Fietsendrager?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
paashaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 22:43
Mijn mountainbike: Giant Terrago XC29
Contacteer:

cheeta schreef: wo 28 oktober 2020, 09:06 Dat dakdragers een overweging zijn wanneer je geen trekhaak hebt, kan ik me nog iets bij voorstellen...

Maar het voordeel van dakdragers wanneer je de keuze hebt ze achterop een fietsendrager te plaatsen? Ik zie ze niet...
De twinnyload voor op de trekhaak kan 2 fietsen dragen, maar die worden met een bout geborgd op de trapper/trap-as. En dat vind ik zonde om daar m'n bosfiets mee te beschadigen, met m'n huis-tuin-keuken fiets boeit me dat een stuk minder.
Andere afweging is dat ik ze op het dak sneller erop heb zitten, en de dragers op het dak ook een slotje hebben, met de twinnyload moet ik hem demonteren en in de kofferbak leggen....
What separates the men from the boys, is just the size of their toys
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dat zijn goede argumenten om niet voor een 25 jaar oude (qua concept in ieder geval) TwinnyLoad te gaan...
... en niet erg representatief voor een gemiddelde trekhaakdrager hedentendage.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, die klemming van de crank heeft mij ook nooit aangestaan. Leuk voor zo'n ouderwetse stalen stadsfietscrank maar niet voor hoogwaardiger materiaal.

Verder heeft onze station geen dakrails ;-)
En is op het dak vervoeren van een 23kg zware e-mtb (sinds dit voorjaar soms zelfs twee) sowieso geen goed idee. Betwijfel of ik die dingen zonder hulp überhaupt op het dak krijg... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Peugeotto schreef: za 17 oktober 2020, 11:02 Update!

Heb contact opgenomen met m'n vaste garage en een trekhaak op mijn auto zou zo'n €500 kosten, €250 voor een tweedehands setje. Dat geld is er nu niet.

Ergens anders las ik dat iemand ook z'n MTB in z'n Peugeot 207 had gekregen dus vanochtend de tijd genomen om het toch maar te proberen. En het is zowaar gelukt! https://imgur.com/a/nJ2ww0N
Super toch! :-q Zelf vond ik het altijd handiger om eerst het achterwiel erin te doen, met eruit halen kan het wiel dan gewoon rollen als dat nodig is.
Let op dat je dereailleur nu wel naar beneden wijst! Dit is naar mijn mening het kwetsbaarste deel van de fiets, dat zou ik persoonlijk naar boven willen hebben zonder dat daar weer iets op ligt.

Op dit moment heb ik overigens een trekhaak en een Spinder Hawk achter de Punto. Met name voor 2 fietsen is dat een voordeel t.o.v. de fiets achterin. En uiteraard dat de achterbank en kofferbak vrij blijven.
JongdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 17 december 2020, 17:43
Mijn mountainbike: Orbea Alma H30

Ik heb begin dit jaar zo'n fietsendrager bij de Lidl gekocht. Goed je hebt er een trekhaak voor nodig maar werkt prima en was met 100 euro toendertijd niet duur.

Door voor ging de fiets eigenlijk gewoon in de kofferbak met het voorwiel er uit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier ook de fiets in de auto hoor, alleen als er meer bikes mee moeten gaat de drager erop.
Voorwiel eruit, fiets met achterwiel -schuin liggend- naar binnen rollen, wiel erbij (ligt altijd een oud laken achterin ter bescherming) en klaar.

Tip als je een wiel met steekas hebt: wen jezelf aan de as meteen in het wiel te steken of terug in de vork te draaien. Je zult de eerste niet zijn die 'm ergens laat liggen en er pas achter komt als je je fiets weer uit de auto trekt... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

kermit schreef: vr 18 december 2020, 18:24 Tip als je een wiel met steekas hebt: wen jezelf aan de as meteen in het wiel te steken of terug in de vork te draaien. Je zult de eerste niet zijn die 'm ergens laat liggen en er pas achter komt als je je fiets weer uit de auto trekt... :D
Praktijkervaring Kermit?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, verhalen van anderen ;-)
Ben weleens wat vergeten, maar nog nooit een steekas. Misschien vanwege de gewoonte die altijd meteen in het wiel te stoppen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Haha. Nou je kan ook met een drager dingen vergeten. Ik zet laatst 2 fietsen achterop de drager en die van mijn dochter op het dak. Daar heb ik zo'n drager waar je het voorwiel er uit haalt en de vork vastzet op de drager. Rij ik weg hoor ik opeens een bonk... Stond haar voorwiel nog tegen de auto :bier:
Plaats reactie