Van 3x10 naar 2x10?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Kroesjeluc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 september 2020, 15:22

Hallo allemaal,

Recent ben ik gestart met mountainbiken. Heb me een tweedehands Merida Big Nine 500 in huis gehaald.
Nu zit er van Shimano Deore een 3x10 op. Zelf vind ik een 2x* prettiger. Is het mogelijk om hier een blad vanaf te halen? Op de zoekfunctie zie ik hier veel topics over, maar als leek snap ik totaal niks van al die termen waarmee gegooid wordt.

Concreet: Is dit mogelijk en kan dit dan bij een goede fietsenspecialist of is dit een klus voor de beunhaas?
Daarbij: hoeveel zou me dit ongeveer kosten?

Bonus vraag: Als ik een beurt wil laten doen aan de fiets. (beurt vork, remmen afstellen, nieuwe ketting etc) Aan welk bedrag moet ik dan denken? Is er iemand die mij een indicatie kan geven betreft een gehele beurt voor een mountainbike.

Veel vragen, maar als leek is deze basis compleet nieuw. De meeste topics zijn niet vertaald in jip en janneke taal.

Alvast bedannkt!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waarom zou je een blad willen weg halen? Wat schiet je er mee op? Ja kan toch ook gewoon niet schakelen naar dat blad??
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Kroesjeluc schreef: wo 7 oktober 2020, 09:46
Bonus vraag: Als ik een beurt wil laten doen aan de fiets. (beurt vork, remmen afstellen, nieuwe ketting etc) Aan welk bedrag moet ik dan denken? Is er iemand die mij een indicatie kan geven betreft een gehele beurt voor een mountainbike.


Alvast bedannkt!
Wat voor vork zit er op? Wat moet er aan de remmen gebeuren?
Als je een nieuwe ketting doet moet je ook een cassette doen en wellicht ook de voorbladen.

Dit alles gaat toch behoorlijk in de papieren lopen, zeker als je alles moet laten doen. ik denk dat je al snel minimaal aan de 200 euro zit, en wws gaat het daar ver overheen. Zelf het een en ander proberen scheelt je heel veel geld.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

japie carbon schreef: wo 7 oktober 2020, 10:15 Waarom zou je een blad willen weg halen? Wat schiet je er mee op? Ja kan toch ook gewoon niet schakelen naar dat blad??
Ik ben van 3x 10 naar 2x 10 gegaan omdat ik het grootste blad bijna niet gebruikte en de hoofdreden, als je dat blad niet gebruikt zorgt dat bij uitglijdertjes voor onprettige gaatjes in je kuit... :winkie:
Kroesjeluc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 september 2020, 15:22

P@trick schreef: wo 7 oktober 2020, 13:22
japie carbon schreef: wo 7 oktober 2020, 10:15 Waarom zou je een blad willen weg halen? Wat schiet je er mee op? Ja kan toch ook gewoon niet schakelen naar dat blad??
Ik ben van 3x 10 naar 2x 10 gegaan omdat ik het grootste blad bijna niet gebruikte en de hoofdreden, als je dat blad niet gebruikt zorgt dat bij uitglijdertjes voor onprettige gaatjes in je kuit... :winkie:
Hoe heb je dit gedaan als ik vragen mag? is het grote blad eraf halen voldoende? heb je hierbij geen rekening met de shifters etc te houden? Wellicht domme vragen, maar heb er werkelijk geen verstand van.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je alleen het grote kettingwiel eraf haalt loop je het risico dat je de ketting naar het luchtledige kan schakelen (en er dus afligt), daarom wil je de beweging van de derailleur ook begrensen dat je niet meer dan 1x kunt schakelen voor. Er zitten twee schroeven op de voorderailleur die voor de mechanische aanslag zorgen om de slag van de derailleur te begrenzen; degene die de slag "naar buiten" begrenst moet je hebben...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Eigenlijk zou je een dubbel crank willen met een 2sp derailleur en shifter.
Dit om de kettinglijn optimaal te houden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Is een dubbel crank uitgevonden om meer clearance vs. band te creeeren voor grote kettingwielen of voor een betere kettinglijn?
De meeste 2x cranks plaatsen het kettingwiel gemakshalve nog eens 2mm extra naar buiten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JK11
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 oktober 2016, 20:53
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL

Persoonlijk snap ik niet dat je een 2e hands mtb koopt met 3x10, net begint met mtb-en en 2x10 prettiger vind. Op basis van welke ervaring.
Mijn advies is ga eerst lekker fietsen op deze fiets met 3x10. Die wijziging kan je een hoop geld kosten als je zelf nier handig bent en eigenlijk er ook niets van gaat merken met je beperkte ervaring.

Qua onderhoud zijn de kosten wel te overzien, maar als er veel vervangen moet worden dan kun je die prijzen zo terug vinden bij futurum of mantel. Tel daar wat arbeidsloon bij op en je weet het.
Voorvorkservice is specifiek en kost je afhankelijk van merk en model ca 100-125 euro.

Echter als dat allemaal nodig is mag ik hopen dat je de fiets gratis gekregen hebt.
Vraag een vriend met een beetje kijk er op eens de staat van je fiets te beoordelen.

Veel plezier met mtb-en
Kroesjeluc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 september 2020, 15:22

JK11 schreef: wo 7 oktober 2020, 18:33 Persoonlijk snap ik niet dat je een 2e hands mtb koopt met 3x10, net begint met mtb-en en 2x10 prettiger vind. Op basis van welke ervaring.
Mijn advies is ga eerst lekker fietsen op deze fiets met 3x10. Die wijziging kan je een hoop geld kosten als je zelf nier handig bent en eigenlijk er ook niets van gaat merken met je beperkte ervaring.

Qua onderhoud zijn de kosten wel te overzien, maar als er veel vervangen moet worden dan kun je die prijzen zo terug vinden bij futurum of mantel. Tel daar wat arbeidsloon bij op en je weet het.
Voorvorkservice is specifiek en kost je afhankelijk van merk en model ca 100-125 euro.

Echter als dat allemaal nodig is mag ik hopen dat je de fiets gratis gekregen hebt.
Vraag een vriend met een beetje kijk er op eens de staat van je fiets te beoordelen.

Veel plezier met mtb-en
Fijn duidelijk bericht. Bedankt hiervoor.
Niet is niet zozeer dat het nodig is (geen idee), maar dat ik weet dat alles up to date is /veilig is. Maar aan je reactie te zien is dit niet heel gebruikelijk. Daarnaast kost het dus veel geld om aanpassingen te LATEN doen. Geen optie dus. nogmaals bedankt voor de toelichting.

Stiekem tussendoor marktplaats in de gaten houden voor een leuk dealtje.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Kroesjeluc schreef: wo 7 oktober 2020, 14:53
P@trick schreef: wo 7 oktober 2020, 13:22

Ik ben van 3x 10 naar 2x 10 gegaan omdat ik het grootste blad bijna niet gebruikte en de hoofdreden, als je dat blad niet gebruikt zorgt dat bij uitglijdertjes voor onprettige gaatjes in je kuit... :winkie:
Hoe heb je dit gedaan als ik vragen mag? is het grote blad eraf halen voldoende? heb je hierbij geen rekening met de shifters etc te houden? Wellicht domme vragen, maar heb er werkelijk geen verstand van.
In eerste instantie het grote blad gewoon verwijderd en shifter op 2 speed gezet (deore xt) en derailleur opnieuw afgesteld. Rij nu met een dubbel crank 36-26 xt. Maatje heeft het grote blad verwijdert en schakeld voor alleen als het echt steil naar boven wordt, schakeld nooit naar het luchtledige maar dat kan dus wel :tong
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Voor de veiligheid kan je kijken of je scheuren in je frame ziet. Ook kan je kijken of je remmen goed functioneren.

Je hebt ook nog wel instructiefilmpjes met bijvoorbeeld hoe je speling in je balhoofd kan aanpakken.

Probeer gewoon je fiets te leren kennen, zo vallen je rare dingen eerder op.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

P@trick schreef: vr 9 oktober 2020, 18:55 In eerste instantie het grote blad gewoon verwijderd en shifter op 2 speed gezet (deore xt) en derailleur opnieuw afgesteld. Rij nu met een dubbel crank 36-26 xt. Maatje heeft het grote blad verwijdert en schakeld voor alleen als het echt steil naar boven wordt, schakeld nooit naar het luchtledige maar dat kan dus wel :tong
Je hebt uiteindelijk toch de triple met een double vervangen?
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

massen schreef: vr 9 oktober 2020, 21:37
P@trick schreef: vr 9 oktober 2020, 18:55 In eerste instantie het grote blad gewoon verwijderd en shifter op 2 speed gezet (deore xt) en derailleur opnieuw afgesteld. Rij nu met een dubbel crank 36-26 xt. Maatje heeft het grote blad verwijdert en schakeld voor alleen als het echt steil naar boven wordt, schakeld nooit naar het luchtledige maar dat kan dus wel :tong
Je hebt uiteindelijk toch de triple met een double vervangen?
Yep, kettingblad was toe aan vervanging en ik kon voor een prikkie een nieuwe xt dubbel crank overnemen van iemand die zijn nieuwe mtb 1x11 maakte :D
Plaats reactie