Ervaring MTB'en met telefoon

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

kermit schreef: di 12 januari 2021, 20:59
Met name de accu/batterijduur is veel beter, het scherm vaak beter afleesbaar in felle zon en ze zijn wat minder kwetsbaar. Mijn Garmin Etrex 30 haalt bijvoorbeeld ongeveer drie dagtochten in de Alpen op een vers setje van twee AA-batterijen.
Werkt hij ook op oplaadbare AA batterijen?
Real men think straight and flat are boring :-D
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Alles wat op AA batterijen werkt, werkt ook op oplaadbare AA batterijen.
Als ik mag adviseren: die van IKEA. (Ladda 2450) :-q
Ik heb eerst GP Recyko (Mediamarkt) gebruikt in m'n eTrex 35, nu sinds een paar jaar die van IKEA.
Gaan veel meer laadcycli mee, minder snel leeg, en een stuk goedkoper.
Laatst gewijzigd door KTManiac op wo 13 januari 2021, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

KTManiac schreef: wo 13 januari 2021, 20:37 Alles wat op AA batterijen werkt, werkt ook op oplaadbare AA batterijen.
Als ik mag adviseren: die van IKEA. :-q
Theoretisch ja, maar in praktijk geeft dit best wel eens problemen.
Dit wordt veroorzaakt door het lagere voltage van oplaadbare batterijen ( 1,2V tegenover 1,5V ).
Maar ik begrijp dat het in dit geval prima gaat.
Real men think straight and flat are boring :-D
Knakworstkweker

KTManiac schreef: wo 13 januari 2021, 20:37 Alles wat op AA batterijen werkt, werkt ook op oplaadbare AA batterijen.
Als ik mag adviseren: die van IKEA. :-q
Ik heb eerst GP Recyko (Mediamarkt) gebruikt in m'n eTrex 35, nu sinds een paar jaar die van IKEA.
Gaan veel meer laadcycli mee, minder snel leeg, en een stuk goedkoper.
Tronic van lidl

2500mA variant
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

En inderdaad, heel belangrijk:
Zorg dat je zo’n ding minstens een half jaar van tevoren hebt en volg veel tracks. Het blijft een beetje puzzelen en behelpen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Erwin.vL schreef: wo 13 januari 2021, 20:34
kermit schreef: di 12 januari 2021, 20:59
Met name de accu/batterijduur is veel beter, het scherm vaak beter afleesbaar in felle zon en ze zijn wat minder kwetsbaar. Mijn Garmin Etrex 30 haalt bijvoorbeeld ongeveer drie dagtochten in de Alpen op een vers setje van twee AA-batterijen.
Werkt hij ook op oplaadbare AA batterijen?
Ja, ik gebruik altijd oplaadbare AA's.
Ik heb mn Etrex30 als proef buiten in de vrieskou neergelegd en laten loggen.
Pas na 28 uur viel die uit. Al die tijd was de temperatuur onder het vriespunt.
De gebruikte batterijen waren Eneloops van 2400mAh
Maar ook op oplaadbare vd Lidl doet ie het prima.
Gewone Alkaline batterijen gaan ook lang mee.
Voordeel is dat je onderweg niet hoeft op te laden. 2 AA's in een plastic zakje in je bagage en je kan onderweg gewoon wisselen.
Geen lader nodig of powerbank.

Een Etrex kan verder geheel stand alone werken. Belangrijk als je ergens bent waar dataverbinding en internet niet vanzelfsprekend zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 januari 2021, 21:50 De gebruikte batterijen waren Eneloops van 2400mAh
Maar ook op oplaadbare vd Lidl doet ie het prima.
Mede nav de opmerking van Knakworstkweker, hoe doen de Lidl batterijen het tov de Eneloops?
Van de IKEA Ladda's weet ik uit ervaring dat ze in geen enkel opzicht onder doen voor de 4x duurdere Eneloops.
Prijs vind ik niet eens zo heel belangrijk, kwaliteit en betrouwbaarheid wel. (lading en aantal laadcycli dat ze meegaan)
Als voorbeeldje: 3 daags tochtje, zo'n 10 uur per dag GPS aan en heb 2 setjes van 2 IKEA batterijen nodig. Dat zijn voor mij acceptabele waarden.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

KTManiac schreef: wo 13 januari 2021, 21:59 Van de IKEA Ladda's weet ik uit ervaring dat ze in geen enkel opzicht onder doen voor de 4x duurdere Eneloops.
IK gebruik deze twee naast elkaar voor mijn fotografie, en onderschrijf dit. De Ladda's zijn minstens zo goed als de Eneloops.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mn Eneloops zijn bijna 10 jaar en worden de laatste tijd 1 voor 1 afgekeurd door mn lader.
Nu 8 Lidl AA's in gebruik.
Bijna een jaar 4 voor de Etrex en sinds koet ook 4 voor de flitser.
Werken goed., kosten een euro per stuk, als ik mij niet vergis.
Geen idee of ze ook 10 jaar meegaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

:-q Klinkt goed, werkt de eTrex net zo lang op een setje Lidl als de Eneloops (of Ladda's) ?
Dan ga ik die ook maar 's proberen.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Overigens heb je voor 2 euro 8 stuks alkaline AA's van de Lidl of Aldi.
Om Eneloops en soortgelijke NiMhs lang heel te houden heb je een dure digitale lader nodig en moet je de AA af en toe het Refresh programma laten doorlopen.

Ik heb het, maar als ik nu het spul aan zou moeten schaffen, dan zou ik misschien/waarschijnlijk simpelweg kiezen voor de alkaline AA's van Lidl of Aldi.
De AA's van de Lidl en Aldi gaan in de Etrex maar iets korter mee dan de Eneloops.
In de flitser zijb Eneloop & Co duidelijk sterker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

KTManiac schreef: wo 13 januari 2021, 21:59
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 januari 2021, 21:50 De gebruikte batterijen waren Eneloops van 2400mAh
Maar ook op oplaadbare vd Lidl doet ie het prima.
Mede nav de opmerking van Knakworstkweker, hoe doen de Lidl batterijen het tov de Eneloops?
Van de IKEA Ladda's weet ik uit ervaring dat ze in geen enkel opzicht onder doen voor de 4x duurdere Eneloops.
Prijs vind ik niet eens zo heel belangrijk, kwaliteit en betrouwbaarheid wel. (lading en aantal laadcycli dat ze meegaan)
Als voorbeeldje: 3 daags tochtje, zo'n 10 uur per dag GPS aan en heb 2 setjes van 2 IKEA batterijen nodig. Dat zijn voor mij acceptabele waarden.
Ik heb er 5 in mijn bouwradio zitten, op standje gezellig kan ik 3 dagen feest vieren.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik hou het bij oplaadbare NiMh batterijen, lader heb ik.
Ben geen milieu activist of zo :wink: maar vind het wat overdreven om wekelijks een setje Alkaline batterijen weg te moeten gooien.
Ik was eigenlijk benieuwd naar een 1 op 1 vergelijking tussen de Lidl en IKEA oplaadbare AA batterijen, maar hou het maar bij m'n Ladda's, denk ik. Goed, goedkoop, dus waarom niet eigenlijk?
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

KTManiac schreef: wo 13 januari 2021, 22:43 Ik hou het bij oplaadbare NiMh batterijen, lader heb ik.
Ben geen milieu activist of zo :wink: maar vind het wat overdreven om wekelijks een setje batterijen weg te moeten gooien.
Ik zit in hetzelfde schuitje, ik heb de digitale lader al, dus een nieuw setje Lidl (of Ikea) NiMhs is dan logisch.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor wie een Etrex wil aanschaffen, ik zou voor de 32 gaan (of de 30 en 30x als 2e hands).
De 30 serie heeft ANT+, dus je HR monitor werkt, heeft een el.kompas dus het kompas werkt ook als je stilstaat, heeft een barometrische hoogtemeter, dus echte hoogtemeters.
Als het alleen om de kaart en de navigatie gaat, dan is de 20 serie ook bruikbaar.
(De 10 is achterhaalt sinds de 20 goedkoper is geworden)

https://www.trekkinn.com/montana/garmin ... 137216707/
Etrex32 voor 169 euro.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie