Nieuwe Grips of niet aanstellen? Pijn handpalm

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Afstelling is de basis, maar dat garandeert niet dat je klachten daardoor verdwijnen.
Het is een beetje kort door de bocht om te denken dat als 98% ergens geen last van heeft dat dan altijd door anders afstellen op te lossen is.

Dus, als anders afstellen toch geen verbetering geeft zou ik toch kijken naar handvatten van Ergon of SQ-lab, twee merken die ergonomie hoog in het vaandel hebben staan.

Ik kreeg na ongeveer dertig jaar fietsen ook last van drukpunten in mijn handpalmen, op fietsen die daarvoor nooit problemen gaven. Toen heb ik Ergon GP1 grips gekocht en het was opgelost. Nu zijn dit niet de allermooiste grips, dus op een gegeven moment heb ik de GS1 geprobeerd en die werkten (voor mij) ook goed. Dus dat zijn de grips waar ik nu op beide bikes mee rijd, zonder klachten aan mijn handen...
Let wel op dat sommige van die grips er in meerdere maten zijn.

De Ergons zijn er ook in korte uitvoering voor als je gripshifters hebt, en in een uitvoering speciaal voor sturen met extreem veel backsweep. Ook leverbaar met barends. Van de SQ-lab grips weet ik het zo niet.
Barends zijn op de brede sturen van moderne bikes grotendeels uitgestorven, hebben eigenlijk ook alleen enig nut op de vroegere smalle stuurtjes. Dus tenzij je daar specifiek behoefte aan hebt zou ik geen barends nemen.

Er zijn ook soortgelijke grips van andere merken te koop, degenen die ik geprobeerd heb waren ergonomisch gezien net wat minder prettig dan de Ergons. Maar dat kun je wellicht zelf bepalen als je ze in een fysieke winkel vast hebt (zodra dat weer mogelijk is...).

GP1:
Afbeelding

GS1, is iets slanker/scherper vormgegeven dan de GP1:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Regel 5: alles went, maar het duurt even. Voor fietsers zijn de contactoppervlakken bekende zeurplekken
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Knakworstkweker

waarom zie ik nergens voorbij komen dat dit aan de stuurbreedte ligt?

vroegah, toen alles 26" waren de sturen een stuk smaller, toen ik daar als een van de eersten uit mijn omgeving aan begon om er een stuur van een crosspuch op te zetten omdat ik daar meer controle mee had, kwamen ook sneller klachten:

Armpump, drukpunten, slapende handen om de bekendste maar even te noemen.

Al met al in orde gekomen toen door wat met de afstelling te spelen maar het was een klacht die een duidelijke oorzaak leek te hebben.

Na een aantal jaar geen fiets aangeraakt te hebben weer op een 26" begonnen en na een half jaar naar een 29" gegaan, begonnen ook meteen weer de klachten.

En toevallig had die fiets een stuk breder stuur.

omdat de zit eigenlijk prima was (kortere stem gaf te weinig controle op voorwiel, meer backsweep was vervelend met de knieën, stack gaf problemen met controle)
uiteindelijk ergogrips van specialized erop gezet i.c.m. specialized grail handschoenen.

ideale combi voor mij, maar ik blijf erbi dat de stuurbreedte hier een groot aandeel in heeft, je zit agressiever en dieper op je fiets waardoor je meer druk uitoefend met je handen.

Er zal ongetwijfeld een reeks redenen zijn om dit onderuit te halen, maar voor mij voelt dit logisch.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Beetje harder fietsen, dan moet je trekken aan je stuur, ipv. erop te leunen. :)
TJ-No6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 21:45

bert l. schreef: ma 21 december 2020, 19:23 Regel 5: alles went, maar het duurt even. Voor fietsers zijn de contactoppervlakken bekende zeurplekken
OFF TOPIC: heel benieuwd naar de andere regels
TJ-No6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 21:45

Knakworstkweker schreef: di 22 december 2020, 01:10 waarom zie ik nergens voorbij komen dat dit aan de stuurbreedte ligt?
Dit was dus ook een van mijn vragen.

Als ik je goed begrijp zeg je dat hoe breder het stuur hoe meer je naar voren leunt en dus een smaller stuur hier minder last van heeft toch?

Niet dat ik van plan ben om meteen zaag in stuur te zetten maar probeer de science te begrijpen :-)
TJ-No6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 21:45

TaurineR schreef: di 22 december 2020, 10:09 Beetje harder fietsen, dan moet je trekken aan je stuur, ipv. erop te leunen. :)
alleen maar hele steile hellingen omhoog rijden leek me zelf ook een oplossing
TJ-No6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 21:45

kermit schreef: ma 21 december 2020, 18:05 Ik kreeg na ongeveer dertig jaar fietsen ook last van drukpunten in mijn handpalmen,
Dat lijkt me precies tegenovergestelde hahah, langer gefietst dan ik oud ben :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TJ-No6 schreef: di 22 december 2020, 13:55
Knakworstkweker schreef: di 22 december 2020, 01:10 waarom zie ik nergens voorbij komen dat dit aan de stuurbreedte ligt?
Dit was dus ook een van mijn vragen.

Als ik je goed begrijp zeg je dat hoe breder het stuur hoe meer je naar voren leunt en dus een smaller stuur hier minder last van heeft toch?

Niet dat ik van plan ben om meteen zaag in stuur te zetten maar probeer de science te begrijpen :-)
Een breder stuur alleen zorgt niet voor meer op je handen leunen, dat wordt bepaald door de complete setup. Zoals vrijwel iedereen rijd ik tegenwoordig ook met duidelijk bredere sturen dan vroeger, maar ik zit tegelijkertijd rechter op dan toen. Kortere stuurpen en een hoger stuur maken ook dat je minder op je handen leunt.

Wat al gezegd is, de afstelling is de basis dus daar moet je zeker naar kijken. In brede zin, dus neem alles mee: staat je zadel niet te schuin, is de afstand naar je stuur goed/prettig, staat het stuur goed gedraaid etc. Experimenteer gerust wat, draai je stuur een klein beetje in de pen en ga een stuk rijden, stel je zadel een beetje bij en probeer het uit. Liefst een ding per keer veranderen, anders weet je niet waar eventuele verschillen uit voortkomen.

Maar als dat allemaal dus niet helpt zou ik zeker naar ergonomische grips kijken ;-)
Als dat de klachten oplost zijn het 25 goed bestede euro's...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

TJ-No6 schreef: di 22 december 2020, 13:40
bert l. schreef: ma 21 december 2020, 19:23 Regel 5: alles went, maar het duurt even. Voor fietsers zijn de contactoppervlakken bekende zeurplekken
OFF TOPIC: heel benieuwd naar de andere regels
TJ-No6 schreef: vr 18 december 2020, 22:32
Wat moet ik wel / niet doen?

1. Stuur afstellen? zal stuur inkorten (smaller maken) helpen?
2. Zadel beter afstellen? nog niet echt mee gespeeld en wacht op nieuw zadel, maar dacht misschien veranderd houding iets?
3. Beginnen met handschoenen dragen? Zie veel MTB'rs dit doen, voor crashes nuttig, maar snap niet waarom normaal gedragen wordt?
4. Nieuwe grips kopen? Huidige zijn geen lock ons met vrij veel relief - misschien iets meer foam of minder relief?
5. Stoppen met zeuren en eelt kweken? Kan me indenken dat dit "bij de sport" hoort, net als zadelpijn voor beginners?

Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Een hele wakkere vrijwilliger :-D :-q
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Kortere stuurpen en een hoger stuur maken ook dat je minder op je handen leunt.
dit is bij mij gedaan tijdens een bikefit en het probleem van pijn in de linkerhand is zo goed als weg
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

nick22 schreef: di 22 december 2020, 20:48
Kortere stuurpen en een hoger stuur maken ook dat je minder op je handen leunt.
dit is bij mij gedaan tijdens een bikefit en het probleem van pijn in de linkerhand is zo goed als weg
Dan komt je gewicht meer op je achterwerk en dan kan het zomaar gebeuren dat je daar pijn krijgt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Voor mij bewijst Ergon wederom dat ze prettige handvatten maken. De GS1’s waren versleten en even vlug Cube handvatten er opgezet. Prompt de volgende rit pijn aan mijn handen, schouders en nek. Even eigenwijs geweest een een paar ritten door gereden met die handvatten, wat een ellende.
Dus op naar Mantel en zij verblijden mij met een nieuwe set GS1’s. Nieuwe model heeft een iets anders shape maar het comfort is wederom top.

(Mijn kont is al jaren zeer tevreden met SQ-Lab 611)
TJ-No6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 18 december 2020, 21:45

bert l. schreef: di 22 december 2020, 14:35
TJ-No6 schreef: di 22 december 2020, 13:40 OFF TOPIC: heel benieuwd naar de andere regels
i feel stupid
Plaats reactie