Nieuwe fiets voor zware mtb’er

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies, 1 week of 2 jaar (ik noem maar iets)
En voor een huurfiets geldt "Beggars can't be choosers".
Maar als je je spaargeld gaat uitgeven mag/moet je iets verder kijken dan je neus lang is.
Heeft niets te maken met "laat je niet gek maken", maar alles met het voorkomen van teleurstellingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Kan het geld maar 1 keer uitgeven idd.
Ik ben dan wel geen 10 tonner maar vergeleken met de meeste hier toch echt wel een stuk zwaarder.

Een rhydm voorvork zal ook zeker voldoende zijn hoor. Vermoedelijk zal ik ook prima fietsen met een recon of een judy vork maar zit niet te wachten op een miskoop als ik na 3-4 jaar (of wellicht al veel eerder) er achter kom dat ik beter iets meer had kunnen uitgeven aan een fiets met betere vork dan dat ik deze moet gaan vervangen. Een goede vork kost gewoon aardig veel geld.

Hopelijk gaan de Corona maatregelen binnenkort ook weer grotendeels terug gedraaid worden waardoor het mogelijk is om eens een 29er te huren.
Wie weet veranderd mijn hele inzicht in het soort fiets dan wel😊
Dan wordt het gewoon kijken of ik 2 verschillende soorten fietsen kan proberen om dan goed te bepalen waar ik me beter bij voel.

Voor nu ben ik in ieder geval al heel blij met iedereen hier op het forum die me met goede adviezen behoed van een verkeerde aankoop.
Al zullen de meeste fietsen rond mijn budget niet echt slecht zijn.
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Grondvreter schreef: ma 28 december 2020, 07:50 Nijntje,

Ik ben een grote jongen en heb twee kilo minder gewicht dan jij.

Je doet net alsof je een tientonner bent, ik heb op heel wat plaatsen gefietst met huurfietsen van allerlei verschillende kwaliteiten en merken en nooit maar dan ook echt nooit ervaren dat de fiets mijn gewicht niet kon behappen, evenals de veerweg of dropperpost.

Maak jezelf niet gek joh en laat die massa zijn werk op declinaties doen ;-).
Ik weeg ook rond de 110 en heb in de afgelopen 9 jaar geen problemen met m'n wielen gehad.
Jaar of 8 op een trek8000 26 inch met bontrager wielset, standaard 2,5 a 3 bar d'r op en plaggestampen maar. (echt xc country gebruik)
afgelopen half jaar op 29 inch met mt400 hubs en 32 spaaks china hoepels ook geen problemen gehad. Daarmee rijdt ik de graag de bobslee routes op ca 1,8 bar met bi-ba dit gaat nu al 1900 km zonder problemen.

Op de racefiets daarintegen had ik de ene spaakbreuk naar de andere met het standaard wielset. Rij daar nu naar volle tevredenheid op een dt 350/rr511db combi.
:bier:
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

Laten we de vraag van Nijntje eens omdraaien, zitten er grote zware jongens op dit forum die WEL materiaal problemen kregen die terug te relateren was aan hun 100kg+ lompe massa? ;-)...
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

met 112 kilo en een voorliefde voor boomwortels, alleen materiaal problemen wanneer je dit niet optimaal houdt. Daarnaast ben ik geen fan van lichte wielsets/instap setjes, omdat hier wel vaak of de spaken uit braken of binnen een jaar de scheuren in de velg stonden.
anders ga ik wel op de fiets
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik denk dat de manier van rijden ook van grote invloed is. Iemand van 75kg kan door de manier van rijden ook een heleboel kapot krijgen.
Iemand van boven de 100kg kan dezelfde fiets wel heel houden als deze "netjes" rijdt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

massen schreef: do 31 december 2020, 10:24 Ik denk dat de manier van rijden ook van grote invloed is. Iemand van 75kg kan door de manier van rijden ook een heleboel kapot krijgen.
Iemand van boven de 100kg kan dezelfde fiets wel heel houden als deze "netjes" rijdt.
Precies dat. Ram je overal overheen en doorheen of kies je je spoor en maak je jezelf licht. 100% verschil voor het materiaal.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

dat is correct, maar als ik met mijn gewicht niet onder wil doen voor de mannen van 75 kilo, wat best redelijk lukt en nette lijnen rij, zijn nog steeds de krachten bij het opsprinten van heuveltjes en vol doortrekken op wortels of zand een stuk groter.
Maar daar zou goed onderhouden spul gewoon tegen moeten kunnen
anders ga ik wel op de fiets
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

Mad Wally schreef: do 31 december 2020, 12:16
massen schreef: do 31 december 2020, 10:24 Ik denk dat de manier van rijden ook van grote invloed is. Iemand van 75kg kan door de manier van rijden ook een heleboel kapot krijgen.
Iemand van boven de 100kg kan dezelfde fiets wel heel houden als deze "netjes" rijdt.
Precies dat. Ram je overal overheen en doorheen of kies je je spoor en maak je jezelf licht. 100% verschil voor het materiaal.
Dit ja, en waar je rijd. Als je op steen/rots parkoersen gaat rijden, losliggende stenen en kleine drops zal 't spul meer voor z'n kiezen krijgen dan de gladgestreken bobsleebanen in NL pakt met wat XC werk. Zeker icm met goeie / brakke techniek.
:bier:
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Afgelopen week een stukje mogen fietsen op een Orbea laufey H30 van een kennis.
Dit was vergeleken met mijn eigen mtb echt een groot verschil en fietste heerlijk.

Gister dus maar de knoop doorgehakt en een Orbea Laufey H10 besteld.
Groot voordeel is dat deze volgende week al geleverd wordt😍😍

De Canyon Stoic stond bovenaan mijn wensenlijstje maar doordat het voorlopig niet mogelijk is om daar een test ritje op te doen en de nu ook oplopende levertijd (eind Mei-begin Juni)
Toch maar voor de Orbea gegaan.

Iedereen bedankt voor de input!
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

mooie keuze
waar leveren zenog zo snel een bike
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Bikester had er nog 1 in mijn maat.
Helaas niet in de groen zwarte kleur maar kan met de blauw oranje ook prima leven.
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nou, succes en veel plezier. Een weekje wachten is nog wel te overzien :-q
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Blauw-oranje is (nee niet “vind ik”, het is geen mening gewoon een feit) mooier dan de groene-zwarte.

Gefeliciteerd 🥳
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Goede keuze. Zoveel beter/anders dan de sensa die je had.
Gesloten