Zitpositie advies gevraagd obv foto

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Als ik naar de foto kijk krijg ik de indruk dat de voorvork behoorlijk ver is ingedrukt. Misschien de druk van je voorvork verhogen. Je stuur komt dan gelijk een stuk omhoog. Ik weet niet of dat je probleem oplost, maar je zou er even naar kunnen kijken.

Je geeft ook aan dat je een racefiets hebt. Ben je misschien teveel gewend aan de diepere en langere zithouding van een racefiets?

Maar als je bovenlichaam in verhouding wat langer is dan zou het goed kunnen dat een maatje groter beter zit.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als ik van mijn racefiets op mijn 29er HT stap dan voelt de zit ook een stuk korter.
Omdat het prima zit en stuurt verander ik er niks aan.

Maar als je last van je rug krijgt in deze houding dan kan er misschien wat aan worden getweakt.
Maar vergeet niet dat mountainbiken een andere workout is dan op de racefiets fietsen.
Dat je last van je rug krijgt kan als beginneling ook te maken hebben dat je nu andere spieren aanspreekt tijdens klimmen etc.

Langere stuurpen, heb je dan geen last van je rug?
Dat het dan log aanvoelt is logisch.
Maar zoals eerder gezegd, check ook even de druk in je voorvork, deze is momenteel veel te ver ingezakt waardoor de fiets ook als een dweil rijdt.
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Ik denk niet dat het aan de maat van de fiets ligt. Ik heb deze ook gehad, ik ben iets langer met een iets langere benen en had ook een 19.5 - dat is gewoon de goede maat.
Er zijn al wat tips gegeven hierboven, probeer e.e.a. en wen.
(Lage) rugpijn kan ook veroorzaakt worden door te laag zadel...
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Ik ben het met de andere heren eens dat het wellicht niet de lengte is, maar dat je stuur verder omhoog moet., de drop van zadel naar stuur hoeft lang niet zo veel te zijn als op een racefiets.

En inderdaad, check eerst de sag van je voorvork, die lijkt op de foto ook echt te hoog te zijn
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Ik heb nu 105mm pen erop, omhoogwijzend en als ik dan de vork lock, dan is de zit eigenlijk wel ok. Nog wel wat diep en fractie te verweg voor zon breed stuur, ik rijd met mn handen meer naar binnen en dan is het ok. Het is niet zo comfortabel als vrienden van me die op Cube's maat XL rijden. Die hebben ook een kortere reach volgens mij, zeker in gelijke maat.

Ik zal nog eea proberen, ik denk aan een 90mm pen met een iets steielere hoek.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat een grotere fiets log aanvoelt zegt net zoveel over die grotere fiets als over wat je nu gewend bent. Twee ritten, misschien een kleine aanpassing aan je bochtentechniek en je voelt het niet meer. En log = stabiel = snelle fiets. Dat terzijde, als ik kijk naar de hoek van je armen dan vind ik dat die vrij recht/verticaal staan. Ergens rond de 45° lijkt mij een goed uitgangspunt. Met de langere pen die je hebt zou je al beter moeten zitten. Heb je de korte pen ook al andersom geprobeerd?

Ik vraag me ook af of je op je racefiets wel goed zit, een 56 zou ik meer in de buurt van een M schatten dan een L. Niet dat dat veel zegt maar ik ben 1,77 en zit goed op een 55cm racefiets 🤔
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Een 56 is idd een M, maar ben bij goede winkels geweest en ze zeggen allemaal 56. Daarbij is een Cannondale Supersix best een lange fiets, ik vind de 56 met 1cm langere pen prettig. Ik zou m nooit in 58 kopen. Het zadel staat nu ook niet eens hoog
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoop onzin weer. Alleen Oli hierboven zegt de juiste dingen.

De maat is goed, de stuurhoogte is goed, lengte stuurpen (80 mm) is in orde.

Vork staat inderdaad te zacht op de foto en er is niet te zien of het zadel te laag staat, maar lijkt of het een tikje omhoog mag.


Gewoon wennen dus. Ook logisch als je van kleinere wielen komt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: do 28 januari 2021, 10:26 De maat is goed, de stuurhoogte is goed, lengte stuurpen (80 mm) is in orde.
Helemaal mee eens, ziet er gewoon goed uit, wat diepe zit door misschien wel 35% sag die ik zie.
Waar woke is, is vuur
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Nu met 2 fotos duidelijker?
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ja een stuk duidelijker :-q
En ja de maat is goed :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Lijkt nog wel steeds teveel sag op de voorvork. Heb je die al eens gemeten?
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Patrick_V schreef: vr 26 februari 2021, 17:57 Lijkt nog wel steeds teveel sag op de voorvork. Heb je die al eens gemeten?
Ik heb een vorkpomp, meen dat ik m op op 130psi heb staan, maar je bedoelt wss dat ik m moet meten met een tie wrap, dat heb ik nog nooit gedaan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De druk zegt niet zo veel.
De bedoeling is dat je vork 20 a 25% inzakt als.je (voorzichtig) op de fiets gaat zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik zit met mijn 1.85 ook op een 19,5 Trek x-caliber alleen een ouder model, maar volgens mij exact dezelfde Geo, met alle spacers onder het stuur en een omgedraaide stuurpen. Kan me niet voorstellen dat hij voor jou dan te klein is.. zet je zadel eens wat hoger..
Plaats reactie