Eerste mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
JR85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 14:18

Hallo,

Hier is er weer eentje die wil gaan beginnen met mountainbiken. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Welke ‘soort’ fiets past het beste bij mijn wensen?
Wat over mijzelf. Ik ben 35 jaar, 186cm, 80kg en redelijk fit (hardlopen en wielrennen) +/- 3x per week. Wielrennen doe ik nu een jaar of 15. Het lijkt me leuk om naast het wielrennen ook te gaan mountainbiken/gravellen.
Ik woon in Doetinchem dus dicht bij mtb routes (Montferland, Vorden, Lochem etc.) daarnaast zijn er veel gravelroutes te vinden die ik ook met de mountainbike zou willen rijden. Verhouding iets van 70/30 voor mountainbiken/gravel.
Het budget is max €2000,-. Voorkeur gaat uit naar een ‘Alu’ hardtail, dit omdat er dan een betere afmontage mogelijk is.
Ik zit nu te kijken naar de volgende modellen:
- radon Cragger 8.0
- radon Jealous al 10
- Specialized Chisel comp
- Rose Psycho Path 2
- Canyon Stoic 4

Bovenstaande in willekeurige volgorde. Zijn deze fietsen volgens jullie geschikt voor mijn doel? Zo ja welke raden jullie hiervan aan? Of hebben jullie andere ideeën?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het enige wat ik uit je verhaal kan halen is eigenlijk dat al deze modellen aan je doel voldoen.
Er zit ook geen slechte tussen.
Je hebt modellen van pure xc race tot enduro achtige mtb´s in je lijst.
De vraag is: Wat zoek je in een MTB:
Wil je snel
Wil je speels
Wil je rechter op zitten of juist voorover.
JR85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 14:18

Ik wil redelijk snel over mtb routes kunnen gaan. Maar als het kan ook comfort genoeg voor een lange dag in het zadel..
Knakworstkweker

Chisel
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De Canyon Stoic zou ik dan af laten vallen.
Tja de speci chisel, frame is prima.
Ik vind het erg jammer dat ze gaan voor SRAM SX (met name de SX achter derailleur schijnt erg tegen te vallen)
En de vork is een slappe 30mm vork.
De Cragger heeft voor Nl andere banden nodig, maar heeft juist wel een mooie vork.
De Kona Honzo past ook nog wel in dit rijtje.

Ik denk dat het beste is dat je eens wat verschillende MTB´s huurt en ondervindt wat voor type je het beste bevalt.
Knakworstkweker

Chisel heeft SLX
JR85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 14:18

Bedankt voor de reacties. Als de coronamaatregelen het weer toelaten ga ik eens een rondje maken langs wat winkels. Hopelijk zijn er nog wat modellen te zien/testen.

Huren is ook nog niet zo’n gek idee. Even uitzoeken wat de mogelijkheden in de buurt zijn. 👍
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Je zou verwachten dat een chisel comp in België en Nederland gelijk is. Dus niet.
https://www.specialized.com/be/nl/chise ... 91720-5001
https://www.specialized.com/nl/nl/chise ... 91721-5101
Ook de prijs is anders. Doen ze lekker handig.
Met shimano slx is niks mis mee.
JR85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 14:18

Heb niet langer kunnen wachten en heb een Radon Cragger 8.0 besteld. Fiets komt de 1ste week van april, nog wel even geduld hebben dus..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

JR85 schreef: do 14 januari 2021, 11:21 Heb niet langer kunnen wachten en heb een Radon Cragger 8.0 besteld. Fiets komt de 1ste week van april, nog wel even geduld hebben dus..
Leuke fiets, ik hoop wel dat je je ervan bewust bent dat dit geen XC-kanon is. Een paar andere bandjes (wat lichter en met minder rolweerstand) is wel aan te raden voor je lokale rondjes.
JR85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 14:18

Welke banden zou je aanraden dan? Ben van plan om gewoon te beginnen met de geleverde banden maar een keer ‘upgraden’ kan geen kwaad.
Knakworstkweker

Maxxis Ikon
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

JR85 schreef: vr 15 januari 2021, 00:11 Welke banden zou je aanraden dan? Ben van plan om gewoon te beginnen met de geleverde banden maar een keer ‘upgraden’ kan geen kwaad.
Ik ken de routes rond Doetinchem niet, maar als de ondergrond hetzelfde is als een groot gedeelte van Nederland dan zijn the usual suspects:
- Wolfpack Cross voor, Race achter
- Vittoria Barzo voor, Mezcal achter
- Schwalbe Racing Ray voor, Racing Ralph achter
De standaard banden op een cragger (Minion DHF/DHR) horen eigenlijk in de bergen en zijn vrij extreem voor Nederland. Op het totaal scheelt dat al snel 2km/u op een rondje. Klinkt niet veel, maar wel op een MTB waar je rondjes geen 30km/u gemiddeld zijn. Dat gezegd hebbende zal ik er inderdaad lekker op beginnen.
Waar woke is, is vuur
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Zeddam kun je prima hele jaar rond op een XC setje, dus een snelle achterband en een voorband met wat meer grip.
Dus bijv. wat @makkelijk noemt, zelf rijd ik op Maxxis en ben als achterband wel fan geworden van de Aspen en voorband Ardent Race.

Zo’n set zal in de uiterste gevallen, bijvoorbeeld hoog zomer met veel mul zand of najaar/winter met veel regen, misschien tegen zijn grenzen komen. Dan kun je altijd nog kiezen voor wat anders of je techniek verbeteren.

Ik zou eerst eens fietsen met wat je nu hebt en kijken of je het wat vindt. Daarna een clinic oid voor techniek en dan pas het materiaal :wink:
JR85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 14:18

Bedankt weer voor de reacties! 👍
Gesloten