Zijn er schoenen die geschikt zijn voor zowel flat pedals als SPD?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ga je nou tegen een vrouw zeggen dat ze meer schoenen moet kopen :lol:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 6 januari 2021, 21:22 Combi pedalen is ook vleesch noch visch.
(vind ik)
Die Decathlon schoenen zijn "wereldwijd" uitverkocht.
Maar bij zulk soort schoenen (ook die Mavics) zit er een stukje zool vastgeschroefd op de plek vh spd plaatje.
Als dat stukje zool ook van zacht rubber is, dan kan je het sowieso gebruiken op flats.
Als het spd plaatje in het profuel valt, dus niet uitsteekt, kan het ook met flats. Mits er op die plek geen pinnen zitten.
Concaaf (hol) pedaal kan ook helpen.
Schoenen moet je altijd passen, en in dit geval zeker, om zelf te zien of alles samenvalt zoals jij het bedoelt.
Op je eigen fiets.

Lastig tijdens deze lockdown, dus nog ff behelpen.
Ik heb van die Mavics (fijne schoen!) https://www.hibike.nl/mavic-xa-mtb-scho ... r_96323280 maar dat werkt niet zo lekker hoor op een echt flatpedal. Op een grof gewoon pedaal zoals hieronder gaat het beter. Als het echt iets tijdelijks is zou je dat nog kunnen overwegen.

Afbeelding
marizzz81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 09:17

Hilco schreef: do 7 januari 2021, 13:35 ga je nou tegen een vrouw zeggen dat ze meer schoenen moet kopen :lol:
:lol: het is dat mijn hollandse zuinigheid maakte dat ik me afvroeg of er soort van 'multifunctionele' schoenen zouden zijn. Maar als ik de reacties zo lees, kan ik idd beter verschillende schoenen kopen.

Ik heb overigens van die 'grove pedalen' Poldertoerist, dus misschien lukt dat nog aardig met Mavics of iets soortgelijks.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

marizzz81 schreef: do 7 januari 2021, 18:38
Hilco schreef: do 7 januari 2021, 13:35 ga je nou tegen een vrouw zeggen dat ze meer schoenen moet kopen :lol:
:lol: het is dat mijn hollandse zuinigheid maakte dat ik me afvroeg of er soort van 'multifunctionele' schoenen zouden zijn. Maar als ik de reacties zo lees, kan ik idd beter verschillende schoenen kopen.

Ik heb overigens van die 'grove pedalen' Poldertoerist, dus misschien lukt dat nog aardig met Mavics of iets soortgelijks.
het gaat er vooral om dat je met flat pedals een wat soepele schoen wilt voor grip en een SPD schoen altijd wat stijver is.
Ook heeft een fijne flat pedal schoen een wat vlakker en regelmatig profiel i.t.t. de vaak wat grove noppen op een SPD schoen.
Ik heb zelf de 5/10 Kestrel BOA en ondanks dat deze de "perfecte" zool heeft voor flats is de schoen te stijf om fijn te rijden zonder SPD
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb de RaceFace Chester flat pedal voor als ik "technische tricks" wil oefenen (Wheelie enz)

Anders heb ik Time Atac MX pedalen (Omdat de DH toen nog heel duur was, ze hebben nu de Speciale serie, die is wel gaaf)
Deze pedalen hebben een beetje flat, met click.

Als schoenen heb ik 5Ten Hellcat en de Minnaar versie (En nog een andere van 5ten, weet niet welke dit is)
(Een keer gekocht toen ze uit de collectie gingen, of over gingen naar Adidas, weet ik niet meer)

Bevalt mij goed. Als ik niet ingeklikt zit heb ik meer grip dan met een gewoon click pedaal
En als de Chester erop zit, hoef ik niet bang te zijn automatisch in te klikken
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Ik heb de mijne net verkocht omdat ik nu alleen flat pedal gebruik. Maar mijn fiveten district gingen goed op beide pedalen 👍🏻
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb northwave winterschoenen met spd plaatsjes (winter en dus spd), zomerschoenen van shimano met spd plaatsjes en een stel 5/10 zonder spd maar met soepele zool.

Op de gravelbike heb ik een pedaal die aan één kant spd heeft en de andere kant flatpedal. Dat laatste is redelijk waardeloos want én geen pinnen (dus 5/10 "plakt" niet) en te klein/glad waardoor ik er met mijn bergschoenen of laarzen voor het werk weer te makkelijk vanaf glij, want stugge harde zool met veel profiel.

Eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat van alles een beetje willen niet ideaal is en dus moeten er keuzes gemaakt worden, jammer genoeg.

Op de mtb twijfel ik niet (meer) en rijd ik altijd spd, te vaak van mijn pedalen gegleden bij een klim of afdaling.
marizzz81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 09:17

Misschien leuk om nog even het resultaat terug te koppelen van mijn zoektocht (mocht iemand ooit dezelfde vraag hebben). Ik heb inmiddels Shimano PD-EH500 Pedalen en Fiveten Hellcats. De stroeve zool werkt uitstekend op de 'platformkant' van het pedaal en ik kan aan de 'SPD-kant' mooi ingeklikt rijden.
Vooralsnog bevalt het me prima, 'best of both worlds' :wink: .
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

top dat je een oplossing hebt gevonden die voor jou werkt!
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 6 januari 2021, 21:22 Die Decathlon schoenen zijn "wereldwijd" uitverkocht.
Maar bij zulk soort schoenen (ook die Mavics) zit er een stukje zool vastgeschroefd op de plek vh spd plaatje.
Als dat stukje zool ook van zacht rubber is, dan kan je het sowieso gebruiken op flats.
Als het spd plaatje in het profuel valt, dus niet uitsteekt, kan het ook met flats. Mits er op die plek geen pinnen zitten.
Concaaf (hol) pedaal kan ook helpen.
Schoenen moet je altijd passen, en in dit geval zeker, om zelf te zien of alles samenvalt zoals jij het bedoelt.
Op je eigen fiets.

Lastig tijdens deze lockdown, dus nog ff behelpen.
In mijn maat gewoon online voorradig in het zwart.
Maar inderdaad schoenen online bestellen is ook niet mijn ding.
Real men think straight and flat are boring :-D
Plaats reactie