Eerste (trail) MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Dank voor je reactie.

Ja voorlopig kan ik me nog prima amuseren op de trails en MTB routes hier in de buurt. Wellicht ooit een uitstapje naar het buitenland (vakantie), maar echt flinke jumps en stuntwerk trekt me niet zo. Sowieso heb ik op mijn huidige fiets dat vertrouwen niet en ga ik met de voorvork heftigere drops uit de weg. Die zou ik in de toekomst graag wel gewoon af kunnen/willen gaan. Denk aan technische trails in Limburg.

Vind de Stoic 2 met Deore afwerking wel een interessante bike maar ben bang dat die vanwege zijn gewicht en banden tegen zou zitten op men wekelijkse tour van 60km of als er toch ook langere stukken asfalt tussen trails zitten. Banden zijn sowieso te vervangen. Hoe zit het met de Suntour vork, al zou dat voor mij met de huidige suntour coil vork met 70mm wel grote stap voorwaards zijn. Hoe verhoud deze zich tot een rockshox Judy Silver of Fox 34 rythm.

PS. Huidige fiets is een Cube Curve Cross fiets uit 2009 met 63mm suntour coil vork.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Vanwege je lengte is wellicht is de Trek X-caliber 9 nog iets voor je. Ik ben ook vrij lang en ik vind hem wel fijn fietsen. Tevens valt die in je budget.
Joris v B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 10:40

De Fox34 is een veel betere vork van de SR Suntour. De SR is een instapmodel waar de Fox34 al een stukje hoger in de lijn zit (Rythm is de instapper in de Fox34 serie dacht ik) daar ga je wel een duidelijk verschil merken. Het gewicht van de Stoic is wat hoger t.o.v. van de Grand Canyon maar belangrijker is dat de geometrie behoorlijk verschilt. Dat extra gewicht krijg je met meer training wel naar boven gesleept en is zolang je geen wedstrijd doet in mijn ogen niet echt een factor. De geometrie beïnvloed echter het sturen van de fiets aanzienlijk en is minder makkelijk/niet aan te passen.

Als je niet van plan bent om te sptringen en regelmatig een bikepark te zoeken denk ik dat de GC een betere keuze is. Deze is namelijk nog wel binnen korte termijn goed afgemonteerd te leveren waarbij de Stoic in de hoogste afmontage verwacht ik dit jaar niet meer te leveren is. November dit jaar wordt namelijk nog wel vermeld als leverdatum bij de Stoic 3, maar bij de Stoic 4 staat dat je maar moet informeren.
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Ja precies, zo kom ik ook eigenlijk wel uit op de GC. Dank voor je input!

Al kriebelt die Neuron ook wel een beetje, misschien als ik dan een nieuwe bike ga aanschaffen het dan in een keer ook maar goed doen en gelijk voor een fully gaan. Niet nodig aangezien de stap van men huidige fiets naar de GC al enorm zal zijn, maar wel leuk :winkie:
Plaats reactie