Tips voor een beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Miesss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 2 december 2020, 15:24

Hi!

Ik ben helemaal nieuw met het mountainbiken (dus sorry alvast voor de wat voor de hand liggende vragen :wink: )

Ik ben een vrouw, 1,75 en ik beschik over een goede conditie. Ik wil binnenkort een eigen mountainbike aanschaffen, maar wat raden jullie aan qua:
  • Beginnersfiets: formaat/merk/tweedehands prijs;
  • Uitdagende (beginners)route in de Randstad
  • Fiets gear;

Ik wil minstens één keer in de week op zaterdagen en/of zondag een uurtje tot 1,5 uur gaan rijden. Wat raden jullie aan?
Groetjes,
Miesss
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Hoi, Ik zou je aanraden een paar keer een MTB te huren ( verschillende modellen en liefst een keer met en zonder achtervering ) en lekker te gaan fietsen op single tracks bijvoorbeeld.
Daarna merk je zelf ook al wat je leuk en fijn vindt. Eventueel later met aanvullende info die echt nodig is om wat gerichter een reactie te geven nog eens vragen hier.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat is je budget? Welke uitdagende routes ga je rijden?

En qua uitrusting in ieder geval een helm!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Miesss schreef: wo 2 december 2020, 15:56 Hi!

Ik ben helemaal nieuw met het mountainbiken (dus sorry alvast voor de wat voor de hand liggende vragen :wink: )

Ik ben een vrouw, 1,75 en ik beschik over een goede conditie. Ik wil binnenkort een eigen mountainbike aanschaffen, maar wat raden jullie aan qua:
  • Beginnersfiets: formaat/merk/tweedehands prijs;
  • Uitdagende (beginners)route in de Randstad
  • Fiets gear;

Ik wil minstens één keer in de week op zaterdagen en/of zondag een uurtje tot 1,5 uur gaan rijden. Wat raden jullie aan?
Groetjes,
Miesss

Ik wil niet je pret gaan bederven maar een goede mountainbike om mee te beginnen is tegenwoordig zo goed als niet meer te krijgen. Mountainbiken is hot in deze crisis en alle fietsen van dit en volgend jaar zijn al zo goed als verkocht. Wachttijden tot komende zomer zijn geen uitzonderingen. Een 2e handsje op Marktplaats is eigenlijk hetzelfde verhaal. En daar komt dan ook nog eens bij dat de meesten belachelijk duur te koop staan. En als er dan iets staat zal je heel snel moeten handelen en verstand van zaken hebben of iemand kennen die je daarmee kan helpen anders koop je zo een kat in de zak.

Advies nr 1 is altijd goed gaan passen. Waarschijnlijk weet je ook nog geeneens wat je zit moet zijn. Diep of juist wat gemoedelijker rechtop. Heb je al vaker op een mountainbike gereden of wordt dit echt een eerste kennismaking? Misschien eerst ergens wat gaan huren zou denk ik dan een goede optie zijn om te kijken wat je fijn vind.

Een route in de Randstad laat ik aan anderen over, dat is een ver van mijn bed show. Qua uitrusting moet je denken aan schoenen, lange broek met zeem, wat ondershirtjes, jersey's en een jasje. Handschoenen en een helm zijn uiteraard sowieso een must. Je zou bij wijze van spreken ook in je trainingspak op de fiets kunnen dat zie ik tegenwoordig wel vaker bij de "nieuwe" mountainbikers.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Qua routes kun je even kijken op https://www.mtbroutes.nl/routes-op-kaart. Randstad is stiekem nog best groot... :winkie:
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

een fiets verkrijgen is lastig.

ben zelf ook niet zolang bezig, an gear: het begon met een cheap helm en een shirt. ondertussen bevalt het goed en heb ik meerdere dingen moeten aanschaffen. korte/lange broek(en) met een goede zeem.korte/lange mouw onder shirts, fietsschoenen. fietsjack. een (duurdere)helm die veel comfortabeler zit. een rugzak waar waar reserve en eet spul in zit.een goed zadel.en wat gereedschap en reinig/smeermiddelen om de fiets te onderhouden. en om niet iedere keer hetzelfde rondje te fietsen een garmin :D

ik hoop dat je er wat aan hebt als je een mooie fiets hebt aangeschaft
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1,75m past op maat M.
En hier staat een M te koop (niet mijn fiets)
viewtopic.php?f=20&t=148009
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

nick22 schreef: wo 2 december 2020, 19:06 korte/lange broek(en) met een goede zeem.
Wat is de functie / het nut van een zeem in de broek?
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

RbbBrts schreef: za 14 augustus 2021, 10:22
nick22 schreef: wo 2 december 2020, 19:06 korte/lange broek(en) met een goede zeem.
Wat is de functie / het nut van een zeem in de broek?
Comfort. Als je meer dan een uurtje fietst en flink zweet dan kunnen zadelpijn en irritatie/kapot schuren behoorlijk vervelend worden. Dat los je niet op met een zacht zadel, daar wordt het alleen maar erger van. Mijn voorkeur gaat uit naar een hard zadel met een goede zeem.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

RbbBrts schreef: za 14 augustus 2021, 10:22
nick22 schreef: wo 2 december 2020, 19:06 korte/lange broek(en) met een goede zeem.
Wat is de functie / het nut van een zeem in de broek?
En maak niet dezelfde fout als mij destijds door je onderbroek aan te houden. Dat is namelijk niet zo prettig :winkie: :D
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Mad Wally schreef: za 14 augustus 2021, 10:40
Comfort. Als je meer dan een uurtje fietst en flink zweet dan kunnen zadelpijn en irritatie/kapot schuren behoorlijk vervelend worden. Dat los je niet op met een zacht zadel, daar wordt het alleen maar erger van. Mijn voorkeur gaat uit naar een hard zadel met een goede zeem.
Duidelijk antwoord, bedankt.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Plaats reactie