Een echte beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Sporter84
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 09:49

Hey allemaal,

hier een echte beginner op het vlak van mtb... Hier al heel veel gelezen... En echt wel zin gekregen in het mountainbiken mede door enkele wandelingen in het bos :)
Heb ook een racefiets maar die tochten zijn soms eerder saai, ook wel wat nekklachten, waardoor fiets niet zoveel buitenkomt.
Heb je met een mtb minder snel last van nekklachten?

Het meest van de tijd dat ik sport steek ik in het lopen, 4x/week. Maar mountainbiken zie ik als een prima extra training. Zou er dus vooral naar het bos mee trekken om daar wat hoogtemeters te maken, soort intervaltraingen op de mtb om de conditie nog wat te verbeteren en de benen wat te laten verzuren :)
Dusja met enkel een geveerde voorvork kom ik er wel zeker?

Nu zou ik graag jullie ideeën hebben over welke mtb wel oké zou zijn voor mij. Wedstrijden ga ik er normaal , :), niet mee beginnen rijden. En zou voor +/- 1x/week te gaan rijden zijn. En af en toe eens een gezinstochtje natuurlijk...

Budget vanaf +/- 1000euro tot 2800euro.

Heb al wat zitten kijken bij Trek, Canyon, Focus, Cannondale Fsi 4 (is wel mooi) ... Veel te veel keuze in vorken, groepen, remmen, ... en is dan duurder altijd veel beter of gaat het dan gewoon om het uitsparen van gewicht?

Alvast bedankt voor al jullie input!!

Sportieve groeten
#blijvensporten ;)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik kan niet zeggen hoe je op de racefiets gezet bent maar dat kan zo maar een iets al te sportieve houding zijn. Op de MTB zit je normaal wat rechterop. Een foto van je houding op de racefiets hier kan ook wat verhelderen
Ga naar een goede fietsenwinkel in de buurt, neem voor de zekerheid je racefiets mee en geef aan dat je in die houding nekklachten krijgt.

En je hebt een heel netjes budget. Voor je doel heb je volgens mij aan een 1200-1500 euro hardtail (= alleen voorvering) meer dan voldoende. Duurder is vooral doordat het lichter wordt, of net wat duurzamer of trefzekerder wat schakelen betreft. Carbonframe kan leuk zijn, zeker niet noodzakelijk.
En hou in je achterhoofd: "ik zie die fiets toch niet als ik aan het fietsen bent". Ik weet het is hier vloeken in de kerk maar het gevoel op de fiets vind ik het belangrijkst. Op zich helemaal niet mis met al die merken die je noemt. Probeer als het lukt wat verschillende merken. De geometrie van de een kan net beter passen dan de ander.

Ga in ieder geval voor een luchtgeveerde vork, en vooral: neem de goede maat!!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als je snel nekklachten krijgt zou ik juist niet de Cannondale Fsi 4 nemen, tis een echte race xc bike.
De kleurtjes zijn wel lekker zeg.
Afbeelding
Dan kun je beter een trail achtige mtb zoeken.
Om bij Cannondale te blijven zou je kunnen kijken naar de trail.
Of de Kona honzo:
https://konaworld.com/honzo.cfm
Een carbon heb je echt niet nodig voor het trainen, de meeste carbon HT´s zijn juist meer gericht op race.
Knakworstkweker

Het bos is vol en de fietsen zijn op.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Ik zou adviseren voor je 1e fiets een goed 2e handsje op de kop te tikken van iemand die een nieuwer model wil kopen, dus of MP of een inruiler bij een MTB winkel.
Klachten bovenin je rug of nek had ik zelf zon beetje de 1e maand toen ik begon. Dit heeft simpel te maken met spieren die je nooit op die manier echt hebt gebruikt. Daarna was 't over. Wel fietste ik gelijk al 3x in de week.

Wat wel belangrijk is, is dat je een fiets koopt die past! Je kan beter een iets te kleine fiets hebben en daar evt een andere stuurpen op zetten dan een te grote, want geometrie is belangrijk, als je veel te gestrekt zit, kan je dit niet meer herstellen. Laat je dus ook niet zomaar iets aansmeren bij een winkel.

Maar... gezien je budget kan je overwegen voor een fully te gaan. Iets meer onderhoud maar ik zou nooit meer terug willen naar hardtail.
Zelf rij ik op een Specialized Camber. Die heet tegenwoordig de Stumpjumper evo dacht ik. Comfortabele 'rechtop' zit. Je wordt er wel een wat luie fietser van, maar gezien je ambities en je 'klachten' lijkt me dat een prima keuze. Kan natuurlijk ook zoeken naar een soortgelijke geometrie van een ander merk. Dit soort fietsen zijn altijd wel 2e hands te vinden. Ook als je 'm nieuw wilt natuurlijk :) Maar dan is er wel een ander prijskaartje.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Knakworstkweker schreef: di 24 november 2020, 11:33 Het bos is vol en de fietsen zijn op.
:P Helaas! Jammer de bammer, probeer het volgend jaar nog maar eens! :lol:
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

ik zou is bij canyon kijken

trail :
https://www.canyon.com/nl-nl/neuron-cf- ... ection-tab (2800€)

https://www.canyon.com/nl-nl/neuron-7/5 ... ection-tab (2300€)

xc:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2645.html (3000€)

bij canyon krijg je best wel veel geld voor je fiets ik zou zelf voor een neuron kiezen lekker comfortabel en alround en mooi budget, wil je meer XC kijk dan naar de lux alleen pas vanaf 3000€ helaas
Plaats reactie