Mtb voor onder 200

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
NielsHeyse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:46

Hallo,
Ik wil beginnen met mountainbiken maar heb echt 0 ervaring op een paar keer mountainbiken met school na. Wel heb ik een vriend die me verteld heeft wat de goede derailleurs zijn en nog wat meer info. Ik ben al een tijdje op marktplaats aan het kijken en nu heb ik de volgende gevonden:
Intersens mountainbike
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1583467601 ... ialbuttons

Mountainbike Cherokee
€ 100,00
https://link.marktplaats.nl/m1614261129 ... ialbuttons

Mtb voor beginners
€ 75,00
https://link.marktplaats.nl/m1612242379 ... ialbuttons
Ik vroeg me af wat de beste keus is. Ik heb een klein budget van ongeveer 150 euro.
Knakworstkweker

eerlijk?

Doorsparen

Als je er echt per sé een wilt dan moet je jezelf ervan bewust zijn dat je voor 150 euro niet de beste fiets hebt met de daarbij behorende tekortkomingen.

Succes met je zoektocht, maar voor dat geld moet je gewoon gaan kijken en een proefritje maken.

-Geen kraken, piepen, schuren
-Schakelt goed
-Remt naar behoren
-Stuur is goed te bewegen
-Geen speling op trappers en balhoofd

Succes :-q
NielsHeyse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:46

Knakworstkweker schreef: ma 26 oktober 2020, 21:17 eerlijk?

Doorsparen

Als je er echt per sé een wilt dan moet je jezelf ervan bewust zijn dat je voor 150 euro niet de beste fiets hebt met de daarbij behorende tekortkomingen.

Succes met je zoektocht, maar voor dat geld moet je gewoon gaan kijken en een proefritje maken.

-Geen kraken, piepen, schuren
-Schakelt goed
-Remt naar behoren
-Stuur is goed te bewegen
-Geen speling op trappers en balhoofd

Succes :-q
Ja ik heb helaas niet zo'n groot budget zeg maar. Ik moet nog een baantje nemen namelijk haha.
Als je 1 van deze 3 mountainbikes kan aanbevelen welke zou dat dan zijn?
Knakworstkweker

Daar ga ik me niet aan wagen, daar moet je zelf op beslissen
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Als ze alle 3 rond de € 100,-- kosten en alle 3 in dezelfde redelijke staat zijn , zou ik voor nr 1 gaan.
Heeft in ieder geval de betere remmen.
De laatste maakt op de foto de slechtste indruk.

Maar, kijk ook vooral of de framemaat bij jouw lengte past. Een goed remmende en schakelende fiets in totaal de verkeerde maat is dan gewoon een rotfiets waar je geen plezier aan hebt.
NielsHeyse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:46

gijsje schreef: ma 26 oktober 2020, 22:24 Als ze alle 3 rond de € 100,-- kosten en alle 3 in dezelfde redelijke staat zijn , zou ik voor nr 1 gaan.
Heeft in ieder geval de betere remmen.
De laatste maakt op de foto de slechtste indruk.

Maar, kijk ook vooral of de framemaat bij jouw lengte past. Een goed remmende en schakelende fiets in totaal de verkeerde maat is dan gewoon een rotfiets waar je geen plezier aan hebt.
Oké dankje. Deze fiets heeft maat 53.5. Dat past volgens de maattabellen wel bij mijn 1.85m lengte
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Maattabellen zijn een grove aanwijzing. Nooit een fiets kopen zonder er eerst op gezeten te hebben en er een rondje op gereden te hebben.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Op basis van je bericht neem ik aan dat je nog erg jong bent.
Stel dat je dadelijk een MTB hebt, heb je dan ook de beschikking over een route in de buurt?
Sowieso wordt het erg saai om iedere dag hetzelfde rondje te moeten rijden (als je het echt leuk vindt vind je vast de tijd om iedere dag te rijden) dus eigenlijk liever meerdere routes...
Dat is in ieder geval wat mij tegen heeft gehouden om in eerste instantie een MTB te kopen, totdat ik de mogelijkheid had om hem te vervoeren en naar routes te rijden.
En guess what? ik kom nu amper nog op routes maar rij wel elke dag :winkie:

Maar met aanschaf ben je er nog niet, je zult je bike ook moeten onderhouden, en hoe meer onderdelen, hoe meer onderhoud (kosten).
Je zou s kunnen overwegen om een zo'n simpel mogelijke bike te nemen, om daarmee de kosten aan onderhoud nog verder te drukken.
Ik denk dan aan een 26" (inch) fixie (geen versnellingen). Je mist dan behoorlijk wat onderdelen terwijl je toch prima uit de voeten kunt op de meeste routes.

Maar een totaal andere gedachtengang is een dirtjumper (ook 26 inch) of een freestyle bmx (20").
Beiden zijn volop 2e hands te kopen, waarvan de bmx-en prima in jouw budget komen. Je kunt er zelfs het bos mee in, al is dat misschien niet echt aan te raden :P
Maar je kunt sowieso wel overal oefenen en er kan amper iets kapot gaan. Ondertussen kun je verder sparen en tegen de tijd dat je voldoende geld hebt voor een echte mtb, dan verkoop je de bmx of DJ gewoon weer.
En zeker dat je dan op de MTB enorme sprongen vooruit maakt! :-q
NielsHeyse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:46

Mark-V schreef: ma 26 oktober 2020, 22:53 Op basis van je bericht neem ik aan dat je nog erg jong bent.
Stel dat je dadelijk een MTB hebt, heb je dan ook de beschikking over een route in de buurt?
Sowieso wordt het erg saai om iedere dag hetzelfde rondje te moeten rijden (als je het echt leuk vindt vind je vast de tijd om iedere dag te rijden) dus eigenlijk liever meerdere routes...
Dat is in ieder geval wat mij tegen heeft gehouden om in eerste instantie een MTB te kopen, totdat ik de mogelijkheid had om hem te vervoeren en naar routes te rijden.
En guess what? ik kom nu amper nog op routes maar rij wel elke dag :winkie:

Maar met aanschaf ben je er nog niet, je zult je bike ook moeten onderhouden, en hoe meer onderdelen, hoe meer onderhoud (kosten).
Je zou s kunnen overwegen om een zo'n simpel mogelijke bike te nemen, om daarmee de kosten aan onderhoud nog verder te drukken.
Ik denk dan aan een 26" (inch) fixie (geen versnellingen). Je mist dan behoorlijk wat onderdelen terwijl je toch prima uit de voeten kunt op de meeste routes.

Maar een totaal andere gedachtengang is een dirtjumper (ook 26 inch) of een freestyle bmx (20").
Beiden zijn volop 2e hands te kopen, waarvan de bmx-en prima in jouw budget komen. Je kunt er zelfs het bos mee in, al is dat misschien niet echt aan te raden :P
Maar je kunt sowieso wel overal oefenen en er kan amper iets kapot gaan. Ondertussen kun je verder sparen en tegen de tijd dat je voldoende geld hebt voor een echte mtb, dan verkoop je de bmx of DJ gewoon weer.
En zeker dat je dan op de MTB enorme sprongen vooruit maakt! :-q
Er zijn zeker genoeg routes bij mij in de buurt. Ik snap dat onderhoud ook veel kost.
NielsHeyse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:46

awinkel schreef: ma 26 oktober 2020, 22:40 Maattabellen zijn een grove aanwijzing. Nooit een fiets kopen zonder er eerst op gezeten te hebben en er een rondje op gereden te hebben.
Ja dat begrijp ik maar ik gebruik de maattabel ook als grove aanwijzing. Ik ga zeker eerst testen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Het is ook gewoon een kwestie van geluk hebben in die prijsklasse. Vorig jaar een oude 26" Giant van marktplaats geplukt voor mijn neefje van 12 voor € 50,-- Daar een nieuwe cassette & ketting en nieuwe remblokken aan gespendeerd en meneer rost er dagelijks mee naar school en gaat soms mee het bos in en het ding houdt zich prima.
Omdat ik het zelf monteerde heeft het hele geintje incl de fiets zelf € 100,-- gekost. Om een start mee te maken kan dat prima. Mijn eerste nieuwe mtb ooit was minder qua remmen, qua versnellingen en qua vering.. want geen vering en dat ging omdat er niets anders was.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Als ie past en hij is in redelijke staat dan zou dit weleens iets kunnen zijn:

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 499321344/
NielsHeyse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:46

Mark-V schreef: di 27 oktober 2020, 14:00 Als ie past en hij is in redelijke staat dan zou dit weleens iets kunnen zijn:

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 499321344/
Dankje, maar dit is helaas iets te lang rijden voor mij.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Prijs is ook € 50,-- te hoog voor zo'n oud ding met vaste voorvork
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

gijsje schreef: di 27 oktober 2020, 21:54 Prijs is ook € 50,-- te hoog voor zo'n oud ding met vaste voorvork
Wel deore ;)
Plaats reactie