Hoop vragen, gebruik, maat en merk.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Sanane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 31 december 2020, 03:00

Dag allemaal,

Nieuw op dit forum en lees mij zelf in waar ik op zou moeten letten. Echter kom ik er bij het volgende niet helemaal uit.

Ik ben op zoek naar een tourfiets, mijn keuze is gevallen op de MTB, vooral omdat het mooi oogt en robuust eruit ziet.

Waar ik vooral ga fietsen: bospaadjes en normale fietspaden. Dus eigenlijk een mix van alles.

Dus geen parcours en/ springen & klimmen. Gewoon rechte paden waar waarschijnlijk veel oneffenheden (grind, takken, steentjes) op zullen zitten.

De fiets wil ik 2/3x in de week gebruiken voor ritjes tussen de 20-40km.

Zelf ben ik 173, volgens vele sites en diverse topics op forums raden ze maat S/M (44-47cm) aan. Afhankelijk van de zitpositie etc.. Maar is dit ook van toepassing als je het als tour fiets gaat gebruiken, dus geen korte bochtjes en/heuvels en ruige terreinen. Zou dan bijv een M/L (47-50) beter zijn i.v.m. rustiger rijden en geen zadel die torenhoog uitsteekt of kan dit niet i.v.m. stuur en fietst dit juist onhandiger?

Beste is natuurlijk gewoon fietsen en proberen maar alle winkels zijn gesloten dus kan niet echt een fiets uitproberen.

Mijn budget ligt rond de €200-250. Ik weet dat ik hier niet te veel (of zelfs weinig) voor moet verwachten maar Marktplaats heeft me nooit in de steek gelaten! Of is bijv de rockrider st 100 (€219,-) van Decathlon goed genoeg?

Ik zie bijv. de rockrider st 50 voor €189,99, de st 100 voor €219,99 de st 120 voor €279,99,- en de st 520 voor €299,99. Wat zijn de grootste verschillen tussen de laatste 3 fietsen. De st 50 heeft 26" wielen en de rest 27.5", ik had al begrepen dat 27.5" (of zelfs de 29") beter zijn.

2e hands is natuurlijk ook een optie, ik sta open voor alles!

Excuses alvast voor diegene die ik irriteer en/ vinden dat het onnodige vragen zijn.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hallo Sanane, welkom op het forum.

Met jouw lengte moet je idd voor een M/L gaan en een S laten staan. Die gaat echt te klein voor je zijn. Met het gebruik wat jij voor ogen hebt kun je dat prima op de Rockriders doen. Ze zijn niet gemaakt voor zwaar gebruik maar dat heb jij ook niet voor ogen. En als je in de toekomst toch ondervindt dat je fiets de beperking is omdat de rechte landweggetjes vaker ingeruild gaan worden voor een MTB parcours dan is de investering niet zo hoog geweest.

Ik zou de 26" echter wel laten staan en iig voor minimaal 27,5 wielen gaan. De fiets van €279 heeft een single ring voor dus hoef je alleen maar achter te schakelen en dat is gebruiksvriendelijker en gemakkelijker te onderhouden. Iets boven je budget maar ik denk wel de moeite waard om over na te denken.
Sanane schreef: do 31 december 2020, 04:26
Excuses alvast voor diegene die ik irriteer en/ vinden dat het onnodige vragen zijn.
Die members mogen wat mij betreft aan de mods vragen om hun account te deactiveren.

Succes met je zoektocht. :-q
Sanane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 31 december 2020, 03:00

Heel erg bedankt voor je reactie,

Ik wist het verschil niet maar nu is het iig wat duidelijker!

Ik ga denk ik idd bij Decathlon de rockrider bestellen, 2e hands te veel risico bij mijn budget denk ik zo en misch niet beter maar voor mij wel de beste keuze.

Nu even de maat dan, de L is 44.3 en de XL is 49.3 als ik het goed begrepen heb. Raad je dan de L of XL aan?

Ik zie dat de st 520 nu in de aanbieding is voor €279,99 https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... 662&c=GEEL maar deze heeft ook 3X8 speed ipv de 1X9 dus is niet echt een upgrade voor mij persoonlijk neem ik aan?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De aanbieding is van 289,99 naar 279,99, wel 10 euro verschil, wat een aanbieding.
De frames zijn zo te zien verschillend.
Bij de st120 staat:
Niet geschikt voor XC, All Mountain, Enduro en BMX-en.

Dit staat dan weer niet bij de st520. :~

Tja, geen idee wat het verschil in frame inhoudt.
Wat wel zo is is dat bij de goedkope aandrijving spullen het eerder laten afweten,
dus bij de 1x9 is het wel zo dat er minder spullen het kunnen af laten weten.
Sanane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 31 december 2020, 03:00

Dat klopt, maar het is even duur (goedkoop) als de st120 vandaar en de st520 in een andere kleur combi kost al €299,99. Maar zoals aangegeven en voor zover ik heb kunnen zien liever de st120 als de st520 voor mijn gebruik dus.

De frame maat liever de XL of toch de L, heb je daar enig idee over?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Als je 173cm bent moet je kijken naar een M. Zeker geen XL.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Sanane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 31 december 2020, 03:00

Ook gezien ik de MTB als tourfiets ga gebruiken?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ook als tourfiets wil je het stuur niet te ver van je af hebben.
Ik zie 2 st520´s op de site.
Deze:
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... 662&c=GEEL
En een dames st520
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8587688

Ze hebben verschillende teksten en verschillende onderdelen.
Bij de dames (is 299,99) staat bij:
Niet geschikt voor XC, All Mountain, Enduro en BMX-en.
Bij de heren (is 279,99 en was 289,99) staat die tekst er niet bij.
Een andere st520 met andere kleuren kan ik niet vinden.
Sanane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 31 december 2020, 03:00

Oh, ik zie:
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... 20&c=GRIJS

En:
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... 19&c=ZWART

Deze zijn €299,99 of kijk ik helemaal verkeerd 😰

En die andere is afgeprijsd van €289,99 naar €279,99. Maar is voor zover ik kan zien de zelfde fiets in een andere kleurstelling.


Dus toch een M i.p.v. een L? Bij de maat tabel staat tot 175cm maat M en vanaf 175cm maat L maar dit is MTB verhouding neem ik aan. (Foto 12 en 13 de maten) https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... 662&c=GEEL

Wat is het toch allemaal moeilijk als je er niet op kan zitten om even een rondje te fietsen. Nogmaals excuses voor de 'irritante' vragen en bedankt voor de reacties!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De fietsen hebben net een iets andere samenstelling van aandrijving.
De ene is combinatie MICROSHIFT/SHIMANO en de andere MICROSHIFT/SRAM.

Ben niet echt een geo expert, maar denk dat M je maat wel is.
Sanane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 31 december 2020, 03:00

Dank voor alle hulp, ik ga over een paar dagen de fiets bestellen even inlezen nog over de juiste maat ( M / L om te touren).

Alvast een fijne jaarwisseling en een veilig 2021 toegewenst iedereen!
Plaats reactie