Rockrider st540

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Rivelli7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 14:50

Beste mtb-ers,

Ik ben een beginnende mtb-er ( mag je dan jezelf zo noemen?)
Ik heb onlangs een rockrider gekocht bij decatlon wat mij een redelijke prijs leek voor wat je krijgt.
Klopt dit? Ben ik naïef geweest en in de mooie prijs getrapt?

Ik ben er 1 keer echt goed mee wezen fietsen, als beginner over de route van Bergschenhoek (rotte) dit beviel wel goed ondanks dat ik goed onderuit ging.

Ik lees veel over onderhoud, dat dat vooral belangrijk is.

Heeft iemand ervaring met de rockriders of heeft iemand tips voor eventueel betere onderdelen of is dat de moeite niet waard?

Alle tips zijn welkom zowel over de fiets of over afstellingen of totaal wat anders

Gr rick
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Ik denk dat wat je krijgt de prijs rechtvaardigt. De fietsen van decathlon zijn over het algemeen goed genoeg om af een toe wat mee te mountainbiken. Ik heb over het frame niet echt veel negatieve dingen gelezen. Maar de afmontage is meestal niet echt heel kwalitatief hoog. Ik zou de fiets eens vergelijken met een fiets in het midden segment kwa afmontage, merken spelen dan toch vaak wel een rol. Deze zijn kwalitatief gewoon beter en dat merk je echt. Afhankelijk van hoe vaak je wil gaan fietsen en hoe goed je hem na een rit onderhoud bepaald hou de fiets zich houdt. Veelal is het zo dat je op dit soort fietsen goed kan bepalen of je de hobby leuk genoeg lijkt om een kwalitatief betere fiets aan te schaffen. Mijn vrouw heeft een 520 en fietst er 1x per 2 maanden op, niet echt een raket op de baan, dan is dit perfect voor de prijs. Ben je door het virus gegrepen ;) dan ben ik bang dat je beter kan investeren in een beter merk dan in andere onderdelen. Succes!
Rivelli7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 14:50

Bedankt!

En wat voor MTB is een mooi nieuw volgende stap? Hardtail of full suspension?
Uiteraard is een fully stuk prijziger, maar is dat het waard aangezien ik voornamelijk in Nederland blij fietsen?

Rick
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Voor dat geld geen verkeerde fiets denk ik. Als ik de lijst bekijk komen frame vork en demper er vergeleken met de aandrijving goed vanaf en is juist dat laatste relatief makkelijk te upgraden als je dat later zou willen. Ook de remmen van Tektro zijn niet slecht, voor deze prijs. Lekker op gaan fietsen, goed schoonhouden en als je het over een jaar nog steeds plezier hebt op de fiets dan gaat het goed. Kun je dan kijken of je gaat upgraden of een andere fiets koopt.

Wellicht wel een aanrader: zet er betere banden onder, dat gaat veel schelen in controle en comfort. En zorg dat je de vork en demper goed afstelt, ik denk niet dat ze die service bij decathlon bieden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat Erik en Bart hierboven al schrijven: Joe get wat joe pee voor :wink:

Dat gezegd hebbende is het een prima instapper en vind je het niets dan heb je er een prima kroegracer aan. Maar als je ook maar enigzins het idee hebt dat je MTBen leuk gaat vinden, dan kan je maar beter alvast gaan sparen voor iets beters.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rivelli7 schreef: za 23 januari 2021, 10:00 Bedankt!

En wat voor MTB is een mooi nieuw volgende stap? Hardtail of full suspension?
Uiteraard is een fully stuk prijziger, maar is dat het waard aangezien ik voornamelijk in Nederland blij fietsen?

Rick
Ik denk dat je nu wat op de zaken vooruit loopt, een middenklasse hardtail van €1000 is al een wereld van verschil tov deze 27,5 instapper. Voor dat geld koop je geen (betrouwbare) fully.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De rockrider fietsen zijn over het algemeen de betere in prijs/kwaliteit verhouding.
Voor hetzelfde geld krijg je bij andere merken een mindere afmontage.
Dat is zowel bij de fietsen van €500, €1000 als €1500.
Rivelli7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 14:50

bartsince1975 schreef: za 23 januari 2021, 10:04 Voor dat geld geen verkeerde fiets denk ik. Als ik de lijst bekijk komen frame vork en demper er vergeleken met de aandrijving goed vanaf en is juist dat laatste relatief makkelijk te upgraden als je dat later zou willen. Ook de remmen van Tektro zijn niet slecht, voor deze prijs. Lekker op gaan fietsen, goed schoonhouden en als je het over een jaar nog steeds plezier hebt op de fiets dan gaat het goed. Kun je dan kijken of je gaat upgraden of een andere fiets koopt.

Wellicht wel een aanrader: zet er betere banden onder, dat gaat veel schelen in controle en comfort. En zorg dat je de vork en demper goed afstelt, ik denk niet dat ze die service bij decathlon bieden.
Thanks!
Dit is echt goede info!
Inderdaad, ik moest wel nog veel afstellen. Hoe stel je de demper en vork goed af? Want dat is mij nog heel onduidelijk.
Rivelli7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 14:50

TenZNL schreef: za 23 januari 2021, 10:12
Rivelli7 schreef: za 23 januari 2021, 10:00 Bedankt!

En wat voor MTB is een mooi nieuw volgende stap? Hardtail of full suspension?
Uiteraard is een fully stuk prijziger, maar is dat het waard aangezien ik voornamelijk in Nederland blij fietsen?

Rick
Ik denk dat je nu wat op de zaken vooruit loopt, een middenklasse hardtail van €1000 is al een wereld van verschil tov deze 27,5 instapper. Voor dat geld koop je geen (betrouwbare) fully.
Nee dat begrijp ik wel. Een fully gaat al makkelijk over 2000 euro heen.
En ik blijf nog een tijd op deze rockrider rijden hoor. Ben alleen benieuwd wat jullie zouden kiezen als je een stapje verder wilt.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Dat is voor iedereen verschillend.
Ga eerst lekker rijden.
Kijk na verloop van tijd wat je beter zou willen en ga dan gericht zoeken naar een fiets die dat biedt.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jan F. schreef: za 23 januari 2021, 18:04 Dat is voor iedereen verschillend.
Ga eerst lekker rijden.
Kijk na verloop van tijd wat je beter zou willen en ga dan gericht zoeken naar een fiets die dat biedt.

Groet, Jan
+1
Interesses, voorkeuren en noodzakelijkheden ontwikkelen zich nog erg snel in de beginperiode. Ga eerst rijden en als je het leuk vind heb je nog zeeen van tijd om bakken vol met geld uit te geven. Voor je het weet staat heel je schuur vol en lig je in een vechtscheiding :winkie:
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Rivelli7 schreef: za 23 januari 2021, 16:47
bartsince1975 schreef: za 23 januari 2021, 10:04 Voor dat geld geen verkeerde fiets denk ik. Als ik de lijst bekijk komen frame vork en demper er vergeleken met de aandrijving goed vanaf en is juist dat laatste relatief makkelijk te upgraden als je dat later zou willen. Ook de remmen van Tektro zijn niet slecht, voor deze prijs. Lekker op gaan fietsen, goed schoonhouden en als je het over een jaar nog steeds plezier hebt op de fiets dan gaat het goed. Kun je dan kijken of je gaat upgraden of een andere fiets koopt.

Wellicht wel een aanrader: zet er betere banden onder, dat gaat veel schelen in controle en comfort. En zorg dat je de vork en demper goed afstelt, ik denk niet dat ze die service bij decathlon bieden.
Thanks!
Dit is echt goede info!
Inderdaad, ik moest wel nog veel afstellen. Hoe stel je de demper en vork goed af? Want dat is mij nog heel onduidelijk.
Ik zou beginnen bij de handleiding van je vork en demper, die staan vast online. Hierin staat altijd een advies op basis van je gewicht. Neem hiervoor je totaalgewicht, dus met kleding en evt rugzak . Verder genoeg YouTube filmpjes te vinden die daarover gaan, lekker mee gaan uitproberen daar leer je enorm van. En wellicht wil een forum lid in de buurt je helpen, even een oproepje plaatsen doet vaak wonderen.
Rivelli7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 14:50

bartsince1975 schreef: za 23 januari 2021, 20:27
Rivelli7 schreef: za 23 januari 2021, 16:47

Thanks!
Dit is echt goede info!
Inderdaad, ik moest wel nog veel afstellen. Hoe stel je de demper en vork goed af? Want dat is mij nog heel onduidelijk.
Ik zou beginnen bij de handleiding van je vork en demper, die staan vast online. Hierin staat altijd een advies op basis van je gewicht. Neem hiervoor je totaalgewicht, dus met kleding en evt rugzak . Verder genoeg YouTube filmpjes te vinden die daarover gaan, lekker mee gaan uitproberen daar leer je enorm van. En wellicht wil een forum lid in de buurt je helpen, even een oproepje plaatsen doet vaak wonderen.
👍 Thanks
MagpieManny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29

Hem hem zelf ook. Valt weinig aan de voorvork af te stellen hoor ;)

Zelf ben ik nu aan het sparen voor wat anders. Moet nog even kijken wat. Denk wel een hardtail waar je wat meer dropjes mee kan doen.

Ik mocht ff een een fiets van iemand proberen met wat beter travel een andere geo en dat gaf veel vertrouwen.

Ik heb zelf heb alle domme upgrades gedaan. 1x gemaakt. Dropper van ali. Nieuwe remmen.

Nu zou zeggeb fiets ff lekker door. Kijk wat je leuk vind aan mtben koop later een leuke nieuwe fiets haha. Hij doet het prima, en vrienden van me die wat meer gewoon lekker willen rijden zijn er zeer tevreden over.

-Rick
Plaats reactie