Re: Nieuwe MTB aankoop Rockrider

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Edit: onderstaande was een reactie op de TS en die heeft zijn bericht kennelijk verwijderd. Daarmee is dit draadje natuurlijk zinloos geworden...

Tja..


Je wil een MTB gebruiken voor woon-werk en af en toe een bospad

Als dat echt het inzetbereik is zou ik op zoek gaan naar een fiets die het beste voldoet aan dat wat je het meeste doet. En dat is dus woon-werk. Ik ben zelf nogal een fanatieke w-w- fietser en zou daar niet snel een MTB voor gebruiken. Het is gewoonweg niet efficiënt fietsen.

Dat de onderdelengroep goedkoop is, dat is echter juist een voordeel. Slijten doet het allemaal en met intensief woonwerk (weer en wind) sowieso. Dan is het prettig als het allemaal wat goedkoper is. Tenminste dat is mijn ervaring. momenteel maak ik wat minder WW kilometers, maar een paar jaar geleden had ik er zo'n 12500 dat was gewoon twee keer per jaar nieuwe ketting en cassette en remblokjes nog wat vaker.

En wat betreft dat verhaal over op het laatste moment remmen... :~
Laatst gewijzigd door Poldertoerist op za 20 februari 2021, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Misschien een rare vraag, maar hoe oud ben je?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Brul78 schreef: do 3 december 2020, 15:41 Misschien een rare vraag, maar hoe oud ben je?
Ik schat zijn echte leeftijd minstens 40+
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Ik vroeg het oprecht, maar goed veel plezier met je fiets.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Gnome schreef: do 3 december 2020, 17:22
Dice Oldskool schreef: do 3 december 2020, 15:46

Ik schat zijn echte leeftijd minstens 40+
Ohw? Oke, enthousiaste mensen zijn kinderachtig bedoel je? Dankjewel!
Denk dat het niet om je enthousiasme gaat, maar dat je gedrag is als van een puber, die niks doet met adviezen en lekker toch zijn eigen gang gaat.
Niks mis mee, maar niet janken als het tegenvalt.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Gnome schreef: zo 6 december 2020, 09:52 Hallo

Ja je hebt gelijk. Een vriend van mijn vader was hier gisteren (die las apparatuur heeft) en legde mij uit dat het frame ook belangrijk is vanwege de materiaal samenstelling. Ik wist tot gisteren niet dat aluminium ook in groepen verdeeld wordt.

Rockrider ST heeft een goedkope samenstelling met 6x en via google blogs lees ik bijvoorbeeld dat ze zo zijn geconstrueerd zijn dat ze pas bezwijken na een aantal belastingswiselingen dat ver boven dat van de levensduur van de fiets ligt. Dan is dit frame niet sterk genoeg om hard mee te fietsen en mtb parcours te volgen.

Ja ik ga lekker mijn gang maar dat is ook omdat ik steeds denk van, 'wat mis ik hier dan? ', ik kan zoveel vragen maar als het niet die ene juiste vraag is dan heb ik dat gevoel en denk ik ook steeds zo. Vandaar.

Maar goed, dit fiets ga ik terugbrengen, niet alleen vanwege de frame materiaal maar ook vanwege de maat lengte. Doordat ik niet zo lang ben kan mijn zadel ook niet hoger, anders kan ik niet blijven zitten op de zadel bij stilstand. En omdat het zo laag staat, komt mijn knieën bijna net tegen mijn bovenlichaam aan. Dat fiets niet lekker. (Maat M is het !)

Ik ga bij een cube store fietswinkel langs. Daar hebben ze ook instapmodellen. (Sram onderdelen ook goed)
Ik vindt het best knap dat je overal informatie vandaan haalt en daaruit dan de totaal verkeerde conclusies trekt.

Lees een wat je hierboven geschreven hebt:

"Rockrider ST heeft een goedkope samenstelling met 6x en via google blogs lees ik bijvoorbeeld dat ze zo zijn geconstrueerd zijn dat ze pas bezwijken na een aantal belastingswiselingen dat ver boven dat van de levensduur van de fiets ligt. Dan is dit frame niet sterk genoeg om hard mee te fietsen en mtb parcours te volgen. "

Daarin zeg je dat het het frame zo geconstrueerd is, dat het de rest van de onderdelen makkelijk overleeft en vervolgens trek je dan de conclusie dat het niet sterk genoeg is om mee te mountainbiken. :~
Dat frame is juist het meest betrouwbare deel van de hele fiets en waarschijnlijk nauwelijks kapot te krijgen. Bovendien zit er een levenslange garantie op. Jouw "woon-werk met af een toe een bospad" kan iedere fietsframe aan, je moet meer kijken naar de levensduur van de onderdelen, die zeker in de winter (zout op de wegen) best veel te lijden hebben.

Wat je zadelhoogte betreft, die moet je afstellen op fietsen en niet op stilstaan. Als je hard tegen de wind in wil, dan moet je zo efficient mogelijk trappen en je kracht goed kwijt kunnen. Dat lukt niet als het zadel te laag staat.
Die voeten aan de grond is helemaal niet nodig en zeker niet bepalend voor de zadelhoogte. Puntje van je linker grote teen aan de grond is voldoende om niet om te vallen bij een verkeerslicht.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Er staat niet dat het frame niet geschikt is. Er staat dat de fiets niet geschikt is.
Dat heeft te maken met de gemonteerde onderdelen en dan vooral de voorvork.

Nu moet je die informatie van Decathlon niet letterlijk nemen.
XC betekent, "door het bos crossen", maar er is best een verschil of je in de Alpenlanden door het bos crosst, of in Nederland.
De mountainbike routes in Nederland kan die fiets (en ook de ouwe Gazelle damesfiets van m'n oma) makkelijk aan.

Waar je wel aan moet denken is, dat er voor woon-werk nog verlichting, spatborden, slot, misschien bagagedrager en standaard etc.. op moeten. Als je dat er allemaal aanhangt heb je eigenlijk helemaal geen mountainbike meer maar meer een all-road.

Deze zou best geschikt zijn voor jouw gebruik. https://www.cubestores.nl/cube-aim-allr ... 4/40120014
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Dat gevoel bekruipt me al langer... Er is een grens aan naïviteit die nog enigzins geloofwaardig is.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Dice Oldskool schreef: zo 6 december 2020, 12:21 Afbeelding
Dacht ik ook, maar we hebben op dit forum eerder zo iemand gehad, (die uit Limburg) en daar zijn toch heel veel pagina's vermakelijk leesvoer uit voortgekomen. :wink:
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik snap niet waarom je hier om advies vraagt, je hebt je eigen mening en doet wat je zelf goed acht.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als hij een foto plaatst van zijn Decathlon fiets met een glas water ervoor dan neem ik mijn woorden terug. 8)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

En een foto met hem erbij, met een brood boven zijn hoofd.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Waarom willen jullie hem/haar op water en brood zetten. Hij/zij heeft toch niets misdaan?
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
noxist
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 12 november 2020, 17:22

Gnome schreef: zo 6 december 2020, 18:56
massen schreef: zo 6 december 2020, 12:30 Ik snap niet waarom je hier om advies vraagt, je hebt je eigen mening en doet wat je zelf goed acht.
Omdat ik niet zo goed weet hoe en wat en dan denk ik ook van Waarom dat en waarom dit. Ik had ook duidelijker moeten zijn met wat ik wilde. Ik wilde vooral een ervarende fiets, zo eentje waarbij ik goeie onderdelen heb. Van jullie advies kreeg ik dat onderdelen goed zijn en dan google ik erop en lees ik van, ja maar dit slijt over een tijdje, of dit shifter schakelt toch niet soepel etc etc.

Ik stop hiermee, totaal geen zin meer in dit gedoe met grappemakers!

Ik verander wel van MTB, die van decathlon is waardeloos + OOK omdat die medewerker zadel niet goed afgesteld heb! Dat zegt toch wat over de service en hun geringe mtb kennis.
Ja ok de mijne nog minder dan die van hun, maar ik moet het toch van hun hebben. Waarom stelt hij die zadel dan zo? Laat maar, wens jullie allemaal fietsplezier!
De zadel van mijn MTB is hoger dan die van mijn fiets waarmee ik naar het werk ga. Dit omdat ik op weg naar het werk een aantal keer moet afstappen en ik probeer met MTB'en om niet af te stappen en/of te vallen. Dus blijf ik erop zitten. Dus als jij beide wilt doen kloppen beide adviezen.

Ook de onderdelen; mijn woon-werk verkeer heeft wat minder goede onderdelen omdat die onderdelen wat minder klappen krijgen en (zo las ik net) omdat met het zout op de weg de onderdelen toch wel slijten

Mijn MTB heeft stevige redelijke onderdelen. Op deze onderdelen ben ik zuinig en maak ik met regelmaat schoon.

Conclusie: Het advies wat jij krijgt klopt wel, echter is het balanceren waarvoor je het wilt gebruiken. Hierdoor geven mensen aan dat je beter een keuze kunt maken omdat sommige dingen tegenstrijdig kunnen zijn. Of je moet een dikke fiets pakken en op je werk bij aankomst je ketting schoon willen gaan maken.. Wat mij niet zo fijn lijkt.
Plaats reactie