Last van nek na fietsen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Mad Wally schreef: do 29 oktober 2020, 10:14 Wat is het hoogteverschil tussen zadel en stuur en hoe lang ben je? Dit om te bepalen of je erg diep zit.
Mocht dit zo zijn dan zou je een stuur met meer “rise” kunnen monteren.
Hi! Even gemeten,

Zadel 105cm, stuur (bovenkant midden gemeten) 101cm.

Ik ben 1.85
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Toen ik net begon had ik ook vaak last van m'n nek. Nu ik dit topic zie, realiseer ik me ineens dat ik daar al héél lang geen last meer van heb gehad. Misschien is het naast alle adviezen over de juiste afstelling van de fiets, ook wel gewoon een beetje wennen aan de houding en de klappen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Joostgr schreef: do 29 oktober 2020, 18:31
Mad Wally schreef: do 29 oktober 2020, 10:14 Wat is het hoogteverschil tussen zadel en stuur en hoe lang ben je? Dit om te bepalen of je erg diep zit.
Mocht dit zo zijn dan zou je een stuur met meer “rise” kunnen monteren.
Hi! Even gemeten,

Zadel 105cm, stuur (bovenkant midden gemeten) 101cm.

Ik ben 1.85
4 cm drop bij jou lengte is vrij normaal. Je kunt eventueel een stuur met meer rise kiezen, maar ik zou eerst even kijken of je houding en zit verder ok is voordat je geld uitgeeft.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Knakworstkweker

ik weet niet of je stuur een beetje backsweep heeft, deze oplossing is niet ideaal, maar je kan je backsweep omhoog laten gaan.

dan veranderd je houding iets, niet de meest ideale grip, maar je hebt een indruk van het effect met een stuur met meer rise.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Mad Wally schreef: do 29 oktober 2020, 19:18
Joostgr schreef: do 29 oktober 2020, 18:31

Hi! Even gemeten,

Zadel 105cm, stuur (bovenkant midden gemeten) 101cm.

Ik ben 1.85
4 cm drop bij jou lengte is vrij normaal. Je kunt eventueel een stuur met meer rise kiezen, maar ik zou eerst even kijken of je houding en zit verder ok is voordat je geld uitgeeft.
Hoe bereken je deze drop qua lengte?

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

foxie schreef: do 29 oktober 2020, 22:57
Mad Wally schreef: do 29 oktober 2020, 19:18

4 cm drop bij jou lengte is vrij normaal. Je kunt eventueel een stuur met meer rise kiezen, maar ik zou eerst even kijken of je houding en zit verder ok is voordat je geld uitgeeft.
Hoe bereken je deze drop qua lengte?
Dat bereken je niet, maar als richtlijn kun je aanhouden kleine personen tot -2 cm, personen van gemiddelde lengte tot -5 cm en lange mensen tot -8 cm.

Dat is verder nog sterk afhankelijk van lichaamsbouw en flexibiliteit, welke Mtb discipline en persoonlijke voorkeur.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik heb hier ook wel soms last van, vooral op lange technische stukken, als ik dan even stop verdwijnt het ook weer snel.
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Nog steeds benieuwd naar framemaat, foto enz :-q
Qua Patet Orbis
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van oudsher is mountainbiken in NL nogal verwant aan gewoontes vanuit het racefietsen. Een van die dingen is een relatief diepe zithouding, dus met het stuur (soms veel) lager dan het zadel.

Ik ben een voorstander van je eigen voorkeuren volgen, dus bij mijn fietsen staat het stuur (de handvatten) niet lager dan het zadel. Diep zitten kan ik niet (meer) en gaat ook ten koste van controle over je fiets. Dat speelt misschien niet zo op eenvoudige paden maar gaat wel een rol spelen als mountainbiken echt leuk wordt: in bochten en over obstakels :)

Het enige voordeel van wat dieper zitten is dat je iets beter je kracht kwijt kunt en dat je (speelt alleen bij de echt snelle rijders) aerodynamischer zit. Vooral gericht op hard gaan dus, veel minder op controle en spelen met je fiets.

Dus ja, kijk naar je afstelling en houding, maar houd zeker niet krampachtig aan een lager staand stuur vast. Handvatten op of net iets boven zadelhoogte is ook prima als je dat fijner vind en/of als daar je klachten mee verdwijnen.
Het stuur heel erg hoog is dan weer wat minder goed, dus ook niet overdrijven ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 10:57 Van oudsher is mountainbiken in NL nogal verwant aan gewoontes vanuit het racefietsen. Een van die dingen is een relatief diepe zithouding, dus met het stuur (soms veel) lager dan het zadel.

Ik ben een voorstander van je eigen voorkeuren volgen, dus bij mijn fietsen staat het stuur (de handvatten) niet lager dan het zadel. Diep zitten kan ik niet (meer) en gaat ook ten koste van controle over je fiets. Dat speelt misschien niet zo op eenvoudige paden maar gaat wel een rol spelen als mountainbiken echt leuk wordt: in bochten en over obstakels :)

Het enige voordeel van wat dieper zitten is dat je iets beter je kracht kwijt kunt en dat je (speelt alleen bij de echt snelle rijders) aerodynamischer zit. Vooral gericht op hard gaan dus, veel minder op controle en spelen met je fiets.

Dus ja, kijk naar je afstelling en houding, maar houd zeker niet krampachtig aan een lager staand stuur vast. Handvatten op of net iets boven zadelhoogte is ook prima als je dat fijner vind en/of als daar je klachten mee verdwijnen.
Het stuur heel erg hoog is dan weer wat minder goed, dus ook niet overdrijven ;-)
Maar een afstelling waarbij het stuur niet lager staat dan het zadel lijkt mij vaak onmogelijk. Je kunt niet zomaar je zadel omlaag zetten, dat geeft weer andere problemen. En centimeters aan spacers is meestal ook geen optie.

Waarschijnlijk ben jij zelf dan ook geen lang persoon als dit jouw fiets afstelling is, ik ben zelf 1.86m en ik zie hier bij mijn fiets geen enkele mogelijkheid voor.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben inderdaad niet lang, 1.70m
Maar ik let er ook wel een beetje op dat de stackwaarde hoog genoeg is om zonder hele gekke dingen het stuur op zadelhoogte te kunnen krijgen.

Helemaal makkelijk als je zelf de maten voor je frame kunt aangeven ;-)
Bij dit frame heb ik de balhoofdbuis expres relatief lang laten maken, heb nu nagenoeg geen spacer nodig. Nadeel, ik kan hem nooit meer verkopen aan iemand die graag diep zit :D

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 13:51 Nadeel, ik kan hem nooit meer verkopen...
Afbeelding
Daar komt tie
Met die velgen niet nee :tong
Knakworstkweker

kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 13:51 Ik ben inderdaad niet lang, 1.70m
Same

Ben 1.73 en dan heb je meestal bijbehorende korte armen en dito bovenlijf.

Heb ruim 1,5 jaar op het stuur 0,5cm lager dan de zadel gereden.
Niet specifiek last, maar (te) weinig controle naar mijn zin.

Door mijn agressieve lichaamshouding (aanvalspositie) zette ik teveel druk op het voorwiel.
Net even de waterpas erop gelegd en ik heb nu mijn stuur 1cm hoger staan dan de zadel.

Comfort is er ook iets op vooruit gegaan, maar geen echte gamechanger in dat opzicht.
Wel veel meer controle omdat ik niet meer zoveel druk op het voorwiel.
Automatisch zit je dan ook rechter op de fiets, rij nu (eerst ook al) met gemak een uurtje of 6/7 aaneengesloten rond :-q
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Hi all,

Excuus, de foto's lieten even op zich wachten. Ondertussen ben ik weer 2 ritjes verder. Ik heb wel het idee dat de pijn in mijn nek minder wordt.

Ben erg benieuwd wat jullie van mijn zitpostie vinden.

Afbeelding

Afbeelding
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Knakworstkweker

Volgens mij mag je zadel zelfs nog wel omhoog :o

Heb je ooit een bikefit gehad?

Het lijkt alsof je iets te gedrongen zit
Plaats reactie