trapt door

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
gilles90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 12:08

Goeiemiddag allen!

Ik ben nieuw hier en heb me net men eerste mtb aangeschaft (trek superfly 6).
Ik heb meteen de 2 voorste tandwielen, de ketting, en de 2 kleine tandwieletjes van de derailleur vernieuwd.

Nu wanneer ik een testrit wou doen daarnet merkte ik op dat hij constant doortrapt in de zwaarste versnellingen (kleinste wieletjes van de casette)
Aan wat kan dit liggen? Volgens mij is de casette echt nog niet versleten, of ben ik mis..?

De derailleur staat denk ik ook goed afgesteld..

Alvast bedankt

Groeten
[img]https://ibb.co/PznmZ97/img]
[img]https://ibb.co/WPqkPN7/img]
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

alles vervangen behalve cassette? dat gaat niet goedkomen. de trek is niet nieuw denk ik dan.
ik zou de cassette ook vervangen
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Als die fiets niet nieuw is dan is het waarschijnlijk inderdaad de cassette en met name die kleinste ring. Die kan meer versleten zijn dan de rest van de cassette waardoor je enkel daar dit probleem ervaart
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Waarom gaat dat niet goed komen.

Zijn we soms niet te snel met het advies vervangen. Zelf afgelopen periode aantal mensen langs gehad. Die ook adviezen hadden gekregen van vervang de cassette, ketting etc... op ons gemak alles nalopen van kabelspanning, L H limit, B tension, en niks krom is. Werkte alles weer netjes. Bij 1 van de 5 fietsen heb ik buiten en binnen kabel vervangen. En de rest zat het ergens in afstelling kleinigheidje (daar zat er 1 van tussen met soort gelijk probleem nadat ketting was vervangen).

Eerste advies zou zijn loop eerst alles op je gemak na. Onderstaande filmpjes kunnen je helpen hoe dit te doen.
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het is inderdaad mogelijk om een slecht schakelend systeem aan te zien voor "doortrappen". Is het niet dat de derailleur eigenlijk steeds wil schakelen naar een lichter verzet om daarna weer terug te vallen op een kleiner kransje? Voelt voor een leek misschien hetzelfde. Wat dat betreft ben ik het wel eens met Koban: eerst alles even nalopen en zeker weten dat de afstelling correct is.

Daarnaast kan een fotootje van de betreffende cassette wel helpen, want het ruikt wel een beetje naar een versleten cassette in dit recept.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
gilles90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 12:08

Bedankt reeds voor de vele reacties!
Ik heb deze inderdaad 2ehands aangeschaft.. Nu heb ik net een nieuwe casette besteld, zo is alles ook ineens van hetzelfde merk (sram), want blijkbaar is de huidige van shimano..

Straks kijk ik eens op men gemak naar de filmpjes.

Normaal gezien als alles is goed gegaan zou er een link staan bij men bericht met de foto..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Cassette en ketting slijten op elkaar in, de slijtage is het grootst op de kleinste kransjes, je cassette is nog niet geheel versleten maar het kan heel goed zijn dat hij met een nieuwe ketting dus niet meer functioneert. Ketting en cassette samen vervangen blijft het beste, je kunt de levensduur van de cassette rekken door meerdere kettingen te gebruiken en deze regelmatig af te wisselen. Test het anders eens met de oude ketting, schakelt het dan wel goed dan weet je wat het probleem is. De nieuwe ketting en cassette zou ik dan bewaren voor na de winter.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als voorheen er geen doortrappen was en enkel de voorbladen en ketting zijn vernieuwd dan is de kans wel erg klein dat het aan de derailleur en of afstelling ligt.
Normaal verslijten de voorbladen minder snel dan een cassette.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zou je wel verwachten, maar toch meermaals gehad dat het in afstellingen, schoonmaken zat. Zou toch wel verwachten dat men dit als eerste adviseert om te controleren alvorens men begint over vervangen. Heb je probleem na controle nog steeds dan kun je altijd nog over gaan op vervangen. En controleren of afstellingen goed staan er niks verbogen is en goed vast zit is geen uren werk. Binnen half uur heb je dit op je gemak doorlopen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Koban schreef: wo 18 november 2020, 12:21 Waarom gaat dat niet goed komen.

Zijn we soms niet te snel met het advies vervangen. Zelf afgelopen periode aantal mensen langs gehad. Die ook adviezen hadden gekregen van vervang de cassette, ketting etc... op ons gemak alles nalopen van kabelspanning, L H limit, B tension, en niks krom is. Werkte alles weer netjes. Bij 1 van de 5 fietsen heb ik buiten en binnen kabel vervangen. En de rest zat het ergens in afstelling kleinigheidje (daar zat er 1 van tussen met soort gelijk probleem nadat ketting was vervangen).

Eerste advies zou zijn loop eerst alles op je gemak na. Onderstaande filmpjes kunnen je helpen hoe dit te doen.
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
het gaat niet goedkomen met deze cassette. omdat ik lees dat wel de ketting (en andere zaken) is vervangen en niet de cassette. bij vervanging van ketting altijd ook de cassette doen.
Laatst gewijzigd door jeroentjuh76 op wo 18 november 2020, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zie nu die linkjes. Cassette lijkt eerlijk gezegd nog niet heel erg versleten, maar het op 3 of 4 na kleinste kransje wel. Trad het probleem daar op?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het was een Shimano cassette?
Bij Shimano kan je de kleinste kransjes los vervangen.
Maar met een hele nieuwe cassette komt het vast goed.

Op de foto ziet het er nog best redelijk uit, maar je ziet al wel dat de verhouding tussen de top vh tandje en het kuiltje tussen de tandjes anders is bij de kleine kransjes dan bij de (minder gebruikte?) grote kransjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gilles90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 12:08

Casette is reeds besteld, morgen zal ik ze plaatsen, hopelijk is het daarmee opgelost, zoniet dan stel ik de derailleur nog eens af, mbv. bovenstaande video's.

Wat ik wel heb gedaan is de ketting een aantal schakels korter gemaakt dan de vorige, omdat ik de indruk had dat daar veel teveel speling op zat.. Heb hem zodanig afgesteld dat de kooi, mooi verticaal staat als hem achter op het kleinste ligt en voor op jet grootste..
(zo heb ik het toch gelezen op internet)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het internet staat vol met onzin en fake news.
Waarschijnlijk is je ketting nu te kort.

De juiste manier is je ketting van groot naar groot, buiten je derailleur om, dan strak trekken en die lengte plus 2 schakels.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gilles90
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 12:08

Dit is momenteel de lengte van de ketting, groot vanachter, groot vooraan, dus zeker niet te kort dan?

[/img]https://ibb.co/VC9y5cF[/img]
Plaats reactie