Keuze tussen Orbea Laufey H10 en Merida Big Trail 600

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
microschoft
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 19:59

Na lang vergelijken, reviews lezen, forum's doorploeteren heb ik mijn keuzelijst van MTB kunnen beperken tot 2:
1. Orbea Laufey H10 : https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... laufey-h10
2. Merida Big trail 600 : https://www.merida-bikes.com/en/bike/20 ... gtrail-600

Beide kosten rond de 1600 euro, levertijd +/- oktober 2021 en er zitten kleine verschillen in cassette, derailleur, etc. Ergonomie is +/- dezelfde.

De Ragley Big All 2.0 en 1.0 is afgevallen wegens belachelijke prijsverhoging (2.0 van 999 euro verhoogd naar 1589 euro voor model 2021, en de 1.0 zit nu al aan 1999 euro). Voor dat geld heb ik toch al wat ander materiaal op de markt...

Belangrijk was voor mij dat ik ook mijn Ecocheques kan gebruiken (Belg dus :-D ), en dus komt ik uit bij Belgische shops. Sowieso wil ik bij een lokale fietsenboer mijn fiets kopen i.v.m. garantie, onderhoud etc.

Ter info: ik ben 170cm, 75kg, binnenbeenlengte 75cm en zou voor de Medium maat gaan (S lijkt mij wat kort qua Reach). Ik kom van een 26" Decathlon mountainbike en verkies de zekerheid van 29" wielen...

Graag jullie mening (voorkeur 1 of 2) en waarom (alle redenen zijn goed :-q ).
sequence
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 21:46
Mijn mountainbike: is voor beginners :-)

Kwestie van smaak ook denk ik, de Orbea vind ik een mooier frame.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Je moet degene nemen welke je het meest aanspreekt. Ze zijn dusdanig gelijk.
BraMKJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 21:31
Mijn mountainbike: Sensa Catena Disc

De Orbea is mooier! Maar... ik heb er zelf 1 in bestelling staan dus ben wellicht niet helemaal objectief ;)
Vaak bu'j te bange...
MagpieManny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29

Ik was dus niet de enige die de prijzen overnacht omhoog zag gaan van de BIG AL. Jammer.

Ikzelf ben ook nog naar de Canyon stoic aan het kijken.
microschoft
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 19:59

MagpieManny schreef: wo 3 februari 2021, 19:05 Ik was dus niet de enige die de prijzen overnacht omhoog zag gaan van de BIG AL. Jammer.

Ikzelf ben ook nog naar de Canyon stoic aan het kijken.
Moest ik niet met de Ecocheques zitten, stond ook de Canyon Stoic ook op mijn keuzelijstje.

Iemand een mening over de cassettes (Deore 10-51 voor de Merida tegenover Sunrace 11-51 voor Orbea) ?

Remmen en derailleur zijn op de Orbea volgens mij net wat beter dan die van de Merida, dus keuze helt langzaam over naar de Orbea. Maar de kleuren van de Merida zijn :-q
MagpieManny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29

3 keuzes qua kleuren toch via die website?
microschoft
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 19:59

Ik bedoelde de tweekleurige rood/groene Merida: het kader van de Orbae en kleursetting van de Merida en de keuzen was snel gemaakt :D
Plaats reactie