Fietsendrager?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Peugeotto
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 oktober 2020, 12:13

Sinds ik ben verhuisd naar Velp, bij Arnhem, heb ik een MTB gekocht. Ik dacht dat de route wel redelijk op fietsafstand van mijn huis was, maar blijkbaar moet je daarvoor pittig heuvelo. Ik ben al bijna bekaf voordat ik er ben, haha. Ik wou vandaag bijvoorbeeld 'eventjes' een uurtje fietsen na werk en voordat het donker zou worden, maar ik ben al bijna een uur kwijt aan heen en weer fietsen. En dan kom je uit op de rode lus van de Veluwezoomroute. Niet heel handig voor een beginner dus.

Nu leek een fietsendrager me misschien handig, maar eigenlijk is vrijwel al m'n budget opgegaan naar de fiets. Daarnaast heeft mijn auto (Peugeot 207) ook geen trekhaak. Ik wou even gaan informeren bij m'n vaste garage wat de kosten zouden zijn van een trekhaak. Maar wat nou een goede fietsendrager is word ik nog niet veel wijzer van. Ik zie rare fietsendragers van 40 euro tot aan grote gevaartes van 800 euro (waar ik nu écht geen geld voor heb).

Zijn er hier mensen die fietsendragers hebben zonder trekhaak? Of is een trekhaak een must om het veilig te kunnen vervoeren? Het is voor ongeveer 15 minuten rijden.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Is achterbank naar beneden klappen en fiets achterin leggen. Waarschijnlijk zal je voorwiel er dan wel even uitmoeten. Zo wil ik dat nog wel eens doen. Als ik geen zien heb de drager op de auto te zetten...

Prijzen van fietsendragers ben ik zelf niet in thuis. Deze gekregen bij mijn auto van de LM.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Geen must, maar wel heel handig om een aanhanger achter te hangen. Ik weet niet hoe lang je je auto nog wilt rijden, kortom is een trekhaak de investering waard?

Qua fietsendrager zonder trekhaak; ik vind ze er altijd een beetje gammel uitzien. En het lijkt me dat je eerder beschadigingen op je fiets of auto krijgt. Maar geen ervaring mee.

Voor op een trekhaak zoeken op MP op een Spindel Hawk. Koop je voor rond de 50 euro. Prima stevig (zwaar) ding. Ik heb die van mij zgan gekocht voor 35,-
Dus dat hoeven niet de kosten te zijn.
Peugeotto
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 oktober 2020, 12:13

Brul78 schreef: wo 14 oktober 2020, 18:57 Geen must, maar wel heel handig om een aanhanger achter te hangen. Ik weet niet hoe lang je je auto nog wilt rijden, kortom is een trekhaak de investering waard?

Qua fietsendrager zonder trekhaak; ik vind ze er altijd een beetje gammel uitzien. En het lijkt me dat je eerder beschadigingen op je fiets of auto krijgt. Maar geen ervaring mee.

Voor op een trekhaak zoeken op MP op een Spindel Hawk. Koop je voor rond de 50 euro. Prima stevig (zwaar) ding. Ik heb die van mij zgan gekocht voor 35,-
Dus dat hoeven niet de kosten te zijn.
Auto heb ik in augustus gekocht dus die hoop ik nog wel een aantal jaar te kunnen rijden.
En bedankt voor de tip, daar kan ik wat mee! :)
Peugeotto
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 oktober 2020, 12:13

Koban schreef: wo 14 oktober 2020, 18:54 Is achterbank naar beneden klappen en fiets achterin leggen. Waarschijnlijk zal je voorwiel er dan wel even uitmoeten. Zo wil ik dat nog wel eens doen. Als ik geen zien heb de drager op de auto te zetten...

Prijzen van fietsendragers ben ik zelf niet in thuis. Deze gekregen bij mijn auto van de LM.
Is het niet slecht voor je wiel/de constructie als je die er telkens af moet halen?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Nee zeg, dat zou wat zijn...
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

asphaltdude schreef: wo 14 oktober 2020, 20:02 Nee zeg, dat zou wat zijn...
Achterin je auto gooien met een wiel uit de achterbak..

Dat is echt niet goed, zowel voor je auto als je fiets. Ik heb mijn fietsen altijd achter in een station vervoerd met klep dicht. Beide wielen eruit en zelf dan loop je schade op; zowel krasjes als schijfremmen die op elkaar liggen te klapperen. Een derailleur die tegen één van de voorstoelen wordt.

Nu ik een nieuwe fiets heb besteld wil ik dat absoluut niet meer, vandaar de fietsdrager. Alleen als je je fiets compleet (met wielen) kwijt kan in je auto zou ik het doen. Maar dat gaat niet passen in een 207.

Overigens is het geen probleem om de wielen er vaak uit te halen, maar ik zou het vermijden als het niet nodig is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de achterbak te klein is:
Voor en achterwiel eruit en dan op zn kop op de achterbank.
Paar oude doeken er omheen zodat niet alles zwart wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Er zijn ook nog opties voor een paar zuignappen en je fiets op het dak vervoeren van merken zoals bv Seasucker
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Mocht je toch een fietsendrager zonder trekhaak willen, kijk dan bij Thule.
Ik had er daar 1 van voor op een leaseauto (waar geen trekhaak op mocht) en dat is altijd prima gegaan.
Kijk wel even goed naar de specificaties van de dragers of ze geschikt zijn voor je auto (merk type en bouwjaar).
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

en er bestaan ook gewone dakdragers. op marktplaats even heel snel zoeken zie ik dit: https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... t-206.html

daar moet je dan nog wel een drager bij nodig..

en met een beetje zoeken hoeven die ook niet zo duur te zijn:
https://link.marktplaats.nl/m1607931735
Knakworstkweker

3 opties:

- Toch dat stuk op de fiets doen (hoe vaker je het doet hoe sneller je wordt) dit is de goedkoopste optie.

- Wielen eruit, banken plat en gaan.
Of een dakdrager.

- Station kopen
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Zo groot is Velp niet en als je het 5-10x hebt gedaan heb de conditie wel zodat het makkelijker is.

Daarnaast is dat stuk ook nog eens een mooie warm-up an cooling down. Twee keer de rode lus pakken en je hebt er een mooie training op zitten :-q
Peugeotto
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 oktober 2020, 12:13

Veel opties wel in ieder geval, dankjewel!

Denk dat de in-de-auto-optie dan maar niet probeer. Wil niet de fiets en/of auto beschadigen.

Budget voor een dak/trekhaakdrager is er nog niet dus ik ga het voor nu maar gewoon fietsend proberen, moet inderdaad nog conditie opbouwen dus dat kan nog verbeteren. En als het niet verbetert koop ik dan wel alsnog een drager, haha.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: wo 14 oktober 2020, 22:38 - Toch dat stuk op de fiets doen (hoe vaker je het doet hoe sneller je wordt) dit is de goedkoopste optie.
Als je de tijd die je moet werken om de auto te betalen meetelt als reistijd is de fiets sowieso sneller :bier:
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie