Enkele vragen na aankoop fiets.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
noxist
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 november 2020, 17:22

Hoi experts en medebeginners. :D

Een maandje of 2 geleden heb ik een mtb aangeschaft : https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-livi ... ed-29-2018.
Tweedehands, waar echt maar twee keer op gefietst was.

Na wat stuntelen heb ik enkele vragen:
1) Ik heb erg veel last van mijn linker duim, ik vermoed door het schakelen. Ik heb weinig gelijkwaardige situaties gevonden. Dus hierdoor ook weinig tips / adviesen om uit te proberen.
2) Doordat mijn voorvork niet goed van slot is gegaan tijdens een ritje heb ik een kleine slag in mijn voorwiel. Meteen naar de fietsenmaker of kan ik hier nog even mee doorstunten? (Wil niet voor elk wissewasje naar de fietsenmaker.) :(
3) Vanuit het oogpunt van een kenner; Wat zou je als eerst upgraden? / Wat is aan de fiets onder de maat?
4) Ik wil graag een extra schakel van mijn ketting, waar moet ik op letten? Ik krijg niet gevonden waar en wat ik moet kopen.
5) Hoe vaak wassen jullie elk stuk kleding? Doe je ook wel eens dingen twee keer aan? (broeken, handschoenen, helmstof?)

Alvast bedankt,
Een nieuw lid!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als je slag in je wiel hebt zitten zou ik deze eruit laten halen. Er is kans dat erger wordt en dat er niks meer aan te doen is.
Ik zou lekker gaan fietsen. Prima fiets om lekker meer rond te kunnen crossen.... ik zou nu nog niks gaan vervangen.
Waarom wens je een schakel uit je ketting te halen? https://www.parktool.com/blog/repair-he ... gth-sizing
Kleding (broek,shirt, sokken) was ik zelf nagenoeg na elke fiets rit. Handschoenen niet zo vaak.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

1) Last van je linkerduim? Schakel je dan heel vaak op je voorbladen? Tenzij het anders gemonteerd is bij deze fiets, hoef je aan de voorkant niet te vaak te schakelen. Hooguit als het heel stijl omhoog gaat of naar beneden. Mocht je last hebben van je vingers en of polsen kun je de posities van je remhendels en shifters (schakelhendels??) aanpassen.

2) laten herstellen door de fietsenmaker. En in het vervolg niet meer stunten, das levensgevaarlijk.

3) ehmm tja.. ehhh upgraden.. ik zou zeggen niks, en beter is het om te sparen voor een kwalitatief betere fiets.

4) Als je je wiel laat repareren vraag de vriendelijk man dan gelijk een schakel eruit te halen, maar de grote vraag is inderdaad, waarom wil je je ketting inkorten?

5) fietskleding wassen gelijk na het fietsen, vooral na vieze modderige ritjes. Enige uitzondering zijn de handschoenen, die slaan wel eens een wasbeurtje over.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

3 banden,
De rest heb je al antwoord op
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

En voel je toevallig niet veel verschil tussen schakelen links en rechts? Wellicht moet je even een nieuw kabeltje leggen als op een of andere manier de linker kabel toch al een beetje vastzit?
noxist
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 november 2020, 17:22

Bedankt voor jullie reacties.

Het schakelen gaat voor iets stroever dan achter. Dit is ook logisch gezien dat de bladeren voor een grotere stap is dan achter. . Maar geen abnormaal groot verschillen hier in. Het is bij het dikke gedeelte van mijn duim (het hand gedeelte). De dag dat ik heb gefietst heb ik er blijvend last van. De volgende dag zie ik als een rustdag voor mijn duim. En hierna ga ik weer fietsen. Het is niet dat de last erger wordt. Ik vermoed dat ik gewoon spierkracht te kort kom en dat die ineens veel moet werken.

Ik ben onduidelijk geweest over mijn ketting. Ik wil een extra schakel hebben zodat ik het met een breuk mijn ketting kan maken. Ik houd er wel van om voorbereid te zijn.

Groetjes!
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Je bedoeld een missing link schakel. Die zijn overal wel verkrijgbaar. Ze zijn wel specifiek voor het aantal versnellingen achter. 10 speed in jouw geval als ik de specs van je link mag geloven.

Verder zou je als upgrade inderdaad je banden kunnen wisselen en misschien zelfs tubeless maken voor nog meer winst.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

noxist schreef: do 12 november 2020, 19:45 Bedankt voor jullie reacties.

Het schakelen gaat voor iets stroever dan achter. Dit is ook logisch gezien dat de bladeren voor een grotere stap is dan achter. . Maar geen abnormaal groot verschillen hier in. Het is bij het dikke gedeelte van mijn duim (het hand gedeelte). De dag dat ik heb gefietst heb ik er blijvend last van. De volgende dag zie ik als een rustdag voor mijn duim. En hierna ga ik weer fietsen. Het is niet dat de last erger wordt. Ik vermoed dat ik gewoon spierkracht te kort kom en dat die ineens veel moet werken.

Ik ben onduidelijk geweest over mijn ketting. Ik wil een extra schakel hebben zodat ik het met een breuk mijn ketting kan maken. Ik houd er wel van om voorbereid te zijn.

Groetjes!
Bedoel je de muis van je hand?
Vraag me af of dat door het schakelen komt.
Denk eerder de houding/stand van je hand op het stuur/handvat.
Kijk eens naar de stand van de shifter en rem, moet je je hand veel draaien om te schakelen of remmen?
Knakworstkweker

noxist schreef: do 12 november 2020, 19:45 Bedankt voor jullie reacties.

Het schakelen gaat voor iets stroever dan achter. Dit is ook logisch gezien dat de bladeren voor een grotere stap is dan achter. . Maar geen abnormaal groot verschillen hier in. Het is bij het dikke gedeelte van mijn duim (het hand gedeelte). De dag dat ik heb gefietst heb ik er blijvend last van. De volgende dag zie ik als een rustdag voor mijn duim. En hierna ga ik weer fietsen. Het is niet dat de last erger wordt. Ik vermoed dat ik gewoon spierkracht te kort kom en dat die ineens veel moet werken.
Dit is geen spierkracht verhaal.

Combinatie van zithouding, type handvaten, welke handschoenen je gebruikt enzovoorts.

Laat allereerst je zithouding controleren;
- zadel op de goede hoogte en naar voor/ achter, de punt van de zadel niet te hoog niet te laag.
- 'stem' van je stuur niet te kort of niet te lang, stuur niet te hoog/laag.

Bovenstaande in orde en nog steeds last?
Andere handschoenen (of hooguit handschoenen gaan dragen of ergogrips.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb hetzelfde probleem met mijn rechterhand. Zelfs al overwogen over te stappen op gripshift. Ik heb de pijn bij de aanhechting van duim naar hand bij schakelen op de fiets en regelmatig bij typen op telefoon. Vroeger nooit problemen met schakelen dus ik denk dat die pezen bij mijn permanent overbelast zijn door grotere telefoons...
Waar woke is, is vuur
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Makkelijk schreef: vr 13 november 2020, 07:51 Ik heb hetzelfde probleem met mijn rechterhand. Zelfs al overwogen over te stappen op gripshift. Ik heb de pijn bij de aanhechting van duim naar hand bij schakelen op de fiets en regelmatig bij typen op telefoon. Vroeger nooit problemen met schakelen dus ik denk dat die pezen bij mijn permanent overbelast zijn door grotere telefoons...
Daar is een makkelijke oplossing voor. Minder met je telefoon spelen en meer met je fiets :lol:

Maar kijk vooral of de positie van de shifter wel goed is voor jou. Vaak staan ze veel te dicht op de grips waardoor je een hele rare beweging moet maken. Voor mij is ca 2 cm vrij tussen de grips en de shifter clamp prettig.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Buiten wat al gezegd is over de duim; Kijk eens hoe je handgreep vasthoud. Knijp je misschien hard en krampachtig; met welk deel van je hand / vingers houd je de greep vast? Gebruik al je vingers om de greep vast te houden op een ontspannen manier. Als je de hele tijd je wijsvinger op je remgreep houdt is er ook een kans dat je probeert om de grip vast te knijpen tussen duim en wijsvinger.

Hand-pols -onderarm postie is de moeite waard om even goed over te lezen. Je gewicht moet ook niet op je handen rusten.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook ik heb last van mijn duimgewricht bij triggershifters. Maakt niet uit op welke fiets, stuur, shifters, het is gewoon een zwakke plek. Zelfs na een rit met XT di2 had ik er last van.

Voor mij reden om al vele jaren alleen maar met gripshift te rijden. Naar mijn idee sowieso al de ergonomisch beste shifter en het werkt super dus een straf is dat niet :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

noxist schreef: do 12 november 2020, 19:45
Ik ben onduidelijk geweest over mijn ketting. Ik wil een extra schakel hebben zodat ik het met een breuk mijn ketting kan maken. Ik houd er wel van om voorbereid te zijn.

Groetjes!
Je hebt 2 quick links, missing links, power links nodig. En een extra stukje ketting, en een kettingpons.
Als je bij de fietsenmaker je wiel laat richten, die power links koopt en misschien nog een multitooltje met ketting pons, dan heeft hij vast wel een passend stukje ketting voor je.
Wat er vaak gebeurt is dat de ketting krom wordt getrokken.
Dat kromme stuk moet er uit, het reserve stukje ervoor in de plaats, mvb 2 powerlinks.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: do 12 november 2020, 22:28
noxist schreef: do 12 november 2020, 19:45 Bedankt voor jullie reacties.

Het schakelen gaat voor iets stroever dan achter. Dit is ook logisch gezien dat de bladeren voor een grotere stap is dan achter. . Maar geen abnormaal groot verschillen hier in. Het is bij het dikke gedeelte van mijn duim (het hand gedeelte). De dag dat ik heb gefietst heb ik er blijvend last van. De volgende dag zie ik als een rustdag voor mijn duim. En hierna ga ik weer fietsen. Het is niet dat de last erger wordt. Ik vermoed dat ik gewoon spierkracht te kort kom en dat die ineens veel moet werken.
Dit is geen spierkracht verhaal.

Combinatie van zithouding, type handvaten, welke handschoenen je gebruikt enzovoorts.

Laat allereerst je zithouding controleren;
- zadel op de goede hoogte en naar voor/ achter, de punt van de zadel niet te hoog niet te laag.
- 'stem' van je stuur niet te kort of niet te lang, stuur niet te hoog/laag.

Bovenstaande in orde en nog steeds last?
Andere handschoenen (of hooguit handschoenen gaan dragen of ergogrips.
Ik dacht ook aan de houding van je hand/pols op het stuur.
Wellicht maakt het zware schakelen het erger, maar tijdens een tocht schakel je voor maar weinig, dus daar kan je eigenlijk geen last van krijgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie