Eerste mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Knakworstkweker

ThijsE schreef: vr 15 januari 2021, 08:51 Zeddam kun je prima hele jaar rond op een XC setje, dus een snelle achterband en een voorband met wat meer grip.
Dus bijv. wat @makkelijk noemt, zelf rijd ik op Maxxis en ben als achterband wel fan geworden van de Aspen en voorband Ardent Race.

Zo’n set zal in de uiterste gevallen, bijvoorbeeld hoog zomer met veel mul zand of najaar/winter met veel regen, misschien tegen zijn grenzen komen. Dan kun je altijd nog kiezen voor wat anders of je techniek verbeteren.

Ik zou eerst eens fietsen met wat je nu hebt en kijken of je het wat vindt. Daarna een clinic oid voor techniek en dan pas het materiaal :wink:
Waarom een aspen achter en geen ikon?

Dus wat is hier de reden voor?

De aspen rolt iets sneller maar een ikon bied meer grip op losse ondergrond
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

JR85 schreef: vr 15 januari 2021, 00:11 Welke banden zou je aanraden dan? Ben van plan om gewoon te beginnen met de geleverde banden maar een keer ‘upgraden’ kan geen kwaad.
Idd een XC band zoals de genoemde Maxxis Ikon, Schwalbe Racing Ralph, Wolfpack Speed of Continental Race- of Crossking en iets met wat meer grip voorop. (een uitbrekend achterwiel kan je nog opvangen, een wegglijdend voorwiel meestal niet).

De banden waarmee de fiets geleverd (Maxxis Minion DHF EXO+ in 29x2.5, weegt bijna 1.1Kg) wordt, zijn dikke zware downhill/enduro banden gemaakt voor grip en sterkte tijdens snelle afdalingen in ruig terrein (lees: stenen, wortels, drops en jumps). Op het vlakke hebben ze de rolweerstand van gesmolten asfalt, dat is natuurlijk heel goed voor je conditie maar ik betwijfel of je het leuk gaat vinden op je lokale bosrondje (zeker op de klimmen van Zeddam).
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Knakworstkweker schreef: vr 15 januari 2021, 11:11
ThijsE schreef: vr 15 januari 2021, 08:51 Zeddam kun je prima hele jaar rond op een XC setje, dus een snelle achterband en een voorband met wat meer grip.
Dus bijv. wat @makkelijk noemt, zelf rijd ik op Maxxis en ben als achterband wel fan geworden van de Aspen en voorband Ardent Race.

Zo’n set zal in de uiterste gevallen, bijvoorbeeld hoog zomer met veel mul zand of najaar/winter met veel regen, misschien tegen zijn grenzen komen. Dan kun je altijd nog kiezen voor wat anders of je techniek verbeteren.

Ik zou eerst eens fietsen met wat je nu hebt en kijken of je het wat vindt. Daarna een clinic oid voor techniek en dan pas het materiaal :wink:
Waarom een aspen achter en geen ikon?

Dus wat is hier de reden voor?

De aspen rolt iets sneller maar een ikon bied meer grip op losse ondergrond
Ikon heb ik ook, maar heb de aspen net een paar weken en die wat meer grip tijdens bijv. klimmen en in de bochten tijdens afdalen.

Kan zijn omdat de grond nu niet los is.
JR85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 14:18

Paar weken eerder dan gepland de Radon Cragger 8.0 afgelopen week ontvangen.
Eerste rondje gemaakt en is goed bevallen. Heb alleen het stuur vast hoeven zetten en de pedalen gemonteerd. Overige afstelling lijkt tot op heden al goed in orde.

Aankomende weekend staat rondje montferland op de planning! 😁

Afbeelding
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

JR85 schreef: wo 17 maart 2021, 16:26 Paar weken eerder dan gepland de Radon Cragger 8.0 afgelopen week ontvangen.
Eerste rondje gemaakt en is goed bevallen. Heb alleen het stuur vast hoeven zetten en de pedalen gemonteerd. Overige afstelling lijkt tot op heden al goed in orde.

Aankomende weekend staat rondje montferland op de planning! 😁

Afbeelding
🔥
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

JR85 schreef: wo 17 maart 2021, 16:26 Paar weken eerder dan gepland de Radon Cragger 8.0 afgelopen week ontvangen.
Eerste rondje gemaakt en is goed bevallen. Heb alleen het stuur vast hoeven zetten en de pedalen gemonteerd. Overige afstelling lijkt tot op heden al goed in orde.

Aankomende weekend staat rondje montferland op de planning! 😁

Afbeelding
Mooie fiets hoor!
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie bike. :-q Zeker goed genoeg voor een SYS.
viewforum.php?f=14
Dus daar gaan we verder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten