Nieuwe fiets voor zware mtb’er

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik zou, als je toch richting Canyon wil rijden, ook eens kijken naar die nieuwe Canyon Stoic. Geo is natuurlijk persoonsgebonden maar daar de Stoic iets meer trail georienteerd is dan de Grand Canyon, en gezien jouw wens is voor iets meer fun en een rechtere zithouding, is deze wellicht ook interessant.

Daarnaast als zwaarlijvige/potige mtb'ers onder elkaar, als je je voor een dropper interesseert vooral ook even kijken naar het maximale rijdersgewicht. Dat is in onze gewichtsklasse nogal een dingetje.
¯\_(ツ)_/¯
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ondertussen veel gelezen op het forum en diverse andere sites.
Ik ben me bewust dat door mijn gewicht een goede degelijke voorvork een must is.
Daarnaast vind ik een houding iets rechterop zoals op de Stoic of cragger ook erg aantrekkelijk.
Dit betekend wel dat ik iets duurder uit ga komen en dat ik mijn budget dus iets omhoog zou moeten bijstellen.

Een dropper heb ik geen ervaring mee. Echter kan ik ook nergens info vinden over het de combinatie van een zware rijder en een dropper.
Kan een dropper hier goed mee overweg zonder problemen te geven? kan namelijk nergens info vinden over maximale belastbaarheid.

Een RS Pike tegen een DVO Sapphire. Welke van de 2 is de betere voorvork.
Beide zullen meer dan voldoende zijn voor mij als gemiddelde rijder.
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het is maar de vraag of je een dropper nodig hebt. Gezien je je budget al moet verhogen zou ik de dropper even vergeten. Kan je altijd later nog doen als je het nodig vindt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een Pike of DVO in je fiets heb je ook een dropper nodig :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat ligt eraan waar hij gaat fietsen. ;-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Overal waar zn Pike of DVO het maar toelaat :lol:

Je hebt natuurlijk gelijk, maar de stijlpolitie eist dan gewoon een dropper :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik fiets voornamelijk Noordwijk,schoorl, spaarnwoude met af een toe een uitstapje in Nederland.
Heb nog nooit met een dropper gefietst en heb er ook nog nooit om verlegen gezeten.
Het is dat op de fietsen waar ik nu naar kijk deze standaard aanwezig zijn.
Echter door mijn gewicht van 110-112 kg ben ik wel benieuwd of die dropper daar op gebouwd is.

Die dropper is dus voor mij geen must.

Mijn interesse ligt ondertussen bij de
Canyon Stoic of de Radon Cragger
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan gerust zonder dropper.
Het is een ding van denlaatste paar jaar, daarvoor reden we ook zonder.

Tegelijkertijd hoort een dropper er wel een beetje bij op de wildere fietsen.
Vandaar mijn opmerking.
Niet te zwaar aan tillen. Je kan gerust fietsen zonder, en een dropper is naderhand snel aangeschaft, mocht je dat willen.

Voor nu kan je ook gewoon je zadelpen laten zakken (quick release) op die enkele stijle afdaling.
Het zijn er echt maar weinig in NL.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

awinkel schreef: zo 20 december 2020, 10:19 Het is maar de vraag of je een dropper nodig hebt. Gezien je je budget al moet verhogen zou ik de dropper even vergeten. Kan je altijd later nog doen als je het nodig vindt.
Ik verhoog mijn budget liever voor een fiets met een betere vork dan dat ik nu een fiets uitzoek waarvan ik mogelijk spijt van ga krijgen omdat de vork het toch net niet is.
Of is een Fox rhythm wel degelijk een vork die goed is. Heb namelijk het idee dat dit instap model vork van Fox (althans dag lees ik op het forum), uiteindelijk vraagt om een upgrade naar een betere vork.

Dan is nu mijn budget iets omhoog gooien voordeliger dan later een nieuwe vork kopen.

Daarnaast zitten op de meeste fietsen waar ik nu naar kijk al standaard af fabriek een dropper post op.alleen of deze kwaliteit hiervan ok is weet ik
niet.
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De Fox rhythm is (ondanks dat het een instap vork is) is deze een heel stuk beter dan wat je gewend bent.
Lucht in plaats van een stalen veer en 34mm vork poten. De RS die je hebt zal 32mm of minder zijn.

Tja de RS Pike zit weer een stapje boven deze vork, de stoic staat ook op 30mm velgen.
De stoic in zijn geheel zal denk ik ook iets sterker zijn in vergelijking met de grand canyon.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

massen schreef: di 22 december 2020, 19:04 De stoic in zijn geheel zal denk ik ook iets sterker zijn in vergelijking met de grand canyon.
Dat klopt, want als we de klassificering van Canyon moeten geloven, dan valt de Stoic in categorie 4 en de Grand Canyon in categorie 3. Met dien verstande zou de Stoic dus iets meer lomp geweld aan moeten kunnen. De Cragger valt overigens volgens Radon ook in categorie 3.
¯\_(ツ)_/¯
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Aankomende weken even alles op een rijtje zetten.
Na de kerstvakantie de knoop doorhakken.

Fiets wordt gefinancierd door gebruik te maken van het fietsplan. Ik krijg de eerste €500,- van de werkgever en daarnaast is het belastingvoordeel omhoog gegaan van €750,- naar €1500,-
Voor een fiets van €2000,- betaal ik dan ongeveer €950,-

Voor woon werk verkeer blijf ik dan lekker op mijn oude fiets met big apple bandjes naar het werk fietsen😊
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Behalve wat er al gezegd is over de vork (minimaal 34 mm), zou ik zeker gezien het droge zand van Schoorl, kiezen voor een fiets met wielen met 30 mm intern breedte. Je kan je de banden dan op wat lagere druk rijden (en bij je gewicht is dat wat kritischer). Veel van die trail fietsen hebben dat al, maar toch.
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

Nijntje,

Ik ben een grote jongen en heb twee kilo minder gewicht dan jij.

Je doet net alsof je een tientonner bent, ik heb op heel wat plaatsen gefietst met huurfietsen van allerlei verschillende kwaliteiten en merken en nooit maar dan ook echt nooit ervaren dat de fiets mijn gewicht niet kon behappen, evenals de veerweg of dropperpost.

Maak jezelf niet gek joh en laat die massa zijn werk op declinaties doen ;-).
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3296
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Een huurfiets heb je maar even in gebruik en niet voor langere tijd... ;-)
Gesloten