Daar heb je er weer zo’n figuur die advies wil

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Beta schreef: vr 29 januari 2021, 09:55 - Skeen: sneller leverbaar, CF (al is dat bij mij geen eis), 2 jaar garantie, shimano BR-Mt520/500 remmen (eigenlijk minste component op de fiets)
Radon geeft 6 jaar op alu en 3 jaar op carbon frames.
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Er is toch ook een regel, wanneer het budget ontoereikend is dat de forumleden een crowdfunding starten? :D

Succes met de keuze en ja ben ook benieuwd wat het wordt. :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De regel is dat ieder forumlid z'n eigen crowd is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

Nou mannen van het goede leven, de kogel is door de kerk. Mede dankzij jullie hulp en input heb ik de keuze durven maken voor de Radon Skeen Trail 9.0. Besteld als 20” en direct ook maar mijn nieuwsgierigheid met betrekking tot de magped pedalen invulling gegeven, ondanks dat sommige forumleden daar totaal niet van onder de indruk zijn. Ik merkte dat ik spd op de mtb niet super beviel en bij de flats (op de Kona) miste ik juist weer de connectie met de pedalen. De spullenboel komt waarschijnlijk over een week of 2 binnen, waarna ik er zo snel mogelijk een paar mooie routes op kan rijden en jullie zal informeren over mijn ervaringen. Voor nu een goed weekend toegewenst en mogelijk dat we elkaar eens treffen op een van de routes!!!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hoppa, jij laat er geen gras over groeien. Gefeliciteerd, hopelijk snel in ontvangst nemen. Ik ben ook wel benieuwd naar die Magped maar is me iets te prijzig om "even" te proberen. Ben benieuwd naar je bevindingen. :-q
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

Dice Oldskool schreef: vr 29 januari 2021, 22:41 Hoppa, jij laat er geen gras over groeien. Gefeliciteerd, hopelijk snel in ontvangst nemen. Ik ben ook wel benieuwd naar die Magped maar is me iets te prijzig om "even" te proberen. Ben benieuwd naar je bevindingen. :-q
Ben al enige tijd op zoek, heb aardig wat testritten achter de rug en in het geheim al weken op dit forum informatie aan het vergaren, dus denk dat ik net het laatste zetje nodig had en ben nu al ongeduldig. Gelukkig niet een fiets besteld waar ik 3 maanden op moet wachten, want dan had ik denk ik nu 3 maanden onder mijn dekens gaan liggen wachten...

Wat betreft magped, dat is inderdaad een gok maar ik zocht echt bewust naar iets tussen spd en flat. Ik ben spd gewend van het wielrennen, maar spd het voelde gewoon niet hetzelfde op de mtb en dit is hopelijk voor mij een goede compromis. Een beetje een gok, maar dat hoort er voor mij een beetje bij.
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Netjes! (stiekem jaloers :-) )
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dice Oldskool schreef: vr 29 januari 2021, 14:11 Succes met beslissen, neem je tijd ervoor. Dan horen we vanavond wel wat je gekocht hebt. :-D :bier:
Held! :bier:
Waar woke is, is vuur
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

kan niet meer schreef: vr 29 januari 2021, 13:43 viewtopic.php?f=14&t=147583
Misschien even informeren bij deze gebruiker.
Inmiddels mosterd na de maaltijd, maar toch nog even mijn mening over deze fiets:
Ik heb geen ervaring met de andere bikes uit jouw shortlist, maar als ik moest kiezen zou ik weer voor de Skeen gaan.

Op een typisch Nederlands parcours (vlak, veel krappe bochten enz) is een echte XC-fiets sneller: wendbaarder, accelereert sneller. Gezien de geometrie van de andere fietsen op jouw shortlist zijn die fietsen misschien ook wel sneller op een dergelijke route. Ik heb ook wel even moeten wennen aan het sturen met een iets langere en slackere fiets op deze routes. Maar als het echt leuk wordt en er komen ook wat hoogtemeters bij kijken (bv op de UHR) is de Skeen een heerlijke fiets: klimmen gaat prima en dalen nog veel beter. Naar beneden voelt hij lekker stabiel en kun je hem lekker in de bochten gooien. Ook een sprongetje durf ik op deze fiets prima aan. Als je van plan bent ook eens naar de Ardennen of de Eiffel te gaan komt hij nog beter tot zijn recht.
Wat betreft de afmontage steekt de Skeen duidelijk positief af bij de andere fietsen op je lijstje, vind ik.

Mijn ervaringen met Radon zijn erg goed:
- Netjes afgewerkt frame.
- Alle onderdelen keurig gemonteerd en afgesteld (dat lees ik hier toch wel eens anders van sommige internetmerken). Ik heb voor de zekerheid alle boutjes enz. gecontroleerd voor mijn eerste rit, maar alles klopte. Bij de bestelling werd gevraagd naar mijn lengte en gewicht en of ik voorkeur heb voor een stug, gemiddeld of soepel afgestelde vering. Vervolgens werd de fiets afgeleverd met keurig op mijn wensen afgestelde vering en demping; ik heb er nauwelijks meer iets aan veranderd.
- Als ze zeggen: levering in februari, dan krijg je hem ook in februari. Ik heb zelf afgelopen zomer nog lang getwijfeld over een YT Izzo, maar uiteindelijk (vooral vanwege het prijsverschil van 1000 euro voor een vergelijkbaar afgemonteerd model) gekozen voor de Radon. Die werd keurig afgeleverd na de beloofde 6 weken levertijd. Als ik had gekozen voor de Izzo zat ik nu misschien nog op mijn fiets te wachten.

Zijn er geen minpuntjes aan de Radon Skeen?
Als ik een zwak punt moet noemen is het de achterbrug: die kan stijver. Maar dat was voor mij alleen merkbaar toen ik in het bikepark in Willingen zo hard als ik kon (en durfde) door de kombochten naar beneden ging. Op de Nederlandse routes heb ik er nooit iets van gemerkt. Ik ben 1.84, net als jij (en rijd ook op 20", dus je maat is goed), maar ik weeg 72kg in plaats van 88kg. Dat zou wel eens kunnen betekenen dat je wat eerder zal merken dat de achterbrug soms wat flexibel aanvoelt.

Prima keuze en veel plezier met je nieuwe fiets!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

Charlie Skeen schreef: za 30 januari 2021, 13:01
kan niet meer schreef: vr 29 januari 2021, 13:43 viewtopic.php?f=14&t=147583
Misschien even informeren bij deze gebruiker.
Inmiddels mosterd na de maaltijd, maar toch nog even mijn mening over deze fiets:
Ik heb geen ervaring met de andere bikes uit jouw shortlist, maar als ik moest kiezen zou ik weer voor de Skeen gaan.

Op een typisch Nederlands parcours (vlak, veel krappe bochten enz) is een echte XC-fiets sneller: wendbaarder, accelereert sneller. Gezien de geometrie van de andere fietsen op jouw shortlist zijn die fietsen misschien ook wel sneller op een dergelijke route. Ik heb ook wel even moeten wennen aan het sturen met een iets langere en slackere fiets op deze routes. Maar als het echt leuk wordt en er komen ook wat hoogtemeters bij kijken (bv op de UHR) is de Skeen een heerlijke fiets: klimmen gaat prima en dalen nog veel beter. Naar beneden voelt hij lekker stabiel en kun je hem lekker in de bochten gooien. Ook een sprongetje durf ik op deze fiets prima aan. Als je van plan bent ook eens naar de Ardennen of de Eiffel te gaan komt hij nog beter tot zijn recht.
Wat betreft de afmontage steekt de Skeen duidelijk positief af bij de andere fietsen op je lijstje, vind ik.

Mijn ervaringen met Radon zijn erg goed:
- Netjes afgewerkt frame.
- Alle onderdelen keurig gemonteerd en afgesteld (dat lees ik hier toch wel eens anders van sommige internetmerken). Ik heb voor de zekerheid alle boutjes enz. gecontroleerd voor mijn eerste rit, maar alles klopte. Bij de bestelling werd gevraagd naar mijn lengte en gewicht en of ik voorkeur heb voor een stug, gemiddeld of soepel afgestelde vering. Vervolgens werd de fiets afgeleverd met keurig op mijn wensen afgestelde vering en demping; ik heb er nauwelijks meer iets aan veranderd.
- Als ze zeggen: levering in februari, dan krijg je hem ook in februari. Ik heb zelf afgelopen zomer nog lang getwijfeld over een YT Izzo, maar uiteindelijk (vooral vanwege het prijsverschil van 1000 euro voor een vergelijkbaar afgemonteerd model) gekozen voor de Radon. Die werd keurig afgeleverd na de beloofde 6 weken levertijd. Als ik had gekozen voor de Izzo zat ik nu misschien nog op mijn fiets te wachten.

Zijn er geen minpuntjes aan de Radon Skeen?
Als ik een zwak punt moet noemen is het de achterbrug: die kan stijver. Maar dat was voor mij alleen merkbaar toen ik in het bikepark in Willingen zo hard als ik kon (en durfde) door de kombochten naar beneden ging. Op de Nederlandse routes heb ik er nooit iets van gemerkt. Ik ben 1.84, net als jij (en rijd ook op 20", dus je maat is goed), maar ik weeg 72kg in plaats van 88kg. Dat zou wel eens kunnen betekenen dat je wat eerder zal merken dat de achterbrug soms wat flexibel aanvoelt.

Prima keuze en veel plezier met je nieuwe fiets!
Mosterd na de maaltijd of niet, nog steeds goed om te lezen. Ik ben inderdaad wat zwaarder maar hoop er toch weer wat kg’s af te werken en weer terug te gaan naar mijn normale gewicht rond de 83kg waar ik al mee bezig ben (kom van 91kg af). Flexibiliteit in de achterbrug had ik ergens eerder gelezen en meegenomen in mijn overwegingen maar las in een Duits blad dat het voornamelijk bij stevige afdalingen was. Nu vooral heel benieuwd hoe de fiets in de praktijk rijd, maar daar kom ik hopelijk snel achter.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Kijk da's daadkracht :-q . Gelukkig is het bijna februari...
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Beta schreef: vr 29 januari 2021, 22:58
Dice Oldskool schreef: vr 29 januari 2021, 22:41 Hoppa, jij laat er geen gras over groeien. Gefeliciteerd, hopelijk snel in ontvangst nemen. Ik ben ook wel benieuwd naar die Magped maar is me iets te prijzig om "even" te proberen. Ben benieuwd naar je bevindingen. :-q
Ben al enige tijd op zoek, heb aardig wat testritten achter de rug en in het geheim al weken op dit forum informatie aan het vergaren, dus denk dat ik net het laatste zetje nodig had en ben nu al ongeduldig. Gelukkig niet een fiets besteld waar ik 3 maanden op moet wachten, want dan had ik denk ik nu 3 maanden onder mijn dekens gaan liggen wachten...

Wat betreft magped, dat is inderdaad een gok maar ik zocht echt bewust naar iets tussen spd en flat. Ik ben spd gewend van het wielrennen, maar spd het voelde gewoon niet hetzelfde op de mtb en dit is hopelijk voor mij een goede compromis. Een beetje een gok, maar dat hoort er voor mij een beetje bij.
Mijn zoon rijdt er al een tijdje mee. Het is een mooie mix tussen clickpedalen en flats. Ik heb ze even zelf getest, vond ze ook prima rijden, maar als je al tientallen jaren met clickpedalen rijdt, geeft dat toch een beter gevoel.
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

JoopO schreef: za 30 januari 2021, 16:22 Mijn zoon rijdt er al een tijdje mee. Het is een mooie mix tussen clickpedalen en flats. Ik heb ze even zelf getest, vond ze ook prima rijden, maar als je al tientallen jaren met clickpedalen rijdt, geeft dat toch een beter gevoel.
Ik ben benieuwd hoe de pedalen zijn en ook dat zal ik laten weten zodra ik ervaring mee heb. Begreep ook dat het wel belangrijk is met welke schoenen je het combineert. Ik heb al een paar Adidas Five Ten Kestrel's en dat zou goed moeten matchen, maar of het voor mij een gouden combi is zal nog moeten blijken.
Martijn2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 13 februari 2012, 16:25

Beta schreef: vr 29 januari 2021, 22:29 Nou mannen van het goede leven, de kogel is door de kerk. Mede dankzij jullie hulp en input heb ik de keuze durven maken voor de Radon Skeen Trail 9.0. Besteld als 20” en direct ook maar mijn nieuwsgierigheid met betrekking tot de magped pedalen invulling gegeven, ondanks dat sommige forumleden daar totaal niet van onder de indruk zijn. Ik merkte dat ik spd op de mtb niet super beviel en bij de flats (op de Kona) miste ik juist weer de connectie met de pedalen. De spullenboel komt waarschijnlijk over een week of 2 binnen, waarna ik er zo snel mogelijk een paar mooie routes op kan rijden en jullie zal informeren over mijn ervaringen. Voor nu een goed weekend toegewenst en mogelijk dat we elkaar eens treffen op een van de routes!!!
En.. is hij al binnen? Ik zag dat de 20" vorige week gewoon op voorraad was in de webshop.

Ik heb van het weekend ook de 9.0 besteld in 22". Die zou vanaf wk 7 (deze week) weer leverbaar zijn, dus ik hoop hem ergens volgende week in huis te hebben. Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen, ook ik heb hem min of meer 'blind' besteld zonder proefrijden.
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

Martijn2 schreef: di 16 februari 2021, 08:41 En.. is hij al binnen? Ik zag dat de 20" vorige week gewoon op voorraad was in de webshop.
Hoi Martijn, de Skeen is afgelopen vrijdag binnen gekomen en de rest van de onderdelen (pedalen, e.d.) gister. De fiets ziet er echt super uit, maar dat had ik wel verwacht.

De afstelling van de derailleur was wel dramatisch slecht, maar goed die moet je toch zelf afstellen. Verder hangt de Skeen nu een beetje mooi te wezen en hoop vrijdag de eerste rit te kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie