Daar heb je er weer zo’n figuur die advies wil

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

cheeta schreef: vr 29 januari 2021, 10:28 Functioneel is er niets mis met die remmen en doen ze functioneel niet echt onder voor de duurdere remmen, ze zijn alleen wat minder fancy...
Bovendien lijken UHR routes ontworpen te zijn om te rijden zonder te remmen(behalve Kwintelooijen), tenzij iemand met KOM-snelheid rijdt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waarschijnlijk ervaar je dat zo, als beste rijder van het forum :tong . Maar er is geen opzet in het spel bij de aanleg...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

void schreef: vr 29 januari 2021, 10:36
cheeta schreef: vr 29 januari 2021, 10:28 Functioneel is er niets mis met die remmen en doen ze functioneel niet echt onder voor de duurdere remmen, ze zijn alleen wat minder fancy...
Bovendien lijken UHR routes ontworpen te zijn om te rijden zonder te remmen, tenzij iemand met KOM-snelheid rijdt.
Ja misschien moet ik mij daar niet op blind staren. Op mijn racefietsen was ik over de jaren gegroeid van Tiagra naar 105 en uiteindelijk Ultegra, maar dat wil niet zeggen dat de lagere serie echt slecht was. Daarnaast is het upgraden van remmen upgraden iets wat ik in de toekomst prima zelf kan doen mocht het nodig zijn. Heb vorige week nog remmen op een mtb omdat deze lek waren (m775 naar M8100). Mocht ik het echt nodig vinden dan ben ik een ochtendje en 200 euro verder en dan zijn de remmen XT.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Kapitein Iglo schreef: vr 29 januari 2021, 10:53 Maar er is geen opzet in het spel bij de aanleg...
Ik ging ervan uit dat het een constructiestrategie is vanwege de zandgrond die bij droog weer in mul verandert bij het remmen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Beta schreef: vr 29 januari 2021, 10:55
void schreef: vr 29 januari 2021, 10:36
Bovendien lijken UHR routes ontworpen te zijn om te rijden zonder te remmen, tenzij iemand met KOM-snelheid rijdt.
Ja misschien moet ik mij daar niet op blind staren. Op mijn racefietsen was ik over de jaren gegroeid van Tiagra naar 105 en uiteindelijk Ultegra, maar dat wil niet zeggen dat de lagere serie echt slecht was. Daarnaast is het upgraden van remmen upgraden iets wat ik in de toekomst prima zelf kan doen mocht het nodig zijn. Heb vorige week nog remmen op een mtb omdat deze lek waren (m775 naar M8100). Mocht ik het echt nodig vinden dan ben ik een ochtendje en 200 euro verder en dan zijn de remmen XT.
Andere remblokken kunnen ook een verschil maken en zijn wat vriendelijker voor je portemonnee ;)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

void schreef: vr 29 januari 2021, 11:01
Kapitein Iglo schreef: vr 29 januari 2021, 10:53 Maar er is geen opzet in het spel bij de aanleg...
Ik ging ervan uit dat het een constructiestrategie is vanwege de zandgrond die bij droog weer in mul verandert bij het remmen.
Nee, dat niet, maar echt hoekige bochten leggen we ook niet aan. Remgedrag komt de route op die punten inderdaad niet ten goede. Maar voor de goede orde: er mag gewoon geremd worden op de routes op de UHR :bier:

Nu maar weer on-topic (my bad).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

On-topic aub. Meer dan genoeg topics om stokpaardjes over de routes te berijden.

Thx.
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

Ik krijg hier in ieder geval direct een mooie introductie tot de aanleg van de routes op de UHR. Ik zal toch heel soms mijn remmen nog inknijpen en beide fietsen zullen wel tot stilstand komen als het moet. Ik ga mijn mijn gedachten even goed op een rij zetten en als ik een keuze gemaakt heb zal ik het zeker hier laten weten!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het zijn in de basis allemaal hetzelfde type fietsen met als verschil prijs en daardoor componenten (of andersom net hoe je wilt kijken).
De Canyon en de Radon hebben een fox 34 fork die duidelijk beter en duurder is dan de vork in de Cube.
Vervolgens is de Radon een carbonnen frame dat is ook duurder. De afmontage van de Radon en de Canyon maakt mekaar niets zoveel en die onderdelen werken allemaal prima. Niks mis met de shimano 500 remmen daar is men hier in verschillende topics heel lovend over geweest.

Eigenlijk zou je ook de Canyon Neuron CF 8 (140mm) a 2799 kunnen overwegen of de Cube Stereo 120 HPC a 2849
Dan heeft de Radon nog steeds een heel goed uitgangspunt hoor want dan is die gewoon goedkoper. Qua componenten wel een eerlijker vergelijk dan die goedkoopste Cube 120 race.
Die Cube zou je vooral uit prijstechnische overwegingen kunnen aanschaffen. De Stereo 120 is een erg goede fiets en daar is hier nog niet vaak een negatief stuk over geschreven.

Focus Jam 6.8 nine is ook nog wel geinig: https://www.jonito.de/Focus-Jam-68-Nine ... one-blue_1 Waarschijnlijk teveel veerweg.
Laatst gewijzigd door Elvander op vr 29 januari 2021, 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Off-topic: Comfort braking is slecht.
On-topic: MT500 is goed genoeg voor comfort braking en algemeen remmen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Reach is nog wel een verschilletje tussen de Radon, Cube en Canyon in een vergelijkbare maat...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

viewtopic.php?f=14&t=147583
Misschien even informeren bij deze gebruiker.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Beta schreef: vr 29 januari 2021, 11:42 Ik ga mijn mijn gedachten even goed op een rij zetten en als ik een keuze gemaakt heb zal ik het zeker hier laten weten!
Je bent nog maar pas lid en dit is je 1e bikeadviestopic maar er zijn een paar ongeschreven regels die hier van toepassing zijn.

1. Een advies dat in hetzelfde topic meer dan 3 keer op tafel komt is in principe een bindend advies waar de topicstarter niet meer omheen kan tenzij het budget met meer dan 25% overschreden wordt.

2. In het geval van een budgettaire overschrijding van >25% dient topicstarter al zijn beschikbare bronnen aan te spreken zodat het eerder gegeven advies nog steeds binnen handbereik blijft.

3. Het is topicstarter toegestaan om van het bindende advies af te wijken in de uiterst zeldzame gevallen dat de keuze dan valt op dezelfde bike maar dan een uitvoering hoger.

Succes met beslissen, neem je tijd ervoor. Dan horen we vanavond wel wat je gekocht hebt. :-D :bier:
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

:lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

Dice Oldskool schreef: vr 29 januari 2021, 14:11
Beta schreef: vr 29 januari 2021, 11:42 Ik ga mijn mijn gedachten even goed op een rij zetten en als ik een keuze gemaakt heb zal ik het zeker hier laten weten!
Je bent nog maar pas lid en dit is je 1e bikeadviestopic maar er zijn een paar ongeschreven regels die hier van toepassing zijn.

1. Een advies dat in hetzelfde topic meer dan 3 keer op tafel komt is in principe een bindend advies waar de topicstarter niet meer omheen kan tenzij het budget met meer dan 25% overschreden wordt.

2. In het geval van een budgettaire overschrijding van >25% dient topicstarter al zijn beschikbare bronnen aan te spreken zodat het eerder gegeven advies nog steeds binnen handbereik blijft.

3. Het is topicstarter toegestaan om van het bindende advies af te wijken in de uiterst zeldzame gevallen dat de keuze dan valt op dezelfde bike maar dan een uitvoering hoger.

Succes met beslissen, neem je tijd ervoor. Dan horen we vanavond wel wat je gekocht hebt. :-D :bier:
:D :D :D Dat zijn mooie forum regels, zou bijna niet meer om het advies heen durven. Gelukkig in dat opzicht neig ik voor de Skeen te gaan, ben alleen nog even wat zaken aan het checken mbt bij het medeforumlid waar eerder heen verwezen werd. Hoop jullie vanavond inderdaad de keuze te kunnen delen :bier:
Plaats reactie