Daar heb je er weer zo’n figuur die advies wil

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

Beste mede mountainbikers (zo mag ik me hopelijk noemen),

Enige tijd geleden heb ik mijn asfaltvreters weg gedaan omdat ik er geen plezier meer aan beleefde en sindsdien geïnteresseerd geraakt in mountainbiken.

Omdat dit een nieuwe sport voor mij is en mijn conditie ook niet meer is wat het was zal ik echt weer op nul moeten beginnen. Om een eerste start te maken en een aanzet te maken tot het aankoop van de juiste mountainbike heb ik letterlijk van al mijn vrienden fietsen geleend om te ontdekken waar ik nu het meeste plezier aan beleef. Heb hardtails gereden als een Sensa Catena, Bulls copperhead en een Cube reaction, en heb ook full-suspension gereden zoals een splinternieuwe Spark 900 RC, een 2020 Caynon Neuron CF, een 2020 Kona Hei hei, een Kona dawg uit 2010 en zelfs een Specialized Levo SL (ja zo’n elektrisch ding). Mijn eerste conclusie is dat ik het meeste plezier beleef aan een fully en nee met mijn 37 jaar ben ik nog niet toe aan elektrische trapondersteuning.

Mijn lichaamsbouw is niet mega sportief, ben 184cm lang, bbl is 86cm en weeg 88kg.

Welke routes zal ik gaan rijden? Voornamelijk UHR maar zal ook wel eens een ritje bij de zuiderburen willen doen of bij mijn familie in de Eifel. Wat ik erg belangrijk vind is dat een fiets zowel goed/ efficiënt kan klimmen, vertrouwd voelt in de afdaling en ik er +2 uur kan fietsen en als laatste er gewoon speels wat sprongetjes mee kan maken.

Ik zal niet snel super heftige onzin uithalen, maar merk wel dat ik de afdaling met aardig wat vaart neem (krijg nu al het advies van vrienden om te investeren in wat beschermende kleding en een goede mtb helm 😉).

Dan nu het dilemma. Ik heb gezocht naar een balans in fietsen die mij aanstaan op gebied van prijs, levertijd (niet langer dan 3 maanden) en afmontage (bijvoorkeur Shimano). Mijn budget is 2750 euro. Op dit heb ik mijn ‘lange lijst’ weten terug te brengen naar 4 modellen die aan mijn (papieren) criteria voldoen:

- Cube stereo 120 race (2049): redelijk goede afmontage, prijstechnisch interessant (ruimte voor toekomstige upgrades), leverbaar in Feb.
- Scott Spark 960 (2300): mindere voorvork, maar wel twinlock wat mij wel goed beviel op de 900 RC, leverbaar in Maart.
- Caynon Neuron AL 7.0 (2350): geweldige afmontage, efficiënt klimmen, proefrit op maat M gaf 2 nadelen en dat is dat het frame wat klein voelde (was M en ik zou voor L gaan) en ik een paar keer met het pedaal op de grond kwam als ik doortrapte in afdaling. Dit kan met het feit dat de Neuron afgesteld was op een rijden van 178cm en 72kg en ik iets langer en behoorlijk wat zwaarder ben. Iemand hier ervaring mee? Leverbaar in April
- Radon Skeen CF 9.0 (2650): goede afmontage (xt/slx op de remmen na), geen ervaring met dit merk maar op de een of andere manier spreekt de fiets mij aan... leverbaar in Feb.

Nu gooit COVID een beetje roet in het plan om alle fietsen op mijn shortlist te testen, dus ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van een goed advies.

En niet om te slijmen, maar ik ben super blij met dit forum want heb er al vele uren leesplezier op zitten en zal hier nog vele uren ronddolen denk ik zomaar.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

My 2 cents

Als je de cube gaat upgraden zit je al gauw boven/aan het bedrag van de Skeen (beetje vork begint bij 500 euro).

De Neuron zal het afgesteld op jouw gewicht beter doen. Fully zakt door waardoor je bottom bracket lager komt en je pedal strikes krijgt. Leverbaar in April :(

Twinlock van de spark zou voor mij geen overweging zijn om hem te kopen. Nico to have at best. Hier zit je na upgraden vork zeker boven de prijs van de Radon.

Op alle fietsen ga je prima kunnen rijden zoals jij wilt dus kies wat je aanspreekt en snel leverbaar is. De radon :-q .
Laatst gewijzigd door Mathijs_7 op vr 29 januari 2021, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke (type/categorie) van de reeds uitgeprobeerde fietsen sprak je het meest aan?
Als die er is in een mooie afmontage voor je budget...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wel een verademing om te lezen dat je ieder geval zelf al wat huiswerk gedaan hebt, verschillende fietsen geprobeerd hebt, een voorkeur gevonden hebt en een shortlist gemaakt heb. Goed bezig. :-q

Zoals hierboven ook al gezegd, alle 3 zijn het prima fietsen maar ik heb persoonlijk toch wel een duidelijke voorkeur voor de Skeen. Heerlijke fiets, mooi dat Stealth Grey, afmontage is verder ook prima en van de Fox vork en demper ga je veel plezier van krijgen.

Succes met keuze maken, je kunt er eigenlijk niet mee de fout in gaan.
Laatst gewijzigd door Dice Oldskool op vr 29 januari 2021, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef: vr 29 januari 2021, 09:05 Welke (type/categorie) van de reeds uitgeprobeerde fietsen sprak je het meest aan?
Als die er is in een mooie afmontage voor je budget...
Dat weet hij al.

Beta schreef: vr 29 januari 2021, 01:21 Mijn eerste conclusie is dat ik het meeste plezier beleef ...
:bier:
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Hier ook een tevreden Spark rijder, maar (zoals eerder genoemd) toch een kleine kanttekening bij de twinloc vanuit mijn eigen ervaring;

In het begin was ik meer met de twinloc bezig dan met schakelen, puur omdat ik dacht er veel voordeel (sneller/makkelijker fietsen) uit te halen. Inmiddels (bijna 2 jaar verder) gebruik ik deze een stuk minder. De lockout gebruik ik al helemaal niet meer. Ik rijd dus standaard op de traction control stand en alleen in afdalingen gebruik ik de descend stand.

Ik zou dit dus niet als factor meewegen in mijn keuze. Als je dit dan ook nog combineert met de mindere vork en levertijd dan zou deze onderaan de lijst staan.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De skeen dus, deze spreekt je het meest aan en is snel leverbaar.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Absoluut de Radon :-q

Lockout heb je op de UHR niet nodig, lekker als je 5km moet klimmen in de bergen maar op die korte klimmetjes heb je er minder aan dan die ene keer dat je hem vergeet eraf te halen in de afdaling.
Waar woke is, is vuur
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Da's 4 voor de Radon... Heb je hem al besteld??? :winkie:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Mathijs_7 schreef: vr 29 januari 2021, 08:54 Fully zakt door waardoor je bottom bracket lager komt en je pedal strikes krijgt.
:~ :~

Dus ik rij continu met imaginaire pedalstrikes?

Dat is natuurlijk niet waar.
Een goed afgestelde fully heeft net zo min last van pedalstrikes als een hardtail.
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

Ja duidelijke voorkeur hier :wink: . Op basis van jullie adviezen vallen de Cube en de Scott in ieder geval af, moet me dan maar eens gaan beraden over Skeen vs Neuron. Mijn overwegingen hierbij:

- Skeen: sneller leverbaar, CF (al is dat bij mij geen eis), 2 jaar garantie, shimano BR-Mt520/500 remmen (eigenlijk minste component op de fiets)

- Neuron: langere levertijd, garantie 2 jaar onderdelen + 6 jaar frame, 300 euro goedkoper, betere remmen (slx m7100 / 7120)

Gelukkig heb ik de Kona DAWG hier nog staan, dus kan altijd nog een rondje fietsen, maar ik moet dit weekend toch de knoop maar eens door gaan hakken. Mochten er nog aanvullende overwegingen zijn die ik nu over het hoofd zie, dan hoor ik het graag. Wordt gewaardeerd!
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Elvander schreef: vr 29 januari 2021, 09:47
Mathijs_7 schreef: vr 29 januari 2021, 08:54 Fully zakt door waardoor je bottom bracket lager komt en je pedal strikes krijgt.
:~ :~

Dus ik rij continu met imaginaire pedalstrikes?

Dat is natuurlijk niet waar.
Een goed afgestelde fully heeft net zo min last van pedalstrikes als een hardtail.
Was als reactie op een niet goed afgestelde fully zoals aangegeven door TS (iemand van 88 kgs. op een fully afgesteld op 72 kgs). Goed afgesteld werkt idd prima. Wellicht had ik "zakt verder in" moeten zeggen.
Beta
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 29 januari 2021, 00:27
Mijn mountainbike: Radon Skeen 9.0

Was als reactie op een niet goed afgestelde fully zoals aangegeven door TS (iemand van 88 kgs. op een fully afgesteld op 72 kgs). Goed afgesteld werkt idd prima. Wellicht had ik "zakt verder in" moeten zeggen.
Ik had hem begrepen, 16kg is ook wel een significant verschil in gewicht. Hoop er wel weer een paar kilo's af te werken in de komende maanden :tong
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je Dts okay is, google eens op Radon Skeen vs Canyon Neuron, nog meer dan leesvoer zat (dan zul je de Cube Stereo, YT Izzo (en Jeffsy) ook nog wel tegen gaan komen).
Ik denk dat de Neuron en Stereo de bikes zijn die zich relatief het 'sportiefst' (ook bergop snel) laten fietsen, en bergaf hebben ze allemaal reserves zat voor waar jij ermee gaat fietsen. Ze zijn allemaal goed. Levertijd is wel een ding tegenwoordig, dus hoe lang kun je/wil je wachten...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Beta schreef: vr 29 januari 2021, 09:55- Skeen: sneller leverbaar, CF (al is dat bij mij geen eis), 2 jaar garantie, shimano BR-Mt520/500 remmen (eigenlijk minste component op de fiets)
Functioneel is er niets mis met die remmen en doen ze functioneel niet echt onder voor de duurdere remmen, ze zijn alleen wat minder fancy...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie