Winterschoenen op flatpadels

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
JvdVelden
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 15:34

Hoi ik ben een beginnend mountainbiker en fiets op flatpadels nu begint het toch aardig koud te worden. Heeft er iemand tips welke winterschoenen fijn zijn en of er ook fietsschoenen zijn die je zonder kliks kan gebruiken. Bv de shimano mw501 die lijkt me wel iets maar kan je die ook zonder kliks gebruiken?
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Zo te zien aan de zolen op foto's niet. Maar..... mogelijk wordt er een los plaatje bij geleverd, dat vastgezet worden in uitsparing voor de klikplaatjes zodat ze wel voor flats geschikt zijn. Ik heb (geen winter) shimano's waarbij dat kan. Het wordt met zo'n plaatje gewoon een volledige zool. Misschien even bellen met een firma die ze verkoopt.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ik zou het niet doen.
Dit soort zolen zijn veel te hard en te grof voor flatpedals.
De pennen in de pedalen hebben hier geen grip op.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Harde zolen en flats idd niet doen.

Mijn ervaring is dat een paar niet krappe 5/10's met warme sokken warmer zijn dan veel MTB schoenen met harde zolen.

YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

Heckler40 schreef: zo 6 december 2020, 17:49 Harde zolen en flats idd niet doen.

Mijn ervaring is dat een paar niet krappe 5/10's met warme sokken warmer zijn dan veel MTB schoenen met harde zolen.

YMMV
Dit idd. Ik heb een paar flats schoenen die een beetje ruim zijn (heb smalle voeten schijnbaar), en heb Thinsulate zolen + warme sokken... werkt perfect.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb het erg snel koud en wat voor mij werkt tot -10 zijn de Freerider EPS high (niet meer overal te krijgen dus ff zoeken) met WOLLEN sokken.
Ik heb echt van alles geprobeerd van thinsulate, extra isolatie sokken, sealskins etc, maar echte wollen sokken blijven voor mij de warmste combo.

Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

wollensokken zoals merino helpen, bedenk wel dat een fabricant er merino op het etiket mag zetten als er >5% merino in zit verwerkt,
dit is natuurlijk nok, het mag zo veel mogelijk zijn, daarbij zijn er dunne en dikkere merinosokken.

misschien niet zo charming.
maar koop overschoenen die wielrenners ook gebruiken maar dan een maat groter en die jij kunt gebruiken icm je huidige schoen.
bedenk wel dat de zool opening iets groter moet zijn, of zoals wereld reizigers gebruiken ala Vaude een soort gamaschen/gaiters.
dan kan je nog als laatst bedenken dat ze of waterbestendig zijn of isolerend; natte voeten kunnen koud worden, net als zwetende voeten.

het staat ook niet in je start bericht wat voor schoenen heb je nu?
JvdVelden
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 15:34

tkmp schreef: ma 7 december 2020, 10:50 wollensokken zoals merino helpen, bedenk wel dat een fabricant er merino op het etiket mag zetten als er >5% merino in zit verwerkt,
dit is natuurlijk nok, het mag zo veel mogelijk zijn, daarbij zijn er dunne en dikkere merinosokken.

misschien niet zo charming.
maar koop overschoenen die wielrenners ook gebruiken maar dan een maat groter en die jij kunt gebruiken icm je huidige schoen.
bedenk wel dat de zool opening iets groter moet zijn, of zoals wereld reizigers gebruiken ala Vaude een soort gamaschen/gaiters.
dan kan je nog als laatst bedenken dat ze of waterbestendig zijn of isolerend; natte voeten kunnen koud worden, net als zwetende voeten.

het staat ook niet in je start bericht wat voor schoenen heb je nu?
Ik heb nu scott sport trail evo BOA
https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... o-boa-shoe
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb jaren geleden de tip van Kermit opgevolgd en mij een paar goedkope waterdichte wandelschoenen gekocht (Decathlon). Uiteraard is de grip bij lange na niet zo goed als met mijn FiveTens of Ride Concepts maar nog steeds meer dan voldoende om in Nederland mijn rondjes te fietsen. Ben er echt zeer tevreden over, warme droge voeten en die dingen gaan maar niet kapot.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

In de sneeuw of vorst rijdt ik met een paar Jallatte bouwlaarzen, die overigens ook erg goed bruikbaar zijn voor een sneeuwwandeling of in de tuin / koude schuur Misschien niks voor de stijlpolitie maar wel lekker warm :winkie:


https://www.bowork.nl/shop/werklaarzen- ... BQQAvD_BwE
JvdVelden
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 15:34

Bedankt voor alle reacties ik volg de raad van Dice Oldskool op ga voor de wandelschoenen van de decathlon.
Plaats reactie