Advies voor beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
DonS
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 11:10

Hallo,
Met veel aandacht al veel van jullie berichten gelezen.
Ik heb voor een zacht prijsje een fatbike (?) van iemand over kunnen nemen. Er zitten 26x4.0 (100-599) banden onder met redelijk grof profiel. Ik zou zeggen het profiel van een reguliere mountainbike - er zitten vierkante nopjes op). Mijn vragen zijn:
- Is deze band voornamelijk voor bos/grind of..? Ik heb er ook op het strand mee gefietst- ging Okay maar wel pittig)
- Welke band adviseren jullie voor het strand?
- huidige band heeft een autoventiel. Af en toe naar benzinepomp of kan reguliere pomp met verloopstukje ook?
-welke bandenspanning adviseren jullie voor strand en voor bospaadjes?

Alvast bedankt voor het helpen van deze zoekende beginner ☺️
Ps. Ik heb foto’s naar maar zie ff niet hoe ik die kan uploaden.
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Ik heb geen (verstand van) fatbikes maar strandbanden zie ik meestal met laag profiel / geen profiel zeg maar. De bandenspanning kun je lijkt met 4.0 breedte erg laag houden maar er zijn kenners op dit forum die je dat precies kunnen vertellen, ik zou zeggen 1,5 bar voor en iets meer achter. Het autoventiel kun je prima met een gewone fietspomp op druk krijgen met een verloopje.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

1.5 bar met 4.0 banden? Dat is extreem hoog.
Ik ben ook geen fatbike expert maar ik gok dat je eerder uitkomt op een bandenspanning van 0.5 a 0.6 bar om lekker comfortabel te kunnen rijden en belangrijker nog om zo juist alle grip te behouden.

1.5 bar rij ik met 2.25 bandjes🤔
Canyon Neuron CF9 2022
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

inderdaad je hebt gelijk, hier hebben ze het ook over 0,6: https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... %20bochten.
DonS
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 11:10

Okay dank voor jullie antwoorden!
Plaats reactie