Zijn er schoenen die geschikt zijn voor zowel flat pedals als SPD?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
marizzz81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 09:17

Ik heb op dit moment flat pedals op mijn mtb en fiets altijd met mijn hardloopschoenen, wat om verschillende redenen niet bevalt. Nou wil ik nieuwe schoenen kopen en evt. op termijn over kunnen stappen op SPD (ik ken de voor- en nadelen). Ik vroeg me af of er schoenen zijn waar ik nu op flat pedals mee kan fietsen, maar waar ook SPD plaatjes onder kunnen worden gemonteerd.
Ik kwam zelf in mijn zoektocht uit op trekkingschoenen, waar het plaatje verzonken zit onder de schoen, maar er staat nergens expliciet bij dat je daar ook op flat pedals veilig mee kunt fietsen (behalve bij de Mavic Zoya, maar die zijn nergens meer te verkrijgen). Heeft iemand ervaring en/of een tip?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Northwave, Shimano, vaude hebben allemaal van dit soort schoenen.
Er zijn ongetwijfeld meer merken, zie de grote Duitse online bikeshops.
marizzz81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 09:17

Ik zie van die merken inderdaad veel trekkingschoenen. Daar staat bij dat je ze met klikpedalen kunt gebruiken en goede grip hebt bij het wandelen. Hebben ze dan ook goede grip op flat pedals?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Weet niet of het nog steeds zo is, maar vroeger had fiveten schoenen waar je stukje van de zool uit kon/moest snijden om je schoenplaatjes vast te maken.
Je zou dat dan dus kunnen laten zitten tot je overstapt op clipless.

Edit: even gezocht, maar fiveten lijkt dit niet meer te hebben. Wellicht zijn er andere merken die het nog wel zo doen.
marizzz81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 09:17

yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Nee is het enige juiste antwoord :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

yo-eddy schreef: wo 6 januari 2021, 11:55 Nee is het enige juiste antwoord :-q
Mwah, yo-eddy redeneert natuurlijk vanuit enig purisme, dat hem duidelijk niet vreemd is. Maar er zijn wel degelijk schoenen die aan jouw vraag kunnen voldoen. Zoals deze: https://www.decathlon.nl/p/mtb-schoenen ... 817&c=ROOD

Daar staat bij:
Op sommige technische stukken zal je je MTB moeten duwen of dragen. Voor grip en een aansluitende pasvorm, zowel te voet als op de fiets, hebben we een hybridezool ontwikkeld: die is geschikt voor platte pedalen en SPD-pedalen en haalt de mosterd bij de trail, voor grip op zowel de grond als op MTB-pedalen.
Maar, die zijn dan weer niet geschikt voor flat-style met clips. Maar dat zoek je ook niet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Kapitein Iglo schreef: wo 6 januari 2021, 14:27
yo-eddy schreef: wo 6 januari 2021, 11:55 Nee is het enige juiste antwoord :-q
Mwah, yo-eddy redeneert natuurlijk vanuit enig purisme, dat hem duidelijk niet vreemd is. Maar er zijn wel degelijk schoenen die aan jouw vraag kunnen voldoen. Zoals deze: https://www.decathlon.nl/p/mtb-schoenen ... 817&c=ROOD

Daar staat bij:
Op sommige technische stukken zal je je MTB moeten duwen of dragen. Voor grip en een aansluitende pasvorm, zowel te voet als op de fiets, hebben we een hybridezool ontwikkeld: die is geschikt voor platte pedalen en SPD-pedalen en haalt de mosterd bij de trail, voor grip op zowel de grond als op MTB-pedalen.
Maar, die zijn dan weer niet geschikt voor flat-style met clips. Maar dat zoek je ook niet.
zou een optie kunnen zijn maar de ervaring leert mij dat zoiets meestal vlees noch vis is i.p.v. vlees én vis .... maar enige purisme is mij inderdaad niet vreemd, hou erg van het juiste gereedschap voor elke klus
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

deze voldoen denk ik wel aan je vraag, de vraag is alleen of de ook aan je vraag voldoen:

45NRTH Wölvhammer Boa Winter boot
45NRTH Wolfgar Winter Cycling Boot
45NRTH Wolvhammer
45NRTH Wolfgar BOA
45NRTH Wölvhammer Boa (2020)

Verkrijgbaar bij Jelle - Justpedal
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

Five ten hellcat
En miss de nieuwe crankbtrothers mallet shoe
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

barttore schreef: wo 6 januari 2021, 16:50 deze voldoen denk ik wel aan je vraag, de vraag is alleen of de ook aan je vraag voldoen:

45NRTH Wölvhammer Boa Winter boot
45NRTH Wolfgar Winter Cycling Boot
45NRTH Wolvhammer
45NRTH Wolfgar BOA
45NRTH Wölvhammer Boa (2020)

Verkrijgbaar bij Jelle - Justpedal
Nou, ik heb Wolvhammers en daar wil je echt niet mee op flatpedals rijden hoor :roll:

... en boven het vriespunt vliegen je voeten in brand in die dingen :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

misschien eens kijken naar combi pedalen?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Combi pedalen is ook vleesch noch visch.
(vind ik)
Die Decathlon schoenen zijn "wereldwijd" uitverkocht.
Maar bij zulk soort schoenen (ook die Mavics) zit er een stukje zool vastgeschroefd op de plek vh spd plaatje.
Als dat stukje zool ook van zacht rubber is, dan kan je het sowieso gebruiken op flats.
Als het spd plaatje in het profuel valt, dus niet uitsteekt, kan het ook met flats. Mits er op die plek geen pinnen zitten.
Concaaf (hol) pedaal kan ook helpen.
Schoenen moet je altijd passen, en in dit geval zeker, om zelf te zien of alles samenvalt zoals jij het bedoelt.
Op je eigen fiets.

Lastig tijdens deze lockdown, dus nog ff behelpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
marizzz81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 09:17

Juist bij combipedalen zou ik schoenen willen die je aan beide kanten kunt gebruiken, dan kan je per soort terrein nog wisselen tussen flat en spd, maar ik begrijp dat ik daar concessies mee zou doen en er weinig keus lijkt te zijn (dat zegt in principe genoeg :wink: ).
Dank voor de reacties tot dusver. Ik ga de schoenen die jullie noemen in ieder geval eens bekijken!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Waarom niet nu schoenen kopen die je nu nodig hebt en als je straks eventueel SPD koopt, schoenen koopt die daar bij passen. (Voor die prijs van die Wolfhammers kan je wel een collectie schoenen kopen.)
Schoenen willen ook nog wel eens slijten en als je ze toekomstig gebruik koopt, loop je het risico dat ze al versleten zijn voordat die toekomst aanbreekt.
Plaats reactie