Zitpositie advies gevraagd obv foto

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Kan iemand iets zeggen over de zitpostitie en met name lengte stuurpen?

Ik ben 1.84, BBL 87, fiets is Trek X-Caliber in 19.5 inch met standaard stuurpen 80mm. Ik weet dat een 29-er langer is en korte pen heeft, ook omdat het stuur breed is, maar het lijkt zo erg kort. En tis mn eerste 29-er. Mn rug moet iig wel wennen heb ik gemerkt.
Ik heb een stuurpen liggen van 105mm, maar dan vind ik hem erg log aanvoelen. Maar dat heb ik minder last van mn rug.

Ik rijd geen technische parcours, gravel, asfalt, paadjes, dat werk. Dus een wat diepere zit kan wel lekker zijn omdat ik ook vaak door duinen met wind tegen rij.

Dank jullie wel, Marco

Afbeelding

En met omgekeerde 105mm stuurpen en op spanning gebrachte vork:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door melandri op vr 26 februari 2021, 16:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Voor mijn gevoel is die Trek qua geo te kort voor jouw en zou je eigenlijk een maatje groter moeten hebben. Je lijkt er erg gedrongen op te zitten.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Lijkt mij ook behoorlijk kort, zelfs dusdanig dat ik vermoed dat de langere stuurpen niet het verschil gaat maken.

Wel een erg originele helm trouwens.... :winkie:
Real men think straight and flat are boring :-D
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Je stuur staat wellict wat te laag probeer er een max 2 spacers bij te doen. Dan kom je wat omhoog en naar achter (rechter)
Afbeelding

Mocht dat nog niet genoeg zijn kun je altijd je zadel in de rails naar achter schuiven. en/of de punt wat omhoog zetten.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

staat je zadel niet te ver naar voren?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Een foto van de fiets alleen is denk handig idd om ook te zien hoe het zadel is afgesteld.
De fiets lijkt wat aan de kleine kant, vreemd want ik fiets met 1.84 ook op een L (Cube).
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Een Trek staat toch niet bekend om z'n "korte frame"...heb jij in verhouding dan korte pootjes en een lang bovenlijf ?
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Een xl zou op papier te groot zijn, qua lengte pas ik mooi in de L. Maar echt vrienden word ik er niet mee. Ik heb lang bovenlijf, kan staand easy handen plat op de grond leggen. Mn racefiets is Cannondale supersix evo maat 56. Perfect.

Maar goed...ik zal mn zadel nog eens checken. Met de 105 pen zit ik op zich goed maar dan is t stuur net te breed en stuurt t waardeloos. En met de relatief diepe zit ben ik t na 2 uur wel zat (ik heb geen extra spacers). Zou je dan toch een verkeerdefiets hebben zeg.....zoek maar eens een ander nu, deze is nog nieuw
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

setback zadelpen kan ook nog er is nog wel een en en ander te vogelen :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Ik zet iig de 105mm pen erop
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Maar niemand -lbs, trek nl - had twijfel over de maat. Een xl zou te hroot zijn en enorm log aanvoelen met mijn lengte
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

melandri schreef: di 26 januari 2021, 23:49 Maar niemand -lbs, trek nl - had twijfel over de maat. Een xl zou te hroot zijn en enorm log aanvoelen met mijn lengte
Nou...het is volgens mijn bescheiden mening ook een beetje in de mode om een (te) kleine fiets als speels te bestempelen dus neemt men dat over.
Jouw zadelpen staat ook al aardig hoog zo op de foto. Ik ben 1.87 met idioot lange benen en heb een XL 21" Cannondale en dat zit als gegoten.
Ondanks mijn in verhouding kort bovenlijf en een "lang" frame.
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Probeer eens een rit met de 105 mm stuurpen er andersom op (schuin omhoog). Dan zit je net iets hoger en langer.
melandri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 2 oktober 2019, 19:30

Met een 105 stuurpen heb je exact de reach van een xl. Die is 1,5 langer en heeft 90 ipv 80 stem.

Ik zit dan wel dieper met een L. Stack is minder. Ik heb t heprobeerd en het is sportief, maar de zit is ok, t stuurt matig . Maar denk niet dat er nog veel te tweaken is. Mss verkopen maar er is niet veel anders te koop nu
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Weet niet welk Xcaliber je hebt, bij Mantel zijn er een paar in XL leverbaar eind maart.
Toevallig heeft een vriend er gisteren 1 daar besteld.
Je huidiige fiets ben je in no time weer kwijt.
Plaats reactie