Advies budget fiets <200

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Tim1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 14 oktober 2020, 18:47

Hallo,

Zojuist mijzelf al even voorgesteld via het voorstel topic.

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren voor een 2e hands ATB.
Vroeger een Giant ATB gehad voorzien van voorvering en een 3x7 groepen set als schoolganger naar de basisschool.
Heerlijke fiets en jaren lang veel plezier van gehad en vele weg maar ook ATB ritjes mee gefietst.

Nu na jaren lang geen ATB meer vast te hebben gehad begint het weer te kriebelen. Mede vanwege het feit dat vrienden ook zijn begonnen en fietsen/mountainbiken een mooie sport is om te doen wanneer het jou uit komt. Helaas is het budget niet al te hoog, het liefste zou ik een mooie Canyon/Cube halen van 900 euro met een 1x12 groepenset, maar dat zit er nu (nog) even niet in.

Ik ben zo'n 1,85, normaal postuur en zo'n 85 kilo.
Ik verwacht dus een fiets met frame maat L +- 50cm en 2e hands waarschijnlijk 26 inch.
Mijn zoontje heeft een Decathlon fiets, niet verkeerd maar ik ben bang dat je het behoorlijk snel naar de kl*te fietst. Ik ga dus liever kijken naar een gebruikte fietst.

Nu kom ik op marktplaats bijvoorbeeld zoiets tegen, wat vinden jullie hier van?

https://link.marktplaats.nl/m1611221346
https://link.marktplaats.nl/m1612510715
https://link.marktplaats.nl/m1612396838

iets duurder, maar wel behoorlijk netjes (als ik de foto's mag geloven)
https://link.marktplaats.nl/m1610906062

Het idee is om recreatief (wellicht later wat vaker) te gaan fietsen op diverse ATB routes in de buurt (Oldemeijer / Lemelerberg / Holtenberg).
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Als dit je max budget is zou ik de eerste nemen, meest up to date en heeft nog wel aardige vork er in zitten.
Maar beter spaar je iets door en koop iets rond de 800-1200.
Stukje duurder maar tweedehands koop je hier best een aardige fiets voor waarvan je zeker langer plezier van gaat hebben dan de modellen die je hebt geselecteerd.
Have fun!
Rinse.
Tim1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 14 oktober 2020, 18:47

Singletrack Sundays schreef: wo 14 oktober 2020, 19:31 Als dit je max budget is zou ik de eerste nemen, meest up to date en heeft nog wel aardige vork er in zitten.
Maar beter spaar je iets door en koop iets rond de 800-1200.
Stukje duurder maar tweedehands koop je hier best een aardige fiets voor waarvan je zeker langer plezier van gaat hebben dan de modellen die je hebt geselecteerd.
Thanks, prijs is nog onderhandelbaar van de eerste. Staat hier ook in de buurt en volgens mij schrijf je er weinig op af. Kan ik nu mooi ff een seizoen fietsen en sparen voor wat moois.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Voor 550,- koop je een nieuwe cube. Dan ben je gegarandeerd dat alles werkt en versleten is zoals misschien bij die tweedehandse.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Die Giant brengt dankzij z'n schijfremmen en betere voorvork over een jaar altijd nog € 125,-- op.
Kun je mooi een jaartje sparen voor iets beters en heb je een afschrijving waarom je kunt lachen.
Kijk wel of de maat goed is voor jouw lengte, maat L verschilt per merk maar vaak is het 19 inch
Tim1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 14 oktober 2020, 18:47

Dank allen,

De eerste Giant heb ik al een mooie prijsje van gekregen. Dat lijkt hem te worden maar nu kwam ik deze ook tegen

https://link.marktplaats.nl/m1603336331 ... ialbuttons
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zou zeker die Giant niet nemen.
Zo te zien zijn die vorkpoten aardig versleten, en die remmen hebben zon beetje de slechtste reputatie in de geschiedenis van de schijfrem.
Tim1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 14 oktober 2020, 18:47

Jamis Diablo schreef: wo 14 oktober 2020, 21:54 Ik zou zeker die Giant niet nemen.
Zo te zien zijn die vorkpoten aardig versleten, en die remmen hebben zon beetje de slechtste reputatie in de geschiedenis van de schijfrem.
Ow mm oké ik ga hem morgen in elk geval bekijken. Mag hem overnemen voor 125.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jamis Diablo schreef: wo 14 oktober 2020, 21:54 die remmen hebben zon beetje de slechtste reputatie in de geschiedenis van de schijfrem.
Zonder te kijken, MPH`s? :winkie:
Tim1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 14 oktober 2020, 18:47

Niet doen die Giant of?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het is altijd heel lastig om advies te geven adhv een paar foto's.
Maar wat ik zo zie, en jij ook kan zien, is dat het zwarte van de vorkpoten is gesleten wat geen goed teken is.
Grote kans dat die vork helemaal gaar is.
Daarnaast hebben die remmen heel vaak problemen.
Dus nee, ik zou het niet doen.
Ik zou zelf voor dat geld kijken naar een fiets met V-brakes ipv disc, omdat je die zelf makkelijk kan onderhouden en afstellen.
De vork is natuurlijk ook altijd lastig om in te schatten of die nog goed werkt, en of het überhaupt iets van kwaliteit is.
In de prijsklasse waar je nu in zoekt zitten veel fietsen die toen ze nieuw waren al vrij low budget waren, ik zie in jouw linkjes geen enkele vork staan waarvan ik denk dat is wel wat.
Dus als je ergens wil gaan kijken, vraag of de vork het nog doet, of er geen rare geluiden uit komen, en wat de staat is van de remmen en aandrijving.
Vraag wat detail foto's van de tandwielen voor en achter en van de vork poten.
En dan nog is het heel lastig om wat fatsoenlijks te vinden.
Tim1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 14 oktober 2020, 18:47

Jamis Diablo schreef: do 15 oktober 2020, 12:24 Het is altijd heel lastig om advies te geven adhv een paar foto's.
Maar wat ik zo zie, en jij ook kan zien, is dat het zwarte van de vorkpoten is gesleten wat geen goed teken is.
Grote kans dat die vork helemaal gaar is.
Daarnaast hebben die remmen heel vaak problemen.
Dus nee, ik zou het niet doen.
Ik zou zelf voor dat geld kijken naar een fiets met V-brakes ipv disc, omdat je die zelf makkelijk kan onderhouden en afstellen.
De vork is natuurlijk ook altijd lastig om in te schatten of die nog goed werkt, en of het überhaupt iets van kwaliteit is.
In de prijsklasse waar je nu in zoekt zitten veel fietsen die toen ze nieuw waren al vrij low budget waren, ik zie in jouw linkjes geen enkele vork staan waarvan ik denk dat is wel wat.
Dus als je ergens wil gaan kijken, vraag of de vork het nog doet, of er geen rare geluiden uit komen, en wat de staat is van de remmen en aandrijving.
Vraag wat detail foto's van de tandwielen voor en achter en van de vork poten.
En dan nog is het heel lastig om wat fatsoenlijks te vinden.
Dank voor je uitgebreide reactie, dan sla ik deze toch maar over.
Daarnaast rij ik zo even naar een lokale fietsenwinkel met ATB specialiteit om is te kijken wat hun hebben staan.
Dan nog maar even door op het oude barrel wat ik heb en rustig sparen voor wat beters.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Tim1992 schreef: do 15 oktober 2020, 13:42 [
Dank voor je uitgebreide reactie, dan sla ik deze toch maar over.
Daarnaast rij ik zo even naar een lokale fietsenwinkel met ATB specialiteit om is te kijken wat hun hebben staan.
Dan nog maar even door op het oude barrel wat ik heb en rustig sparen voor wat beters.
En wie weet toveren zij zomaar een mooi tweedehandsje tevoorschijn...
Tim1992
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 14 oktober 2020, 18:47

Helaas geen tweedehandsje.
Deze fiets raden ze me aan.
Heeft niet de aller goedkoopste groep maar prima om weer kennis mee te maken in de atb wereld volgens de winkel.

https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-7-2021

Daarna nog bij een andere winkel geweest.
Hier hadden ze een nette mtb staan. Merida big nine 100 met Shimano Alivio groep maat L op maxxis banden. Moest z'n 300/350 kosten, niet gek denk ik?

Afbeelding
Plaats reactie