Flats & schoenen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Sibmajunior
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 juni 2020, 13:50

Inmiddels al een poosje trotse eigenaar van de Canyon Grand canyon AL SL 7.0. Voldoet heel goed :-q :-q . Het enige waar ik af en toe last van heb is dat:
- mijn voeten van de pedalen schuiven en
- dat de pedalen de grond raken in de bocht.

Nu heeft dat uiteraard ook te maken met mijn techniek, maar dat probeer ik al doende te verbeteren :).

Wat natuurlijk ook meespeelt zijn de pedalen en mijn schoenen. De standaard pedalen zitten op de MTB. Deze zijn breed en de 'nopjes' van weinig toegevoegde waarde heb ik het idee. Daarnaast fiets ik over het algemeen op all-stars of hardloopschoenen. Ook niet ideaal denk ik :). Wel wil ik flats blijven fietsen omdat ik de fiets ook gebruik voor dagelijks verkeer.

Na wat gelezen te hebben op dit forum heb ik nu de volgende pedalen en schoenen op het oog:
- https://www.rosebikes.nl/crankbrothers- ... hape=black
- https://www.adidas.nl/five-ten-sleuth-m ... lsrc=aw.ds

Ook heb ik nog Vans in de kast liggen, misschien het proberen waard?

Wat vindt men hiervan? Zijn er andere opties om te overwegen in dezelfde prijscategorie?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1459
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb sinds 2 weken deze Fivetens en ben er zeer tevreden over. De zool is stijf en je kunt goed kracht zetten op de pedalen. Maar ook weer niet zo stijf dat je er niet fatsoenlijk mee kan lopen. Ik kan ze ook gewoon gaan dragen als daily sneakers als dat nodig zou zijn.

https://www.bikester.nl/998693.html

(Shoppen scheelt wel trouwens, Adidas is best duur op hun eigen site kwam ik achter)>


Die pedalen zien er ook goed uit, schappelijke prijs ook wel :-q Die pinnen icm betere schoenen is echt een wereld van verschil kan ik je zeggen. Het is echt wennen dat je tijdens het rijden niet even makkelijk je voet kan verzetten omdat de schoen en pedalen zoveel grip geeft. Je moet echt je voet wat liften wil je je voet kunnen verzetten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je pedalen vaak de grond raken ("pedalstrike"), let dan ook een beetje op de breedte en dikte van de pedalen die je overweegt.
Veel platformpedalen zijn ongeveer 10cm breed, maar er zijn ook (iets) smallere en alle kleine beetjes helpen.

Deze (NC17 Sudpin SIII pro) zijn bijvoorbeeld geen 10 maar 9cm breed, ik heb ze zelf inmiddels ruim twee jaar in gebruik en ze bevallen me uitstekend. Misschien zijn er ook goedkopere pedalen te vinden met een vergelijkbare breedte, maar van deze wist ik de maat toevallig uit mijn hoofd :D
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... t_shopping

Daarnaast zou ik willen adviseren om in elk geval een concaaf pedaal te nemen, dus met een licht holle vorm. Die vorm volgt de vorm van je schoen beter dan een precies vlak pedaal in mijn ervaring, en dat is goed voor de grip. Ik heb ook twee pedalen gehad die èn vlak waren, èn een dikker middenstuk hadden (waar de as doorheen loopt) en dat voel je gewoon door de schoen heen (in mijn geval Five Ten's).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

De toegepaste boutjes lijken mij van formaat M3, persoonlijk heb ik liever M4, mijn ervaring is dat die minder agressief voor je (dure) schoenzolen zijn, de grip komt meer weg uit de uitstekende lengte, dan de diameter van de pinnen/ boutjes.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Sibmajunior
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 juni 2020, 13:50

Die schoenen die jij post zijn wel andere dan die ik poste. Welke heb jij :)? Zt namelijk wel aardig prijsverschil tussen!
ThomasJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 10 september 2020, 12:40

Sibmajunior schreef: di 29 september 2020, 09:42 Inmiddels al een poosje trotse eigenaar van de Canyon Grand canyon AL SL 7.0. Voldoet heel goed :-q :-q . Het enige waar ik af en toe last van heb is dat:
- mijn voeten van de pedalen schuiven en
- dat de pedalen de grond raken in de bocht.

Nu heeft dat uiteraard ook te maken met mijn techniek, maar dat probeer ik al doende te verbeteren :).

Wat natuurlijk ook meespeelt zijn de pedalen en mijn schoenen. De standaard pedalen zitten op de MTB. Deze zijn breed en de 'nopjes' van weinig toegevoegde waarde heb ik het idee. Daarnaast fiets ik over het algemeen op all-stars of hardloopschoenen. Ook niet ideaal denk ik :). Wel wil ik flats blijven fietsen omdat ik de fiets ook gebruik voor dagelijks verkeer.

Na wat gelezen te hebben op dit forum heb ik nu de volgende pedalen en schoenen op het oog:
- https://www.rosebikes.nl/crankbrothers- ... hape=black
Ik ben beginner en heb onlangs flink wat tijd gestoken in het vergelijken van (betaalbare) pedalen. Ik kwam toen ook uit op de stamp 1 van crankbrothers. Uiteindelijk bleek uit een hoop reviews echter dat ze bij veel mensen tegenvielen voor wat betreft grip en dat de in prijs vergelijkbare race face chesters een betere optie waren. Dat was althans mijn conclusie. Heb de race face chesters gekocht en de grip is super.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik rij sinds jaar en dag DMR pedalen.
Grotendeels de V8 maar nog liever de V12.

Super grip en zeer duurzaam!
De V8 zijn wel een beetje dikke pedalen dus een beetje ouderwets maar voor die prijs onverslaanbaar.


https://m.bikester.nl/fietsonderdelen/f ... t_shopping
Sibmajunior
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 juni 2020, 13:50

Patrick_V schreef: di 29 september 2020, 22:18 Ik rij sinds jaar en dag DMR pedalen.
Grotendeels de V8 maar nog liever de V12.

Super grip en zeer duurzaam!
De V8 zijn wel een beetje dikke pedalen dus een beetje ouderwets maar voor die prijs onverslaanbaar.


https://m.bikester.nl/fietsonderdelen/f ... t_shopping
Oke, de v12 (https://m.bikester.nl/dmr-v12-pedalen-zwart-395521.html) lijken ook concaaf pedalen te zijn zoals kermit adviseerde. Iets prijziger maar vast wel waard gezien de lange periode je ze kan gebruiken. Ik kan alleen de afmetingen zo 123 niet vinden.
ThomasJ schreef: di 29 september 2020, 21:40
Ik ben beginner en heb onlangs flink wat tijd gestoken in het vergelijken van (betaalbare) pedalen. Ik kwam toen ook uit op de stamp 1 van crankbrothers. Uiteindelijk bleek uit een hoop reviews echter dat ze bij veel mensen tegenvielen voor wat betreft grip en dat de in prijs vergelijkbare race face chesters een betere optie waren. Dat was althans mijn conclusie. Heb de race face chesters gekocht en de grip is super.
Deze bedoel je? https://www.rosebikes.nl/race-face-ches ... en-2686781

Weet je zo of dat ook concaaf pedalen zijn?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ze zijn inderdaad licht concaaf maar niet zo ver dat je last van je voeten krijgt :-q
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Zijn die five tens dan ook (een beetje) waterafstotend? Ik fiets nu met gewone gympen maar als ik maar een kort stukje door hoog gras moet heb ik al natte sokken, dat is wel irritant. Gezien het materiaal - en zelfs ventilatiegaatjes - kan ik me voorstellen dat dat ‘zelfs’ met five tens niet beter wordt?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gewone freeriders zijn vrij slecht met water. Vroeger waren er de freerider elements, die waren top, maar zijn er niet meer. De freerider pro doet het ook behoorlijk goed in nattigheid.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Makkelijk schreef: wo 30 september 2020, 12:46 Gewone freeriders zijn vrij slecht met water. Vroeger waren er de freerider elements, die waren top, maar zijn er niet meer. De freerider pro doet het ook behoorlijk goed in nattigheid.
De Freerider DLX zijn ook bestand tegen regen.
En de Freerider EPS als je die nog ergens in je maat vinden kunt. De Trailcross zijn echt zomerschoenen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ah, Freerider DLX dan! Ik zie nu inderdaad dat het een namechange van elements is.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook waterdichte sokken kopen en je schoenen als een zeef aandoen. Water loopt toch van bovenaf je schoenen in.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Makkelijk schreef: wo 30 september 2020, 13:30 Ah, Freerider DLX dan! Ik zie nu inderdaad dat het een namechange van elements is.
Ja, dat zijn op de kleur na exact dezelfde schoenen. Ik heb ze beide.
Icm sealskin sokken een gouden combi.
Plaats reactie