Sportieve budgetfiets voor de weg en wat bospaadjes

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

FluffyFox schreef: do 17 december 2020, 14:04...Over de framemaat: is 40-42 cm niet wat weinig? Ik zie op internet de maten meestal beginnen bij zo'n 46, 48 cm, of ligt dat aan mij?
Op mijn stadsfiets heb ik inderdaad 53cm, maar ik had al het idee dat dat op een mtb iets lager uit zou vallen. Tot nu toe heb ik op 46-50cm gezocht (omdat zoiets volgens een paar webshops bij mijn lengte zou passen), maar ik heb eigenlijk geen idee of dat wel juist is :')
Nee, voor een mountainbike is 46-50cm echt te groot bij 1.71m.

Eigenlijk is de lengte van de bovenbuis belangrijker dan de hoogte van de zadelbuis, die nog steeds als maat wordt gehanteerd.
In de hoogte heb je heel veel speling, omdat de zadelpen flink in of uit te schuiven is. Dus tenzij het frame veel te hoog is kun je daar nog wel op de goede zithoogte uitkomen. In de lengte heb je veel minder mogelijkheden, het zadel kan iets verschoven worden, en je kunt een langere of kortere stuurpen monteren.

Maar aan beide opties zitten grenzen: de stand van je zadel bepaalt ook hoe je ten opzichte van de pedalen zit, en daarmee of je efficiënt en prettig kunt trappen. En een stuurpen die veel langer of korter is dan door de fabrikant bedacht beïnvloedt het stuurkarakter negatief.

Dus die bovenbuislengte is eigenlijk de belangrijkste maat.
Nu is daar de afgelopen jaren een verandering qua inzicht geweest: de frames/bovenbuizen zijn langer geworden, en de stuurpennen korter dan vroeger (de totale afstand naar het stuur blijft dan ongeveer gelijk natuurlijk). Maar zowel de vroegere als de huidige frames zijn wel ontworpen voor die bijpassende lange of juist korte stuurpennen.

Grappig genoeg kom je dan toch weer terug op de zitbuislengte als indicatie voor de maat, want die waarde is eigenlijk hetzelfde gebleven in de meeste gevallen! :D
Dus met onze lichaamslengte blijft een 40~42cm (16~17") frame in de meeste gevallen de best passende maat voor een mtb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FluffyFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 december 2020, 23:45

@vasquez: je afbeelding doet het niet ;)

@kermit: Oh, wat apart (wel weer logisch, als ik je verhaal lees), zo had ik het nog niet bekeken. Dan wordt het nog een iets grotere zoektocht, als ik de gemiddelde tweedehands MTB zie :P Dus een schema als https://mountainbikewinkel.com/matentabel/ (eerste die ik kon vinden) klopt dus ook niet? Als ik iets beter zoek vind ik inderdaad ook wel schema's die wel kloppen. Ik heb gewoon niet goed gekeken, ik ben er gewoon vanuit gegaan dat 'een aantal centimeter kleiner' wel de juiste maat zou zijn (en bij de meeste zaken werken ze nog steeds met maten, in tegenstelling tot bijv. Marktplaats). Het is dus maar goed dat ik hier even kwam buurten :D
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

FluffyFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 december 2020, 23:45

@vasquez: Ja, die wel :) Nee, dat ziet er inderdaad niet erg lekker uit :')
FluffyFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 december 2020, 23:45

Goed, bijna twee weken en een hoop beslissingen later dacht ik toch nog maar even de uitkomst met jullie te delen. Om maar met de deur in huis te vallen: uiteindelijk heb ik een Rockrider ST 520 (Dames, maat M) van Decathlon gekocht, voor 300 euro. Als het goed is komt-ie morgen, of anders later deze week, binnen. En ja, klopt, dat is vast niet de beste fiets, maar wel, als ik goed genoeg rondgekeken heb, de beste nieuwe fiets voor mijn budget. Alle accessoires (goede helm, kleding, spullen voor het onderhoud, etc.) geven bij elkaar namelijk ook nog wel een beste prijs, dus uiteindelijk zit ik alsnog bijna aan de 500. Nu weet ik dat jullie vooral geadviseerd hebben om een tweedehands fiets aan te schaffen, en daarom heb ik toch een klein beetje het gevoel dat ik deze keuze even moet verklaren. Ik heb zeker naar tweedehands fietsen gekeken. Echter heb ik zo'n twee a drie maanden Marktplaats en dergelijke sites in de gaten gehouden, maar zonder resultaat. Aangezien ik binnen dat moment en een maand later wel ongeveer een mtb in huis wilde hebben, ben ik toch naar iets anders gaan kijken. Daarbij blijft het probleem dat ik als beginner niet goed in staat ben om te zien in welke staat een tweedehands fiets is staan. Het blijft immers tricky, zeker voor zoveel geld. Decathlon, die op een kwartiertje fietsen bij mij vandaan zit, heeft een eigen service als voordeel, die beduidend goedkoper is dan de fietsenmaker bij mij in de buurt, en daarbij ook nog iets weet van de fiets (de werkplaats van die winkel heeft alleen maar goede reviews gehad). Al met al klinkt dat me een stuk budgetvriendelijker in de oren.
Nee, jullie hebben echt wel gelijk, deze fiets zal vast niet de beste zijn. Na een bepaalde tijd zal de vering het vast niet zo goed meer doen (maar wat maakt mij dat uit? Ik heb toch al gekeken naar een fiets met een vaste voorvork), de versnellingsgroep zal sneller versleten zijn, etcetera. Dat klopt allemaal. Maar ik denk toch dat deze fiets in mijn studentensituatie de beste keus is. En zo niet, dan is het mijn eigen verantwoordelijkheid, en dan zullen jullie me snel genoeg weer hier zien ;)

Ik wil jullie ontzettend bedanken voor jullie adviezen. Want hoewel ik niet volledig naar jullie geluisterd heb (soms ben ik ook gewoon een beetje eigenwijs), was ik zonder jullie nog niet op dit punt aanbeland. Dan was ik nog steeds aan het twijfelen tussen een hybride en een mtb, was ik tegen de muur van bandenmaten aangelopen en had ik niet opnieuw naar de Decathlonfietsen gekeken.
Dus, nogmaals, bedankt! Ik weet niet hoe vaak jullie mij hier nog zullen zien (alleen voor eventuele problemen, denk ik), maar meelezen blijf ik gewoon lekker doen, als ik de tijd heb :D
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gefeliciteerd met je aankoop!
Het aanbod 2e hands fietsen is momenteel inderdaad erg karig...
Je kan nu mooi ontdekken of het echt iets voor je is en daarna altijd nog overstappen op een andere fiets.
Eerst maar eens lekker fietsen!
Plaats reactie