Bovenkleding

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

SHJN schreef: di 12 januari 2021, 10:47 Ik heb uiteindelijk een Fox Ranger Tech Jack besteld.
Is dat deze: https://www.bergzeit.nl/fox-men-039-s-r ... ch-jacket/ ?
Die heb ik ook...nog niet mee gefietst, draag `m eigenlijk alleen maar casual :oops:
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Ja die!
Is het wat om mee te fietsen?
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Mad Wally schreef: ma 11 januari 2021, 17:11
TenZNL schreef: ma 11 januari 2021, 16:41
Die gebruik je dan als outerlayer met een baselayer eronder?
Als ik baggy draag dan er onder. Als ik aansluitende kleding draag dan er over en als ik de Craft jas draag die van voren al wind dicht is dan draag ik hem er soms onder omdat deze iets losser valt en dan voorkom je dat het er onder gaat tochten. Dat is vooral als het echt onder 0 is. In alle gevallen in combinatie met een goed thermoshirt.
Dit lijkt mij ook wel een mooie optie. Ik 'worstel' ook vaak met de bovenkleding. Heb het snel warm waardoor een softshell windstopper vaak al snel te warm is. Enkel een paar laagjes van shirts geeft me dan vaak weer wat kou op de borst. Heb al het eea uitgeprobeerd, maar die van Futurum lijkt me een mooie optie. Had laatst een langemouwe fleece shirt van Fox geprobeerd (https://nl.foxracing.com/hoodshirt-defe ... nd#start=1), maar die heeft een hele rare pasvorm en de strakke neksluiting zat me niet lekker.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

balboa schreef: wo 13 januari 2021, 14:16
Mad Wally schreef: ma 11 januari 2021, 17:11

Als ik baggy draag dan er onder. Als ik aansluitende kleding draag dan er over en als ik de Craft jas draag die van voren al wind dicht is dan draag ik hem er soms onder omdat deze iets losser valt en dan voorkom je dat het er onder gaat tochten. Dat is vooral als het echt onder 0 is. In alle gevallen in combinatie met een goed thermoshirt.
Dit lijkt mij ook wel een mooie optie. Ik 'worstel' ook vaak met de bovenkleding. Heb het snel warm waardoor een softshell windstopper vaak al snel te warm is. Enkel een paar laagjes van shirts geeft me dan vaak weer wat kou op de borst. Heb al het eea uitgeprobeerd, maar die van Futurum lijkt me een mooie optie. Had laatst een langemouwe fleece shirt van Fox geprobeerd (https://nl.foxracing.com/hoodshirt-defe ... nd#start=1), maar die heeft een hele rare pasvorm en de strakke neksluiting zat me niet lekker.
Pasvorm vind ik uitstekend en hij is heel licht en compact. Je propt hem zo in een jas- of broekzak. Niet echt goedkoop, maar vanwege de veelzijdigheid voor mij wel een goede koop.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

balboa schreef: wo 13 januari 2021, 14:16
Mad Wally schreef: ma 11 januari 2021, 17:11

Als ik baggy draag dan er onder. Als ik aansluitende kleding draag dan er over en als ik de Craft jas draag die van voren al wind dicht is dan draag ik hem er soms onder omdat deze iets losser valt en dan voorkom je dat het er onder gaat tochten. Dat is vooral als het echt onder 0 is. In alle gevallen in combinatie met een goed thermoshirt.
Dit lijkt mij ook wel een mooie optie. Ik 'worstel' ook vaak met de bovenkleding. Heb het snel warm waardoor een softshell windstopper vaak al snel te warm is. Enkel een paar laagjes van shirts geeft me dan vaak weer wat kou op de borst. Heb al het eea uitgeprobeerd, maar die van Futurum lijkt me een mooie optie. Had laatst een langemouwe fleece shirt van Fox geprobeerd (https://nl.foxracing.com/hoodshirt-defe ... nd#start=1), maar die heeft een hele rare pasvorm en de strakke neksluiting zat me niet lekker.
Persoonlijk vind ik Fox prettig zitten en heb geen last dat deze strak om mijn nek zit. Afhankelijk hoe warm/koud het is combineer ik hem met Fox flexair pro fire alpha jas. Negen van de tien keer is een castelli flanders warm ondershirt eronder met lange mouwen voldoende.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

SHJN schreef: wo 13 januari 2021, 02:06 Ja die!
Is het wat om mee te fietsen?
TenZNL schreef: di 12 januari 2021, 17:26 nog niet mee gefietst, draag `m eigenlijk alleen maar casual :oops:
:bier:
balboa schreef: wo 13 januari 2021, 14:16
Dit lijkt mij ook wel een mooie optie. Ik 'worstel' ook vaak met de bovenkleding. Heb het snel warm waardoor een softshell windstopper vaak al snel te warm is. Enkel een paar laagjes van shirts geeft me dan vaak weer wat kou op de borst. Heb al het eea uitgeprobeerd, maar die van Futurum lijkt me een mooie optie. Had laatst een langemouwe fleece shirt van Fox geprobeerd (https://nl.foxracing.com/hoodshirt-defe ... nd#start=1), maar die heeft een hele rare pasvorm en de strakke neksluiting zat me niet lekker.
Heb het zelfde probleem, vandaar dat jij nu mijn MT500 jas hebt :wink:
Ik rij nu (bij 2-3gr) enkel met een lichte windshell icm een Bryne zweetshirt met korte mouwen (en dan gaat de rits alsnog open als ik op/rond m`n drempel zit).
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

TenZNL schreef: wo 13 januari 2021, 16:57
SHJN schreef: wo 13 januari 2021, 02:06 Ja die!
Is het wat om mee te fietsen?
TenZNL schreef: di 12 januari 2021, 17:26 nog niet mee gefietst, draag `m eigenlijk alleen maar casual :oops:
:bier:
balboa schreef: wo 13 januari 2021, 14:16
Dit lijkt mij ook wel een mooie optie. Ik 'worstel' ook vaak met de bovenkleding. Heb het snel warm waardoor een softshell windstopper vaak al snel te warm is. Enkel een paar laagjes van shirts geeft me dan vaak weer wat kou op de borst. Heb al het eea uitgeprobeerd, maar die van Futurum lijkt me een mooie optie. Had laatst een langemouwe fleece shirt van Fox geprobeerd (https://nl.foxracing.com/hoodshirt-defe ... nd#start=1), maar die heeft een hele rare pasvorm en de strakke neksluiting zat me niet lekker.
Heb het zelfde probleem, vandaar dat jij nu mijn MT500 jas hebt :wink:
Ik rij nu (bij 2-3gr) enkel met een lichte windshell icm een Bryne zweetshirt met korte mouwen (en dan gaat de rits alsnog open als ik op/rond m`n drempel zit).

Haha, ja die MT500 heb ik wel een paar keer gebruikt, maar is op mysterieuze wijze kwijtgeraakt. Geen idee hoe en waar. Fijne van die Endura waren de enorme ritsen die je open kunt zetten voor de ventilatie. Heb voor de "natte" dagen nu een Gore Trail C5. Die bevalt ook goed, maar fiets het liefst in een shirt, maar heb dan - als het echt frisjes is - last van kou op de borst als het wat harder gaat. Heb meerdere van die mouwloze vestjes, maar nog geen een die echt beviel met mtb-en. Meer voor op de racefiest.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

balboa schreef: wo 13 januari 2021, 21:32 Haha, ja die MT500 heb ik wel een paar keer gebruikt, maar is op mysterieuze wijze kwijtgeraakt. Geen idee hoe en waar. Fijne van die Endura waren de enorme ritsen die je open kunt zetten voor de ventilatie. Heb voor de "natte" dagen nu een Gore Trail C5. Die bevalt ook goed, maar fiets het liefst in een shirt, maar heb dan - als het echt frisjes is - last van kou op de borst als het wat harder gaat. Heb meerdere van die mouwloze vestjes, maar nog geen een die echt beviel met mtb-en. Meer voor op de racefiest.
Zonde, die jas was echt zo goed als nieuw. Die Gore heb ik dus ook, is wat mij betreft de bijna perfecte regenjas maar ook die ademt minder en is toch iets warmer en dikker dan een lichtgewicht windshell en heeft helaas geen extra ventilatie in de vorm van okselritsen oid. Zelfs met deze temperaturen vind ik `m nog iets te warm als ik flink doortrap.
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Inmiddels een aantal keer wezen fietsen met de FOX Jack. Bevalt goed, maar niets voor mij als casual Jack.
Ik had een S en een M besteld; de S gaat net, maar de M zat als een parachute om mij heen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Net als TS ben ik ook zeer tevreden met de baggy van Endura en ook zoekende naar meer kleding van Endura om deze reden.

Buiten het feit dat het een fijn merk is om te dragen vind ik hun website erg onduidelijk. De verschillen in weersomstandigheden tussen de verschillende types kan ik daar niet uithalen.

Is er iemand die daar wat zinnigs over kan schrijven met bijvoorbeeld hun jassen?

Welk type is nu voor welke omstandigheden?

Wind, kou, regen?

Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer?
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Ik kan over 1 model iets zeggen aangezien ik die zelf heb, namelijk de Endura singletrack II jacket. Ik heb het rode model van vorig jaar.

Fijne jas, niet gevoerd, wel winddicht en semi waterdicht. Klein buitje kan maar een half uur in de zeikende regen en je bent net zo nat.

Aangezien de jas niet gevoerd is, is hij wel heel warm. Vooral omdat je je mouwen en nek goed kan afsluiten en je je eigen kachel bent. Krijg je het te warm, kan je onder je armen 2 hele grote ritsen openen. Capuchon kan over je helm, zelf nooit gebruikt.

Pasvorm lijkt in eerste instantie vreemd; te lange mouwen, korte voorkant en lang achterkant. Maar zodra je op de fiets zit, it all makes sense.

Alleen is het borstzakje bedoel voor je telefoon te klein voor een iPhone 12. Mijn oude iPhone 7 past er maar net in.

Kortom prima jas voor Nederlandse winter. Warm genoeg met alleen ondershirt.
Laatst gewijzigd door Brul78 op ma 25 januari 2021, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Brul78 schreef: zo 24 januari 2021, 11:41 Ik kan over 1 model iets zeggen aangezien ik die zelf heb, namelijk de Endura singletrack II jacket. Ik heb het rode model van vorig jaar.

Kortom prima jas voor Nederlandse winter. Warm genoeg met alleen ondershirt.
Kijk dat zijn berichten waar ik wat mee kan.
Dank je 🙏🏻
Plaats reactie