Sportieve budgetfiets voor de weg en wat bospaadjes

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
FluffyFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 december 2020, 23:45

OPGELOST (fiets gekocht)

[Voor een verkorte versie, scroll naar beneden. Waarschuwing: nu volgt een lang, niet altijd samenhangend verhaal x)]

Hallo allemaal,

Voor ik aan mijn (lange) vraag begin zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben net geregistreerd op dit forum, maar houd mezelf al een aantal maanden regelmatig bezig met het lezen van topics (waardoor ik ook al een hoop termen heb geleerd). Helemaal nieuw ben ik hier dus ook niet meer, hoewel ik wel nieuw in het mountainbiken zelf ben. Ik ben een eerstejaars studente van 19 jaar, met het bijbehorende budget :). De afgelopen zes jaar heb ik elke dag in totaal anderhalf uur gefietst op een stadsfiets om bij mijn middelbare school te komen. Het fietsen op zich heb ik altijd erg leuk gevonden (niet voor niets ging ik altijd zo hard mogelijk = uitgeput thuis komen), maar aangezien ik ook nog een schooltas van minimaal 10 kg moest meezeulen, heb ik nooit aan een andere fiets dan mijn Gazelle gedacht.

Sinds ik aan mijn studie ben begonnen, fiets ik alleen nog maar de vijf minuten naar het station of naar mijn bijbaantje, dat eerste vanwege corona slechts één of twee keer per week. In de tentamenperiode is dit nog minder.

De waarheid is: ik mis het fietsen. Waarom ik dan niet af en toe een leuk rondje doe? Omdat ik de ervaring heb dat een stadsfiets daar niet heel erg voor geschikt is. Omdat ik echter vanwege een heupafwijking moet blijven fietsen, ben ik een aantal maanden geleden (lees: direct in september al) op het idee gekomen om een andere fiets aan te schaffen. Niet per se vanwege corona dus.

En ik zie de volgende vraag al komen: wat doe je dan hier op een mtb-forum? Nou, omdat ik aan het kijken ben voor een mtb - tenminste, dat denk ik. Ik woon in de Randstad, en eerlijk is eerlijk, veel leuke mtb-paadjes zijn daar niet te vinden. Het is vooral polder, en heeel veel dijken (de fiets moet daar ook wel enigszins gemakkelijk overheen weten te komen). In mijn buurt zijn echter wel een paar leuke bospaadjes en onverharde paden te vinden, en sinds ik met gym een paar 'mountainbikelessen' op wat heuveltjes in de buurt heb gehad en op vakantie een keer met een mountainbike door een van de 'officiële' parcourtjes in Nederland (Utrechtse Heuvelrug) gecrost heb en dat helemaal geweldig vond, kriebelt het wel. Maar zoals gezegd, is zoiets niet echt bij mij in de buurt te vinden (al heb ik wel de mogelijkheid om zoiets met de auto op te zoeken). De fiets die ik zoek zou vooral de weg met een aardige snelheid aan moeten kunnen, met af en toe een onverhard pad (weinig technisch). Ik zou er ook met ietwat comfort op moeten kunnen fietsen, om meer gezondheidsproblemen te voorkomen ;)

Daarbij is er nog het punt dat ik, zoals ik al zei, een beperkt budget heb. En daarmee bedoel ik écht beperkt: onder de 500 euro. Ik weet dat je hiervoor weinig goede nieuwe fietsen zult kunnen vinden (ik weet echt wel dat ik daarmee niet op Deore kan rekenen), maar ik heb gewoonweg niet meer. Het geld dat ik dan nog over houd gaat al op aan de benodigde kleding, onderhoud, etc..

Ik heb maandenlang alleen maar naar mtb's (29er's) gekeken. Ik loop echter nogal tegen het punt aan dat een mtb op de weg pas echt comfortabel en rendabel is als je er gladdere banden (ik geloof dat de term semi-slicks is?) onder zet. En ook dit kost weer een aardige duit.
Nu kwam ik even geleden het idee van de crosshybride tegen, maar ik lees daar hier op het forum (ik heb alle twijfeltopics over dit onderwerp gelezen, maar kwam er alsnog niet uit) niet heel veel goeds over. Of is een dergelijke fiets voor mijn situatie juist wel een goed idee? Ook gravelbikes en dergelijke heb ik bekeken, maar daar vind ik sowieso al niets in mijn budget.

Samengevat zie ik door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel keuze op de markt en er zijn zoveel verschillende soorten fietsen dat ik de draad een beetje kwijt ben. Daarom plaats ik hier maar even een bericht, in de hoop dat er mensen zijn die me hiermee willen helpen.

Op het moment neig ik een beetje naar een mtb. Ten eerste omdat ik de eerste vier jaar van mijn middelbare-schoolcarrière op een andere stadfiets gefietst heb (een Miss Grace met 7 versnellingen, met dikke banden en krat, in plaats van mijn huidige Orange C7. Uiteindelijk moest ik 'm wegdoen omdat na 20.000km dijkje op dijkje af fietsen de naaf versleten was, en een reparatie bijna net zoveel kostte als een nieuwe fiets), en ik het idee had dat dat ding met z'n dikke bandjes een hogere topsnelheid kon bereiken dan de Orange, met de dunnere banden. Ik pompte de banden in alle gevallen hard op, en de overige omstandigheden waren hetzelfde. Lijkt dit alleen maar zo (ik heb het nooit echt nagemeten) of kan ik hier gelijk in hebben? Ten tweede heb ik een stiekeme liefde voor wat dikkere banden, door die oudere fiets en het feit dat ze wat stabieler zijn, naar mijn idee. Hoeveel langzamer zijn noppenbanden overigens t.o.v. de banden van een normale stadsfiets, met dezelfde inspanning? Is met een klein beetje hogere inspanning (en een hogere versnelling) heel veel meer snelheid te behalen (ik heb de 20 jaar oude mtb's die ik tot nu toe gereden heb niet op volle snelheid uit kunnen testen, helaas).

Ik ben van plan om met de nieuwe fiets zo'n drie keer per week ongeveer een uurtje te fietsen. Is het het, als ik voor een mtb zou gaan, in deze omstandigheden waard om een echte mountainbike aan te schaffen, of kan ik net zo goed (ik besef dat ik nu nog net niet ga vloeken) een Rockrider van Decathlon kopen?

Normaal gesproken zou ik denk ik al deze problemen niet hebben. Dan was ik naar de grote fietsenwinkel in mijn buurt (12gobiking, is vanaf hier goed aan te rijden) gegaan, had daar advies gevraagd, en had waarschijnlijk een leuk ouder model in de aanbieding op de kop kunnen tikken. Corona gooit echter roet in het eten, jullie kennen het verhaal. Al die fietsen zijn al lang uitverkocht. Daarbij zitten we nu in de lockdown, dus nu is gewoon gaan kijken en uitproberen al helemaal geen optie... Zouden jullie op internet bestellen aandurven? En oh ja, ik heb nog wel even de tijd (maar niet tot juni of zo) voor ik het geld heb, dus zou ik dan beter kunnen wachten tot eventuele aanbiedingen in het voorjaar? Is in een grote fietsenzaak nog wat af te dingen, trouwens? Ook heb ik Marktplaats in de gaten gehouden, maar de afgelopen twee maanden heb ik niets geschikts gevonden wat niet binnen een uur al weg was. Ook hier geldt: zouden meer mensen hun fiets in het voorjaar weg doen?
Ik heb nog een aantal andere vragen, waar ik nu echter niet zo snel op kan komen. Die komen vanzelf wel weer ;)

[Verkorte versie]
Wat ik nu eigenlijk van mijn toekomstige fiets eis, is het volgende:
- onder de 500 euro (harde eis!)
- vooral op de weg, maar af en toe ook wat onverharde paden
- onderhoudsvriendelijk
- bedoeld voor sportief fietsen
- geschikt om het hele jaar mee door te fietsen (sneeuw dan misschien uitgezonderd, maar niet dat ik met de minste gladheid onderuit ga)
- kan aardig wat snelheid halen
- iets wat hier vast nog wel komt, maar wat ik nu vergeten ben.

Aanvullende vragen:
1) Wat zou voor mij de beste optie zijn: een mtb, een crosshybride, iets anders, of gewoon mijn stadsfiets gebruiken (ik hou 'm wel gewoon)?
2) Als je zou moeten kiezen: een mtb met de normale noppenbanden op de weg, of een crosshybride met de normale banden op een simpel onverhard pad? (voor andere banden heb ik het geld niet, tenzij het totaal nog steeds onder de 500 euro blijft)
3) Rijden noppenbanden heel veel zwaarder op de weg dan niet-noppenbanden?
4) Wat zou de beste mtb onder de 500 euro zijn, als je puur kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding? Dezelfde vraag voor een crosshybride of een eventuele andere fiets.
5) Waar kan ik op dit moment het beste (en binnen twee maanden) een geschikte fiets krijgen? Online? Marktplaats? In een (nu dichte) fietsenwinkel?

Ik zou het erg waarderen als jullie me hiermee zouden willen helpen :) Ik zal niet altijd even snel reageren (vanwege de tentamens), maar ik probeer dit topic niet te vergeten ;)
Als jullie nog meer informatie nodig hebben, zeggen jullie het maar. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk informatie te geven, maar ik kan natuurlijk altijd wat vergeten zijn.

Groetjes,

Een verwarde beginner
Laatst gewijzigd door FluffyFox op di 29 december 2020, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Met je budget zou ik ook kijken naar een 2e hands 26", die wel in goed staat moet zijn. Wat vooral belangrijk is, is dat ie goed past, en goed staat afgesteld, dat is al 80% van je fietsplezier. Het zou goed zijn om hierbij een kenner te betrekken in je zoektocht. Niet flauw bedoeld!

Kwa inzet bereik is een MTB wel het meest voor de hand liggend denk ik, zeker als je er banden op zet met een lage nop, die rollen nog niet verkeerd over asfalt. Wel minder grip in de winterse klei, maar dat is dan het compromis.

Lekker stukje lezen trouwens, kort en bondig ! :-q
FluffyFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 december 2020, 23:45

@baron062: Bedankt voor je reactie! Haha, nee, ik ben er inderdaad niet zo goed in om iets heel kort neer te zetten, vandaar ook dat ik de aanwijzing voor een kortere versie bovenaan mijn bericht zette :D Helpt het misschien al als ik dit samen probeer te vatten en de langere versie als 'alternatief' onderaan mijn bericht zet? (Ik neem tenminste aan dat er iets van ironie in die opmerking zat, al is dat altijd moeilijk te bepalen, op internet).

Ik heb inderdaad gezien dat tweedehands 26" beter te krijgen zijn dan 29ers, maar zorgen de kleinere banden niet voor minder comfort en snelheid op de weg? Dat dacht ik tenminste ergens gelezen te hebben, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Wat betreft de 'kenner' heb je helemaal gelijk, maar helaas ken ik niemand die aan mountainbiken doet/er veel vanaf weet. Niet in het minst daarom heb ik besloten om hier een topicje te openen, aangezien ik heb gezien dat hier genoeg kenners aanwezig zijn. Wie weet willen jullie me ook nog wel helpen als ik een leuke fiets op Marktplaats vind? 0:-)

Wat voor modelletjes zou ik op Marktplaats in de gaten kunnen houden?
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Hoi FluffyFox, welkom! Weet je zeker dat je 19 bent? Je tekst leest namelijk als die van iemand die heel veel schrijfervaring heeft. :-q

Anyways, 500 euro is echt onderkant markt en zeker in deze tijd een mooie uitdaging om iets fatsoenlijks te vinden voor dat bedrag. Misschien niet zo flashy maar Decathlon heeft een OK fiets voor dat bedrag: https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... 57&c=ZWART. Geen idee hoe groot je bent maar S, L en XL zijn nog voorradig online.

Voordeel van een goedkope nieuwe fiets is dat je ongeveer weet wat je koopt en ergens hebt om op terug te vallen, in plaats van dat je denkt een goede deal te maken voor een X-dehansje bij een particulier die compleet versleten blijkt te zijn...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of, gezien je budget, 500,-: 2e hands hardtail.
MTB, of fitnessbike, of gravelbike... je zult geluk moeten hebben met wat je net tegenkomt, de vraag is groot momenteel.
Hoe groot ben je? Indien niet al te lang kun je inderdaad ook 26” (of 27,5”) meenemen in je zoektocht.
En het lastige: hoe goed onderhouden is die 2e handse?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Hoewel ik mijn 29er niet meer in zou ruilen voor een kleinere wielmaat is een 26" geen straf. Rolt weliswaar iets minder makkelijk, zeker over wortels en stenen, maar als relatieve beginner heb je daarin waarschijnlijk weinig referentie. En andere factoren als bandenspanning maken ook veel verschil.

Je zou eens aan de slag kunnen gaan met een online bikefitting, bijvoorbeeld die van Canyon. Die geeft meestal een iets te kleine maat, maar dan heb je een richting.

De staat van een 2e hands fiets, tja, dat is wel een dingetje wat je goed in moet schatten, maar een sub 500 euro fiets vind ik ook een gok, behalve voor de garantie
FluffyFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 december 2020, 23:45

Wow, wat een handige reacties ineens allemaal!

Oh ja, dat was ik inderdaad nog vergeten te vermelden, ik ben 1,71. Bij sommige merken zit ik dan ook net in de twijfelzone, maar dat is een ding voor later :)

@Kaper: Ja, dat weet ik zeker! Maar je hebt gelijk hoor, ik schrijf naast mijn studie (waarin veel schrijven ook al een ding is) boeken, en hoop binnenkort mijn eerste trilogie uit te geven (na al een stuk of 6 boeken uit mijn toetsenbord gekregen te hebben). Wie weet komt het daar wel door ;)
Ja, ik heb inderdaad ook bij Decathlon zitten te kijken, hoewel de reviews bij die fietsen me toch een beetje doen terugschrikken. Al moet je sommige reviews ook met een korrel zout nemen natuurlijk. Daarbij liggen de fietsen daar toch iets beter in m'n budget, en ik kan me ook heel goed vinden in je argument van een nieuwe fiets. Die mtb die jij bij Decathlon aanraadt ziet er ook wel goed uit, ik ga er zeker nog eens naar kijken :) Hoe zit het met de goedkopere fietsen daar? https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8587688 bijvoorbeeld? Deze is dan twee 'tientallen' lager dan het type waarvan jij de link gaf (aan de ST 100 etc. begin ik niet). Of kan ik hier al beter vanaf blijven?

@aurelius: Yup, daar ben ik voor aan het kijken, maar wat jij en je mede-experts ook al zeggen: ik ben geen kenner, en het risico dat er iets mis is zonder dat ik het zie, is toch nog wel aardig groot, op dat punt. Desondanks zal ik Marktplaats wel in de gaten blijven houden, bedankt voor je tips :)

@baron062 (wat een leuke namen hebben jullie allemaal): Haha, nee, ik denk niet dat ik dat ga merken dan, als je het zo stelt. Maakt het op de weg nog een merkbaar verschil?
Goede tip! Daar ga ik inderdaad zeker eens naar kijken :)
Mag ik vragen waarom je een sub-500-fiets ook een gok vindt? Vanwege de onderdelen? En zo ja, zou ik daar in mijn situatie ook last van kunnen krijgen, of is dat meer het geval bij 'zwaarder werk'?

Bedankt allemaal!

(Sorry voor eventuele tikfouten, ik heb momenteel mijn bril niet op en typ bijna volledig blind (letterlijk x) ). Ik heb jullie berichten al eerder op de avond gelezen, vandaar. De enige dingen waarvoor ik wel op m'n scherm kijk zijn jullie gebruikersnamen en evt. linkjes die jullie geven.)
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik zat een aantal jaar geleden in hetzelfde schuitje. Wilde weer (opnieuw) beginnen, maar had een beperkt budget. De Spesh fully die ik had staan was toe aan rigoureus onderhoud en daarnaast al een aantal jaren niet gebruikt.

Ik had dus 3 opties; A: de fully opknappen, B. een budget MTB kopen of C. een goede gebruikte fiets zoeken. Gezien de fully roest in het frame had, heb ik deze in onderdelen verkocht om het budget iets op te rekken. Toen ben ik gaan vergelijken, welke onderdelen zitten er op een budget MTB die voor mij te betalen is, en wat krijg ik gebruikt op Marktplaats (bij wijze van) nog voor mijn geld.

Uitelijk vrij snel tot de conclusie gekomen; koop ik een budget MTB dan is de afmontage natuurlijk aan de onderzijde van het spectrum (zonder meteen te roepen dat dit slecht is); denk hierbij aan een hardtail MTB met Shimano Axera, Suntour coil vork met 80mm, en wielen, remmen en klein onderdelen van merk X. Tweedehands kwam er spul voorbij waar ik wat meer vertrouwen in had. Goed, dat was dan al een paar jaar oud, maar kwam in elk geval niet onderaan uit de toenmalige pikorde. Bij geluk kwam ik iemand tegen die voor de LBS werkte en in zijn vrije tijd MTB's opknapte; daar toen voor 350 hele euros een 26" Focus gekocht met XT afmontage, Magura schijfremmen en Mavic wielen.

Gebruikte MTB's zijn mijn inziens een even grote gok als een budget MTB, maar met wat research en geluk kom je gebruikt imo veel beter uit dan de vaak aantrekkelijke geprijsde budget MTB's. Ik heb overigens 3 jaar met plezier door het limburgse heuvelland geploegd met mijn 26"-er, zonder grote problemen.
¯\_(ツ)_/¯
FluffyFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 december 2020, 23:45

@FXII: Wauw, dan heb je inderdaad wel veel geluk gehad. Had ik dat ook maar ;) Helaas kan ik in deze tijden iets moeilijker bij de LBS langs, haha.
Jouw reden, onder andere, is inderdaad waarom ik nog twijfel tussen een budget-MTB en een fiets van Marktplaats. Ik loop (daar ging het hierboven al over) een beetje tegen het probleem aan dat ik geen kenners in mijn omgeving heb die met mij mee kunnen gaan kijken bij een fiets. Daarbij vraag ik me af of ik al die goede specificaties die verbonden zijn aan een oorspronkelijk duurdere MTB op Marktplaats wel nodig heb.
Waarom zijn ook budget MTB's eigenlijk zo'n grote gok? Gaan die onderdelen dan zo snel kapot?
Overigens merk ik wel dat bij een budget-MTB ook de onderdelen goedkoper zijn (bijv. bij Decathlon), dus als er dan iets kapot gaat, hoef ik daar ook minder geld aan uit te geven dan wanneer er iets kapot zou gaan bij de Marktplaats-MTB. Zulke dingen weeg ik ook wel mee, haha.
In ieder geval blijf ik inderdaad ook Marktplaats in de gaten houden :)
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

De gok zit hem bij een tweedehands meer in, zoals eerder genoemd, hoeveel liefde en aandacht de fiets heeft gehad. Ik had die van mij ook gewoon via Marktplaats gevonden overigens, alleen bleek de verkoper achteraf dus fietsenmaker. Stel dat er iets kapot gaat dan is het onderdeel natuurlijk niet inherent aan merk/verkoper en zijn er een tal van onlineshops waar je prijzen van onderdelen met elkaar kan vergelijken, dus daar zou ik niet zo zwaar aan tillen (en ook niet per direct van uit gaan, natuurlijk)

Indien je voor een tweedehands wil gaan, er zijn ook een tal van bikestores in Nederland (Math Salden, Hans van Zuylen bijv.) die tweedehands fietsen verkopen, er zijn sites uitsluitend voor tweedehands bikes verkopen (Tweedehandsfietsen, Bike Exchange) en uiteraard het verkoopgedeelte op deze site. Ik handel zelf niet zo graag op marktplaats (teveel gekkies) maar stel dat je iets zou vinden, kun je hier natuurlijk ook advies vragen over de desbetreffende bike.
¯\_(ツ)_/¯
FluffyFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 december 2020, 23:45

@FXII: Ah kijk, daar kan ik wat mee. Waaraan kun je goed zien hoe lief de eigenaar voor de fiets is geweest? Ik kijk op het moment naar roest, hoe schoon-ie is, niet al te veel krasjes en tandwielen die niet al te afgesleten zijn, maar zijn er nog meer dingen waar ik op kan letten?
Nee oké, dat is ook wel weer waar :)

Oh ja, dat zijn inderdaad goede tips! Ik heb nog helemaal niet aan andere tweedehandssites dan Marktplaats gedacht (ik mis hier toch wel de aapjessmilie, haha). Ik ga er zeker eens naar kijken :)
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Een fiets is ook weer geen rocket-science, met goed kijken en logisch nadenken kom je een heel eind en voorkom je een miskoop met snel geconfronteerd worden met extra uitgaven.

Echt schoon is al een beetje een aanwijzing, maar kan je ook op het verkeerde been zetten :lol:

Maar ;

Banden nog niet versleten
Tandwielen niet versleten, dus geen werpsterren
Ketting nog niet versleten (soortgelijk tooltje kopen voor 5 euro, is altijd handig bij eigen fietsonderhoud : https://www.decathlon.nl/p/tester-voor- ... R-p-120530) en trapt hij niet door bij flink kracht zetten.
Balhoofdlagers niet versleten, draait het stuur zonder geknarks of voel je korrelige weerstand.
Wielen zonder slagen , draaien ze lekker als je er een slinger aan geeft en hebben ze geen zijdelingse speling
Schakelt de fiets goed door al zijn versnellingen heen
En hoe zien de poten van de voorvork eruit, vies en krasjes is al een no-go. Daarnaast is het wel handig als de verkoper iets kan vertellen over de laatste servicebeurt van de voorvork bij de fietsenmaker.


Als aandrijving om te trappen/schakelen, de wielen en de voorvork in orde zijn, heb je in basis een prima fiets te pakken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat je budget beperkt is, en onderdelen ook al snel in de papieren gaan lopen, moet je eigenlijk op alles letten wat er aan die fiets hangt ;-)

Vaak krijg je meteen al een algehele indruk als je ergens gaat kijken, van de fiets maar ook van de verkoper.
Uiteraard moet alles goed werken, dus een stukje fietsen hoort er echt bij. Probeer dan alle versnellingen, de remmen, stuurt het goed (is er goed met losse handen te rijden of kiest de fiets dan zijn eigen weg), voel je ergens speling.

Zit er een verende voorvork op, gaat die nog soepel en zonder speling, zitten er geen krassen op de binnenpoten/stanchions (het deel dat inschuift), lekt-ie niet.

Hoe zien de tandwielen eruit, voor en achter. Een "werpsterlook" betekent onherroepelijk vervangen, en vaak betekent dat zowel voortandwielen, cassette en ketting tegelijk omdat dat spul op elkaar inloopt. Een nieuwe ketting op een (te ver) versleten cassette gaat overspringen.

Draaien de wielen soepel en zonder speling, zijn ze recht. Zijn de banden niet uitgedroogd? (miniscule scheurtjes).

Als je eenmaal een fiets gekocht hebt, maar je mist nog wat, zet een topic in "gezocht". Heel veel forummers hebben nog dingen liggen die ze niet meer gebruiken, ik heb ook vaak genoeg gezien dat er spullen gratis worden aangeboden in dergelijke gevallen. Daar kun je natuurlijk niet vanuit gaan, maar het komt dus wel voor ;-)
Maar bijvoorbeeld een paar bandjes (zeker voor mtb's met 26" wielen) moet voor heel weinig aan te komen zijn. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld onderdelen voor 9-speed aandrijvingen, de laatste jaren zijn er enorm veel mensen die hun fiets hebben omgebouwd naar een 11- of 12-speed aandrijving met maar één voortandwiel. En al die nog prima 9-speed spullen liggen nog ergens in dozen op zolders of in schuurtjes...

En soms is er zelfs sprake van aangeboden hulp bij de montage of afstelling. Ik heb ook weleens iemand over de vloer gehad om 'm goed op weg te helpen en ik weet van meerdere mensen hier die dat gedaan hebben.

Als je vragen hebt als je een fiets gezien hebt kun je die hier altijd kwijt (misschien wel beter in "technische vragen en onderhoud").
Voor wat betreft de maat, ik ben ongeveer van jouw lengte (1.70m) en bij een mtb praat je dan meestal over een small/16~17"/40~42cm frame. 18" en meer kun je eigenlijk links laten liggen.

Ter zijdelingse info: racefietsen hebben een veel conventionelere framebouw, met horizontale bovenbuizen, en niet de noodzaak om je zoals bij mountainbiken in allerlei bochten op de fiets te kunnen bewegen, en dan is ongeveer 53cm de maat bij jouw lichaamslengte.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FluffyFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 15 december 2020, 23:45

@vasquez: Dat is waar, met m'n gezonde verstand kom ik vast ook wel een heel eind :P
Met 'werpsterren' bedoel je zeker scherpe puntjes? Heb je misschien een voorbeeld?
Bedankt voor de tips!

@kermit: Ook jij bedankt voor de vele tips! Ik zal zeker eens kijken bij de topics in die hoek, zeker als ik nog eens iets nodig zou hebben.
Over de framemaat: is 40-42 cm niet wat weinig? Ik zie op internet de maten meestal beginnen bij zo'n 46, 48 cm, of ligt dat aan mij?
Op mijn stadsfiets heb ik inderdaad 53cm, maar ik had al het idee dat dat op een mtb iets lager uit zou vallen. Tot nu toe heb ik op 46-50cm gezocht (omdat zoiets volgens een paar webshops bij mijn lengte zou passen), maar ik heb eigenlijk geen idee of dat wel juist is :')
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Yep, precies dat :winkie:

Afbeelding
Plaats reactie