ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 29 november 2020, 23:44
Je hebt 2 quick links, missing links, power links nodig. En een extra stukje ketting, en een kettingpons.
Als je bij de fietsenmaker je wiel laat richten, die power links koopt en misschien nog een multitooltje met ketting pons, dan heeft hij vast wel een passend stukje ketting voor je.
Wat er vaak gebeurt is dat de ketting krom wordt getrokken.
Dat kromme stuk moet er uit, het reserve stukje ervoor in de plaats, mvb 2 powerlinks.
Als je toch versnellingen voor hebt zou ik je deze moeite besparen en gewoon 1 missing link meenemen. Schakel voor naar het kleine blad (of bij een klein beetje kapotte ketting naar het middenblad) en rij je ritje uit met een iets te korte ketting. Zolang je voor niet meer schakelt gaat het niet mis.
Toch nog even over de duimpijn. De positie van je shifter kan ook veel invloed hebben. Misschien iets meer naar binnen zetten, zodat je meer hefboomwerking hebt.
Niet zo bang zijn voor kettingbreuk. Zo snel gebeurd dat niet. Gewoon een missing link meenemen en een kettingpons is voldoende. Dan krijg je het goed genoeg in orde om mee thuis te komen.
Juist bij een 2x of 3x setup gaat het wel eens fout met de ketting...
Dan sta je in de ardennen met je verwrongen ketting.
4 uur in de auto, 1 uur fietsen en 2 uur lopen.
Done that, been there.
Of in de Zwitserse Alpen.
Onvoorstelbaar hoe blij je dan bent met een rugzak vol ijzer.
Terugkijke d moet ik wel c[nstateren dat de 10 seed kettingen mij heel veel ellende hebben bezorgd, 8, 9 en 11 speed eigenlijk probleemloos.
(gaat ff een stukje hout zoeken)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 30 november 2020, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
noxist schreef: ↑do 12 november 2020, 17:36
...
3) Vanuit het oogpunt van een kenner; Wat zou je als eerst upgraden? / Wat is aan de fiets onder de maat?
...
Het eerste wat ik zou doen is een dropper seatpost installeren - beste uitvinding na het wiel als je het mij vraagt.
awinkel schreef: ↑ma 30 november 2020, 20:05
Niet zo bang zijn voor kettingbreuk. Zo snel gebeurd dat niet. Gewoon een missing link meenemen en een kettingpons is voldoende. Dan krijg je het goed genoeg in orde om mee thuis te komen.
Desnoods maak je hem even singlespeed. Moet je misschien de ketting af en toe weer op het goede tandje achter leggen om dat je de ketting niet echt goed kan spannen, maar je komt een heel eind.
Ik heb altijd een multitool met kettingponsje en een missing link. 1x moeten gebruiken maar er hoefde maar 2 schakels uit.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
noxist schreef: ↑do 12 november 2020, 17:36
...
3) Vanuit het oogpunt van een kenner; Wat zou je als eerst upgraden? / Wat is aan de fiets onder de maat?
...
Het eerste wat ik zou doen is een dropper seatpost installeren - beste uitvinding na het wiel als je het mij vraagt.
Ik zou eerst eens lekker gaan rijden. Dan merk je na enige tijd misschien vanzelf wel wat je een tekortkoming vind.
Ondertussen naar de fietsenmaker geweest, beide wielen laten richten (heet dat zo?).
Ik ben erg veel bezig geweest met het draaien van mijn stuur, verzetten van shifters en remmen, handvatten vervangen en nieuwe handschoenen gekocht (voor de winter). Alle kleine beetjes hielpen maar een echte oplossing was er niet. Vorige week heb ik mijn stuur hoger gezet. Een kleine ring vervangen door een grote, deze zaten op de fiets. Ik zeg niet dat ik nergens meer last van heb maar het is voor dik 80% verdwenen. Dus jullie hebben gelijk dat het te maken heeft met mijn (fiets)houding. Bedankt hiervoor.
De volgende uitdaging die ik heb is al volgt: Ik heb bewust een wat luxere bibshort gekocht. Dit is een zomermodel en ik hoopte met wat beenstukken dit te kunnen gebruiken in de winter. Dit werkt tot de 5 graden goed maar hieronder merk ik toch dat het kouder wordt daar waar de beenwarmers niet dekken. Iemand hiervoor nog wat mooi advies?
Er zijn natuurlijk ook lange broeken met een zeem.
(Maar die zijn een stuk duurder dan beenstukken, zeker als er een goede zeem in zit)
Maar er zijn ook lange fietsbroekwn zonder zeem, die zijn bedoeld om over je korte fietsbroek heen te trekken.
Dat is een goede oplossing.
Je fijne (dure) fietsbroek met zeem zorgt voor het comfort én zit beschermd (modder) onder de goedkopere lange broek.
Je benen blijven warm met de lange pijpen (die niet afzakken zoals beenstukken).
Je kan ook kijken naar kleding voor lopers, die lange broeken kan je vaak ook prima gebruiken, hoewel de pasvorm net niet op fietsen is afgestemd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 3 december 2020, 22:24
Maar er zijn ook lange fietsbroekwn zonder zeem, die zijn bedoeld om over je korte fietsbroek heen te trekken.
Dat is een goede oplossing.
Je fijne (dure) fietsbroek met zeem zorgt voor het comfort én zit beschermd (modder) onder de goedkopere lange broek.
Je benen blijven warm met de lange pijpen (die niet afzakken zoals beenstukken).
Je kan ook kijken naar kleding voor lopers, die lange broeken kan je vaak ook prima gebruiken, hoewel de pasvorm net niet op fietsen is afgestemd.
kleding voor schaatsers is ook een goede optie. Scheelt niet zo veel met een fietsbroek zonder zeem. worden ook vaak als geschikt voor beide verkocht. Voordeel is daarbij ook dat het bovenstuk vaak wat hoger is zodat je het in het geheel wat minder koud krijgt.