Fiets op het oog, graag advies :)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Knakworstkweker

Nieuwe kopen

Voor 1000/ 1500 koop je een knappe instapper, niet gaan liggen modderen met 2e hands afgeleefde en overprijsde fietsen.

Als je je 13e maand of kerstbonus vast reserveerd voor dit doeleinde heb je een leuke fiets
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

massen schreef: wo 4 november 2020, 10:29 De canyon gc 5 en ook de 6 hebben een recht balhoofd, vanaf de 7 is het balhoofd tapered.
Voor het upgraden van de vork is het beter dat je een tapered balhoofd hebt.
Grof kun je zeggen: vorken voor een tapered balhoofd zijn beter dan de vorken voor een recht balhoofd.
Zou zomaar eens kunnen dat het alleen baseplate is die vervangen hoeft te worden.

En ik denk dat je als beginner weinig merkt van dat verschil.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een beginner zal er niks van merken (en ik denk de meeste gevorderden ook niet) van een recht of tapered balhoofd.
De betere vorken zijn enkel in tapered uitvoering te koop.
Bij een recht balhoofd kan het soms dat je onder het balhoofd met een ander lager er ook een tapered vork in kunt zetten.
De voorkant komt echter zo wel omhoog en verandert de geo wat van de fiets.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

massen schreef: do 5 november 2020, 13:13 Een beginner zal er niks van merken (en ik denk de meeste gevorderden ook niet) van een recht of tapered balhoofd.
De betere vorken zijn enkel in tapered uitvoering te koop.
Bij een recht balhoofd kan het soms dat je onder het balhoofd met een ander lager er ook een tapered vork in kunt zetten.
De voorkant komt echter zo wel omhoog en verandert de geo wat van de fiets.
En ook daar gaat een beginner niks van merken. Sterker nog: welke beginner gaat zijn voorvork binnen een jaar vervangen? Doe je dat wel, dan merk je daar nog steeds weinig van.

@degans, wat is je budget? Dan kunnen we wellicht meedenken. Zonde om voor 200 euro minder een verouderde fiets te kopen dan een iets minder afgemonteerde nieuwe imo
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

degans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 3 november 2020, 18:21

Dank allemaal voor de reacties en tips. Een wat late reactie van mijn kant, even offline geweest...

Budget ligt/waarop ik aan het zoeken ben zo tussen de 600-700. Dit gaat dan dus over tweedehands fietsen. Is jullie advies dan alsnog: zoek voor dat geld (of iets meer) een nieuwe? Afmontage lijkt in die range wel wat tekort te schieten, los van het feit dat nieuwe fietsen echt overal uitverkocht zijn en de nieuwe aanloop zeer mondjesmaat lijkt te zijn...

Ondertussen ook nog verder rond gekeken en zag deze voorbijkomen:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618

Zag ook een aantal keer voorbijkomen dat de fietsen die ik eerder opperde wat aan de grote kant zijn. Op welke maat zou ik volgens jullie moeten zoeken die aansluiten op mijn 1.71 en 80 cm binnenbeenlengte? Ik kwam zelf op 45/46 cm oftewel 18" uit.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

zeker een mooie race hartail wel aan de oude kant een beetje maar mooi afgemonteerd
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

degans schreef: ma 9 november 2020, 18:57Op welke maat zou ik volgens jullie moeten zoeken die aansluiten op mijn 1.71 en 80 cm binnenbeenlengte? Ik kwam zelf op 45/46 cm oftewel 18" uit.
Dat is echt te groot, je komt bij veruit de meeste fietsen op een 16"~17" uit (40~42cm).

Een ouderwetse 18" kan wel qua bovenbuislengte overeenkomen met een moderne 16", maar dat komt door de veranderde inzichten qua maatvoering/geometrie. Die moderne 16" is bedoeld om met een korte stuurpen en breed stuur gereden te worden, waar de oudere 18" bedacht is om met een 10cm stuurpen en wat minder breed stuur gereden te worden.

Je kunt dus wel redelijk passend op die 18" komen te zitten, maar het rijgevoel is laten we zeggen suboptimaal ;-)
(Met 1.70m en ook een bbl rond de 80cm zit ik in dezelfde maten als jij).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
degans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 3 november 2020, 18:21

Kijk dat is bruikbare info wat betreft die maten. Vanaf wanneer heb jij het dan over oude en nieuwe geometrie?

Die fiets die ik hier net poste is bijvoorbeeld van 2013 met een framehoogte van 45 cm. Zit je dan nog in de oude geo en dus goed of is dat dan ook al te groot? En is hier een soort van vuistregel voor te gebruiken, als in, vanaf een bepaald bouwjaar oid?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat verschilt per merk, omdat de inzichten/marketingstrategie ook verschillen.
Zo zijn er merken die al vroeg de fietsen langer en slacker maakten (slacker = voorvork die meer onderuit staat) en andere merken die daar terughoudender in waren en nog steeds zijn. Het een is niet persé slechter dan het ander, die keuzes geven een ander rijkarakter en het gaat er vooral om dat dat een beetje past bij wat je zelf fijn vindt.

Maar ook bij een wat oudere fiets zou ik voor diezelfde 16/17" kijken hoor, dat is gewoon de maat die het best past bij onze lengte. Wat ik al aangaf, het feit dat je redelijk goed op een fiets kunt komen te zitten wil niet zeggen dat het optimaal is.
Een te grote fiets zal nooit helemaal zo lekker rijden als eentje die de juiste maat heeft.

Je zult bijna altijd wel wat finetunen om voor jezelf de fijnste zithouding te krijgen, zadel iets hoger/lager of naar voren/achteren, het stuur iets hoger/lager/verder weg/dichterbij etc. Maar dan praat je over kleine aanpassingen, bij een fiets van de verkeerde maat moet je (te) grote aanpassingen doen en daarmee zal het rijgevoel vrijwel altijd minder worden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
degans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 3 november 2020, 18:21

Oke top, ga eens naar die maten zoeken en post tegen die tijd wel weer een fiets!
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

massen schreef: do 5 november 2020, 16:10 Recent al 2 op dit forum:
viewtopic.php?f=9&t=148154
viewtopic.php?f=7&t=148005
klopt helemaal

ben nog aan het wachten op een sterkere veer wat meer voor mijn lichaamsgewicht geschikt is... helaas heeft Trek Eindhoven ze nog niet binnen :((
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

degans schreef: ma 9 november 2020, 18:57 Dank allemaal voor de reacties en tips. Een wat late reactie van mijn kant, even offline geweest...

Budget ligt/waarop ik aan het zoeken ben zo tussen de 600-700. Dit gaat dan dus over tweedehands fietsen. Is jullie advies dan alsnog: zoek voor dat geld (of iets meer) een nieuwe? Afmontage lijkt in die range wel wat tekort te schieten, los van het feit dat nieuwe fietsen echt overal uitverkocht zijn en de nieuwe aanloop zeer mondjesmaat lijkt te zijn...

Ondertussen ook nog verder rond gekeken en zag deze voorbijkomen:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618

Zag ook een aantal keer voorbijkomen dat de fietsen die ik eerder opperde wat aan de grote kant zijn. Op welke maat zou ik volgens jullie moeten zoeken die aansluiten op mijn 1.71 en 80 cm binnenbeenlengte? Ik kwam zelf op 45/46 cm oftewel 18" uit.
Ik heb een Trek Marlin 7 2021. 749 EUR. Enig minpuntje is een coil voorvork. Maar dat is voor een beginner meer dan voldoende. Heel fijn fietsje voor een mooie prijs!
degans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 3 november 2020, 18:21

Met bovenstaande weer wat verder gekomen en nu een aantal fietsen gevonden, net een slagje kleiner.

Merida, 2010?, Carbon, 44 cm
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Scott scale 960, 2018, m/44 cm https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Kona kahuna deluxe, 2015, s https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Canyon grand canyon al slx 7.9, 2013, m/44 cm https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Aardig uiteenlopende modelletjes met vooral ook verschil in bouwjaar. Merk dat ik zelf meer naar de scott uit 2018 neig, omdat nieuwer toch veiliger aan voelt met mijn gebrekkige kennis waar allemaal op te letten... benieuwd wat jullie ideeën mbt deze fietsen zijn.

Schiet maar!
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

degans schreef: vr 13 november 2020, 14:29 Met bovenstaande weer wat verder gekomen en nu een aantal fietsen gevonden, net een slagje kleiner.

Merida, 2010?, Carbon, 44 cm
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Scott scale 960, 2018, m/44 cm https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Kona kahuna deluxe, 2015, s https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Canyon grand canyon al slx 7.9, 2013, m/44 cm https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Aardig uiteenlopende modelletjes met vooral ook verschil in bouwjaar. Merk dat ik zelf meer naar de scott uit 2018 neig, omdat nieuwer toch veiliger aan voelt met mijn gebrekkige kennis waar allemaal op te letten... benieuwd wat jullie ideeën mbt deze fietsen zijn.

Schiet maar!
Als de foto's van die Kona recent zijn, is het wel een hele nette fiets.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie