Cube Nature Pro Vering

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MGDike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 22:26

Hallo Allemaal,

Ben relatief nieuw met mountainbiken. Heb 2 jaar op een oude stalen giant zonder vering gefietst, maar dit beval niet zo goed.

Nu heb ik een goede tweede handse cube nature pro op de kop weten te tikken, 29". Ik fiets hier al een tijdje op en de fiets bevalt goed, maar een ding valt me tegen, de vering.

Hij heeft alleen een geveerde voorvork maar deze is zo stug als wat. Ik weeg 105kg, als ik doe wat Youtube mij doen gelevoen, gewicht op het stuur en 20% inzkken, dan is dat eerder 0-5%. Hij staat niet gelocked. Ook aan de verstelling draaien lijkt helemaal niks uit te maken. Ik vermoed dat de - (linksom) zegt veerspanning slapper, maar niks van te merken, heb hem maar op helemmaal linksom gezet).


Ook zag ik ook op youtube dat een voorvork mooi meeveert tijdens het fietsen, zie ik dit niet of nauwelijks bij het fietsen op mijn fiets.

Ook als ik collega MTB's over de vele boomstronken hier zie gaan, zie ik zoveel verschil. Ik stuiter zowat van mijn fiets en zadel (ook met zachte banden) en zij gaan er op hun dooie gemakje overheen.

Er zit een suntour NEX HLO voorvork in. Een met een veer, geen luchtdruk.

Er zijn denk ik 3 opties,
1 - Voorvork is defect
2 - Andere veer erin? Is dat mogelijk.
3 - Andere voorvork, denk mijn voorkeur (budget 100euro, zijn hier goede alternatieven voor te vinden?) En waar op te letten bij een andere voorvork.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Sorry maar even de harde waarheid: Een Cube Nature is geen 29er, zelfs geen mountainbike maar een hybride en daarmee sta je al op achterstand. Dit soort fietsen zijn meer om een beetje op te toeren en kunnen best een stukje onverharde weg of bospad hebben maar serieus mountainbiken is een ander verhaal. De verende vorken die in dit soort fietsen worden gemonteerd zijn meer voor de sier en de marketing dan dat ze daadwerkelijk iets voor je doen.

Als je wilt gaan mountainbiken kun je het beste deze fiets verkopen/inruilen of voor iets anders gebruiken en een mountainbike aanschaffen. Zeker geen geld investeren in deze vork (zinloos) en ook geen andere aanschaffen want een mountainbike vork past niet bij dit frame.
MGDike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 22:26

Bedankt voor je reactie.

Ai dat valt tegen...


https://www.bikester.nl/cube-nature-iri ... 89107.html

Dat is hem, allen zal ik wel een paar modellen eerder hebben...

Ben al wel aardig aan het biken, nu vooral veel modder en boomstronken.. rondjes van ongeveer 40 km maar ben wel altijd gebroken vooral mijn rug..
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Last van de rug is ook meer houding en core stabiliteit dan iets met de vering van het voorwiel. Ben ik ook wel benieuwd op welke banden je fietst. Zoals al aangegeven koop voor echt mtb werk een andere fiets....
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Of zoals Cube de fiets zelf omschrijft: Als u toch de looks van een MTB wilt, maar voornamelijk over de weg gaat fietsen
MGDike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 22:26

Ok, jammer maar zelf gedaan..

Heb op dit moment niet het budget om een goede andere te kopen...

Heb er 29 inch MTB banden opgezet,

De vraag is hoeveel ik nog krijg voor deze fiets, zit een ander voorwiel in, de orginele was dubbel gegaan in de Eiffel in Duitsland en de zadelpen begint steeds krommer te worden..
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Wat je er voor terugkrijgt is lastig te zeggen, informeren bij een LBS zou ik zeggen. Pas op met die zadelpen, je wil niet dat dat afbreekt.
Er is al gezegd er past geen mtb vork in dat frame, maar klopt dat? Het lijkt een tapered frame, misschien toch eens bij een lokale fietsenmaker informeren? Een goede springveervork hoeft niet duur te zijn en je hebt er dan toch iets meer plezier van, tevens een betere zadelpen monteren!
MGDike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 22:26

Bedankt voor de hulp!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

sequence schreef: do 7 januari 2021, 09:55 Wat je er voor terugkrijgt is lastig te zeggen, informeren bij een LBS zou ik zeggen. Pas op met die zadelpen, je wil niet dat dat afbreekt.
Er is al gezegd er past geen mtb vork in dat frame, maar klopt dat? Het lijkt een tapered frame, misschien toch eens bij een lokale fietsenmaker informeren? Een goede springveervork hoeft niet duur te zijn en je hebt er dan toch iets meer plezier van, tevens een betere zadelpen monteren!
Het gaat er niet om of de vork in het frame gemonteerd kan worden (want dat kan) maar wat het effect is op de geometrie.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

MGDike schreef: di 5 januari 2021, 22:42 Hallo Allemaal,

Ben relatief nieuw met mountainbiken. Heb 2 jaar op een oude stalen giant zonder vering gefietst, maar dit beval niet zo goed.

Nu heb ik een goede tweede handse cube nature pro op de kop weten te tikken, 29". Ik fiets hier al een tijdje op en de fiets bevalt goed, maar een ding valt me tegen, de vering.

Hij heeft alleen een geveerde voorvork maar deze is zo stug als wat. Ik weeg 105kg, als ik doe wat Youtube mij doen gelevoen, gewicht op het stuur en 20% inzkken, dan is dat eerder 0-5%. Hij staat niet gelocked. Ook aan de verstelling draaien lijkt helemaal niks uit te maken. Ik vermoed dat de - (linksom) zegt veerspanning slapper, maar niks van te merken, heb hem maar op helemmaal linksom gezet).


Ook zag ik ook op youtube dat een voorvork mooi meeveert tijdens het fietsen, zie ik dit niet of nauwelijks bij het fietsen op mijn fiets.

Ook als ik collega MTB's over de vele boomstronken hier zie gaan, zie ik zoveel verschil. Ik stuiter zowat van mijn fiets en zadel (ook met zachte banden) en zij gaan er op hun dooie gemakje overheen.

Er zit een suntour NEX HLO voorvork in. Een met een veer, geen luchtdruk.

Er zijn denk ik 3 opties,
1 - Voorvork is defect
2 - Andere veer erin? Is dat mogelijk.
3 - Andere voorvork, denk mijn voorkeur (budget 100euro, zijn hier goede alternatieven voor te vinden?) En waar op te letten bij een andere voorvork.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Volgens mij biedt LarsTB in het Te Koop hoekje een alleszins bruikbare mtb aan in maat XL voor weinig geld.
Met jouw gewicht op die Cube blijven rijden op mtb routes is vragen om (ernstige) ongelukken.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Ik kan me voorstellen dat je redelijk ontmoedigd raakt van bovenstaande antwoorden, en ze als niet heel hulpvaardig kan ervaren.
Zo zijn ze echter totaal niet bedoeld.

Je fiets lijkt visueel misschien op een mountainbike en zal in zijn huidige vorm voor jou best goed fietsen op niet te technische mtb routes, qua geometrie lijkt hij ook wel aardig op een wat oudere mtb.
Maar, de voorvork is echter vrij kort, volgens google 477mm. Een betere of modernere voorvork zal al snel langer zijn, en dan kantelt het hele frame naar achter, wat de rij-eigenschappen niet ten goede komt. Dan fietst deze fiets ineens niet zo lekker meer.

Gepaard met je gewicht (zapelpen die het al niet kan hebben) zou je, als je deze hobby leuk vind, echt beter kunnen kijken naar een andere fiets die er meer geschikt voor is. Tot die tijd zou ik aan deze niet te veel doen, lekker op blijven fietsen, of verkopen voor budget voor een alternatief.
Dat alternatief zal comfortabeler zijn, waardoor je lekkerder fietst, meer plezier hebt en minder klachten. En waarschijnlijk ook beter gebouwd, en blijft langer heel
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mijn zoon heeft deze fiets met spatborden en lampen als stadsfiets.

De vork heeft een veerweg van 63mm, dus een MTB vork gaat heel de geo om zeep helpen. Hij zal bi je gewicht ook flik torderen met 28mm pootjes.

Alternatief zou kunnen zijn: starre vork er in. Die zouden wel te vinden moeten zijn met die inbouwmaat, en wordt je fiets gelijk 2kg lichter.

Maar ik zou er niet mee MTB'en. Zadelpen zou ik in ieder geval vervangen als hij nu al krom is. Is volgens mij een 27,2 pen, en die flext lekker, maar bij jou dus teveel (ik vermoed een combi van kwaliteit pen icm rijdersgewicht / rijstijl).

Inruil zul je er normaal gesproken niet veel voor krijgen met een niet-matchende wielset en kromme zadelpen. Maar in de huidige situatie met een run op fietsen die dus nauwelijks verkrijgbaar zijn, kon dat wel eens meevallen. Misschien wel een paar 100 euro.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar wat je met een dergelijke fiets wel prima kunt doen, is aan je conditie werken. En als je er zoals gezegd al MTB-banden hebt opgelegd, houdt niets je tegen om mooie gravelpaden op te zoeken en misschien ook wel de wat vlakkere parcoursjes. Niks mis mee. Laat je niet meteen ontmoedigen - maar die zadelpen vervangen is wel een goed idee. Dat hoeft je ook de kop niet te kosten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Zoals hierboven is aangegeven laat je inderdaad niet ontmoedigen dat was ook zeker niet mijn bedoeling
MGDike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 22:26

Ik ben wel enigszins ontmoedigd, maar waardeer jullie advies, en weet dat jullie het zo niet bedoelen. En ik heb liever dat ik weet waar het op staat.

Een jaar geleden heb ik me gewoon niet goed genoeg verdiept in het aanschaffen van deze fiets, zag eruit als mtb dus ja mtb. En daar pluk ik nu de (rotte) vruchten van.

Hier in de buurt zijn niet zoveel gravelwegen, en het liefste fiets ik door het bos.

Heb niet zoveel ervaring met andere mountainbikes, maar wat ik niet wil dat ik een ongeluk krijg door slechte uitrusting.

Routes die ik fiets zijn:
- Groene? route appelscha
- rode route Appelscha (althans dat probeer ik)
- Beetsterzwaag
- Montferland
- op vakantie vaak Duitsland

Taak voor nu is:
- Zadelpen vervangen.
- Kijken wat ik voor mijn fiets zou kunnen krijgen (hoop 300-400 euro, 9mnd geleden gekocht voor 500,-, was toen als nieuw, en heb er zo'n 700km op zitten. Zoals eerder gezegd heb ik er wel een twee beste valpartijen (voorwiel veravangen) gehad, gelukkig had ik een helm op) Banden zijn niet top meer, en remblokjes heb ik net vervangen.

- Keertje een MTB huren in Appelscha en kijken hoe dat fiets.
- Sparen voor een nieuwe of goede gebruikte. En zolang op deze doorgaan.
Plaats reactie