Banden oppompen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JeroenRB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 2 januari 2021, 11:51

Goedemorgen.

Als beginnende mountainbiker wil ik graag mijn banden op kunnen pompen. Echter, de gewone fietspomp past niet. Nu heb ik bij de lokale fietsenmaker een verloopnippel (o.a. voor kruiwagenbanden) gekocht. Deze past en ik kan de banden oppompen. Maar als ik de verloopnippel van het ventiel afhaal verlies ik heel veel lucht. Hoe snel ik het ook doe.
Mijn vraag is dus simpel: wat is een goede verloopnippel voor een mountainbike?
Alvast bedankt,

Jeroen
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je hebt een pomp voor een Dunlop ventiel met een verloop naar Schrader of Presta?
Afbeelding

Een pomp met een kop voor Presta en Schrader is in de regel het makkelijkst voor een MTB.
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Knakworstkweker

Kruiwagens hebben schrader ventielen net als een auto.

Advies als je deze op de mtb hebt: binnenbanden wisselen voor banden met presta ventielen.

Als je presta hebt en veel lucht verliest draai je de kern te ver uit denk ik.

Iig wat cheeta zegt: koop een fatsoenlijke pomp (bij voorkeur met drukmeter, heb je later meer voordeel van)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Overigens, de hoeveelheid druk die je verliest bij een dikke mountainbikeband valt wel mee. Er zit veel lucht in zo een band en veel beginners pompen ze sowieso te hard op.
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Ik gebruik vvoor zowel schrader als presta een verloop, deze voor presta: https://www.internet-bikes.com/1537-bof ... -per-stuk/

Warteltje iets losdraaien, verloop er op (let op dat het verloop de wartel niet weer mee-vastdraait) en pompen maar.
Inderdaad niet teveel druk, mbt zit tussen 1.5 en 2 bar normaal gesproken...


Voor druk meten heb ik deze: https://protire.nl/schwalbe-airmax-pro
Zowel presta als schrader kun je meten, maar presta vind ik een stuk fijner druk bepalen omdat bij sommige schrader ventielen het pinnetje net iets dieper zit waardoor de druk bepalen wat lastig wordt.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Je hebt ook de zadel methode :winkie:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

naze1975 schreef: za 2 januari 2021, 21:06 Je hebt ook de zadel methode :winkie:
Dat kan ook inderdaad 🙂
Plaats reactie