Fiets-type keuze (do it all mtb) + belang gewicht

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Hey hallo,

Zoals velen in corona, is nu een beetje het mooment daar dat ik toch een MTB wil kopen.

Nu zoek ik eigenlijk een do-it-al hardtail, waarbij ik mogelijk de wielenset kan omwisselen.
Realistisch zullen de meeste km's meer op XC / gravel terrein afgelegd worden, maar lijken me juist de 'speelse' dingen en single tracks het leukste om te doen, en zie ik die andere km's meer als middel om daar te komen.

Over mezelf:
Ik houd niet zo van km's afleggen (20-40km is zat), wil meer het avontuur / de grens opzoeken bij single tracks.
Ik woon in Enschede maar wil ook met de auto naar single tracks als amerongen in het weekend
Wegens bergsport als hobby wil ik ook de mtb mee naar gebieden als ibbenburen, hartz, freyr, berdorf, pfalz of de alpen voor een (avontuurlijk) rondje rijden. Ik verwacht gemiddeld 2x per week te gaan rijden (minder in de zomer).
Ik ga vrij lomp/hard met mijn spullen om en zoek iets met minimaal onderhoud en mag wel tegen een stootje kunnen.

Mijn oog viel met op de stanton switch9er als speelse, behendige fiets met een lange wheel base en wat slackere zithouding (vind ik fijn). Het enige wat me potentieel niet aanspreekt is het gewicht van 2.65kg (of 1.9 voor de 1700 euro kosten titanium variant :P) en daar komt het gewicht van een 140mm fork bij. Nu vind ik snel rijden niet zo'n prioriteit maar ik heb ook 0 ervaring hoe hinderlijk dit gewicht zou zijn en of je niet meer fietsplezier hebt aan een lichtere fiets.

Dus eigenlijk ben ik van plan een switch9er te bestellen en als projectje op te bouwen met twee wielensets om makkelijk om te wisselen. Maar ik heb geen idee hoe belangrijk die extra 1-2 kg's zijn (frame+fork) en of ik niet beter met een trail-georienteerde XC bike af kan.
Advies? Mogelijk dat iets als een Radon JEALOUS 9.0 een betere keuze zou zijn
Budget: niet zo heel belangrijk, 2-3.5k

Mogelijk dat ik nog een ander adviestopic start over de componenten mocht ik voor de switch9er gaan :)
Laatst gewijzigd door lllmartinlll op di 2 februari 2021, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Switch9er is een hele puike fiets, die wat mij betreft het overal prima zou doen, en je waarschijnlijk veel meer lol gaat geven dan een XC fiets. Dat gewicht zou ik me niet op blindstaren, daar ga je echt geen last van hebben. (zeg ik als berijder van stalen fietsen ;-) ) 2.65 lijkt veel, maar is uiteindelijk maximaal een kilo meer dan een degelijk betaalbaar XC frame. Voor de vork is de verschil in gewicht nog stukken kleiner, tussen een Pike 140mm en een SID 120mm zit maar een paar honderd gram. Zeker gezien je rijvoorkeuren zou ik ver weg blijven bij alles wat licht en XC is en gewoon lekker voor staal gaan. :-q (Maar ik ben wellicht wat bevoordeeld ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het is met name de geometrie die bepalend is, een meer trail georiënteerde fiets zal altijd wat lomper aanvoelen dan een voor XC (race) gebouwde fiets. Gewicht speelt een rol in de speelsheid van een fiets, met een lichtere fiets kun je makkelijker gooien en smijten dan met een zware maar ga je echter een fiets gebruiken waar hij voor bedoeld is dan is functie belangrijker, grote remmen, lompe banden en vooral spullen die heel blijven.

Lang verhaal kort. Een trailbike als een Swicth9er kost wat meer energie om over de Vaderlandsche trails te trappen maar levert veel meer plezier om als je hem in de bergen uit gaat laten. Lichter lopende banden en/of een tweede wielset heffen een deel van het verschil op en zeker als snelheid niet je voornaamste doel is kun je er prima mee uit de voeten.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Je lijkt op mij qua fietsgedrag. Liever korte rondjes met veel spelen en lekker lomp doen dan lange tourtochten (die doe ik helemaal niet meer).
Ik heb/had een full suspension en zocht voor erbij een hardtail. Dat is een stalen LTHT geworden (vergelijkbaar met de stanton). De full suspension is even uit de running en ik moet het dus doen op de LTHT en dat bevalt eigenlijk uitstekend. Frame weegt ook iets van 2.7kg en de Helm vork ook meer dan 2kg maar last heb ik er zeker niet van. Scheelt ook dat ik zelf niet de lichtste ben :lol: .

Met andere woorden, IK zou de Stanton kopen. Omdat dat gewoon een hele goeie fiets is voor het beoogde gebruik en ook omdat je iedere keer als je er op gaat zitten het gevoel krijgt dat je op iets speciaals zit omdat het staal is, mooi is en omdat je die niet op elk ritje tegenkomt. Niks mis met een Radon Jealous, ook een mooie fiets die het ook prima zou doen, maar de Stanton is gewoon specialer en daar hou ik van.

Nog wel 1 vraag: wat weeg je zelf?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het gewicht voel je alleen als je de fiets moet dragen ;)

Van de plekken die je noemt ken ik de omgeving van Berdorf en de Alpen (ruim begrip...), en daar heb je veel plezier van een fiets als de Switch.
Ik heb zelf ook een zware (frame 3kg) stalen fiets (en een licht carbon XC), dat gewicht, daar merk ik op de trials niets van. Wat ik wel merk is dat mn stalen LTHT nergens voor terugdeinst. Op de carbonnen XC'ert heb ik toch wel eens het gevoel dat het teveel wordt voor de fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Liteville H3 MK3?
Alu frame, 1800gr, met 120mm tot 150mm vork te rijden, icm 120mm 65,5gr, passen 29" wielen en 27,5" plus wielen.
https://www.liteville.com/en/303/bikes/ ... -machines/

Deze, kant en klaar, 3500,-, SRAM GX en 140mm Pike afgemonteerd, slechts 11,6kg bv:
https://www.liteville.com/en/418/bikes/ ... -gx-eagle/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Bedankt voor de reacties

De importheffingen zijn echter wel even schrikken indien die kloppen (ik heb een topic hierover gestart op viewtopic.php?f=15&t=149634) en lijk dan wel genoodzaakt om hem zelf op te bouwen.

Maar dan weet ik iig dat ik gewoon voor een stalen aggressieve hardtail ga
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 3 februari 2021, 00:34 Het gewicht voel je alleen als je de fiets moet dragen ;)

Van de plekken die je noemt ken ik de omgeving van Berdorf en de Alpen (ruim begrip...), en daar heb je veel plezier van een fiets als de Switch.
Ik heb zelf ook een zware (frame 3kg) stalen fiets (en een licht carbon XC), dat gewicht, daar merk ik op de trials niets van. Wat ik wel merk is dat mn stalen LTHT nergens voor terugdeinst. Op de carbonnen XC'ert heb ik toch wel eens het gevoel dat het teveel wordt voor de fiets.
Bedankt! Alpen zeker ruim begrip; maar denk aan schwarzwald, otztal/zillertal, Ecrins (grenoble), etc. Geen idee hoe de trails daar zijn maar meer om de optie open te houden dan dat ik de beste fiets voor dat terrein wil.
Ik dat een 140mm fork (pike?) een logische keuze zou zijn qua demping+gewicht?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik merk gewicht wel heel duidelijk, als lichte XC-er.
Ben niet groot, 1,68m, niet zwaar, 68-70kg, dus een zware maat S met mn zwaardere 29" wielen voelt dan snel relatief zwaarder, trager. Merk ik duidelijk bij accelereren, en juist op technische passages op lagere snelheid, zeker heuvel op, als je veel met je fiets moet spelen, 'm op en over obstakels moet kunnen trekken. Bergaf maakt gewicht niet zo uit.
Daarnaast klim ik veel, is nou eenmaal niet anders in Zuid L (of op vakantie), dan is een lichtere fiets ook wel lekker, zeker als klimmen van nature niet zo je ding is.

Hoe groot ben je eigenlijk, en wat weeg je?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

aurelius schreef: wo 3 februari 2021, 15:00 Ik merk gewicht wel heel duidelijk, als lichte XC-er.
Ben niet groot, 1,68m, niet zwaar, 68-70kg, dus een zware maat S met mn zwaardere 29" wielen voelt dan snel relatief zwaarder, trager. Merk ik duidelijk bij accelereren, en juist op technische passages op lagere snelheid, zeker heuvel op, als je veel met je fiets moet spelen, 'm op en over obstakels moet kunnen trekken. Bergaf maakt gewicht niet zo uit.
Daarnaast klim ik veel, is nou eenmaal niet anders in Zuid L (of op vakantie), dan is een lichtere fiets ook wel lekker, zeker als klimmen van nature niet zo je ding is.

Hoe groot ben je eigenlijk, en wat weeg je?
Ik ben 1.87 en weeg momenteel ~80kg, hopelijk wat lichter na corona maar atletisch gebouwd.
Ik ben zeker geen cardio machine en klimmen op de fiets is idd niet zo mijn ding
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Ik weet niet of de beslissing al gemaakt is, maar als ik t goed lees is trail gerichte bike aan te bevelen. Zelf rij ik 27,5 plus met Pike voorvork in mijn Cannondale Beast of the East. Daar kan ik prima Hollandse parcours mee rijden, maar ik ga het pas echt naar mijn zin krijgen als ik buitenlandse trails rij. Dus dat kan ik je absoluut adviseren. Voordeel is dat met mijn lichtere 27,5 plus banden echt wel heel veel kan doen voordat het onveilig wordt zal ik maar zeggen. Met mijn 29er zat ik sneller in de gevaren zone. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

lllmartinlll schreef: wo 3 februari 2021, 14:13
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 3 februari 2021, 00:34 Het gewicht voel je alleen als je de fiets moet dragen ;)

Van de plekken die je noemt ken ik de omgeving van Berdorf en de Alpen (ruim begrip...), en daar heb je veel plezier van een fiets als de Switch.
Ik heb zelf ook een zware (frame 3kg) stalen fiets (en een licht carbon XC), dat gewicht, daar merk ik op de trials niets van. Wat ik wel merk is dat mn stalen LTHT nergens voor terugdeinst. Op de carbonnen XC'ert heb ik toch wel eens het gevoel dat het teveel wordt voor de fiets.
Bedankt! Alpen zeker ruim begrip; maar denk aan schwarzwald, otztal/zillertal, Ecrins (grenoble), etc. Geen idee hoe de trails daar zijn maar meer om de optie open te houden dan dat ik de beste fiets voor dat terrein wil.
Ik dat een 140mm fork (pike?) een logische keuze zou zijn qua demping+gewicht?

Ik heb zelf een Pike 140mm.
Al een oudje, maar met wat TLC doet ie het nog prima.
Bij een dik frame hoort een dikke vork, dikke wielen, dikke banden etc.
Zo tellen de kilos wel snel op.
Maar omdat een ketting net zo sterk is als de zwakste schakel heeft het geen nut om dikke banden onder een XC fiets te monteren, in de verwachting dat je fiets dan "alles" aan kan.

Ecrins en Otztal ben ik geweest, daar zou ik zonder nadenken weer heen gaan met mn stalen LTHT :-q

Ik heb 29x2.6 voor en 27.5x2.8 (is dat plus?) achter.
Dat zou ik nog kunnen afschalen naar 29x2.35 en 27.5x 2.4.
Dan bespaar ik bijna 1kg aan rubber.
Maar hoewel lichtere wielen een lichter fietsgevoel opleveren, scheelt het op de stopwatch maar heel weinig.
In mijn omgeving kan je beter teveel rubber hebben dan te weinig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BraMKJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 21:31
Mijn mountainbike: Sensa Catena Disc

lllmartinlll schreef: di 2 februari 2021, 11:48 Hey hallo,

Zoals velen in corona, is nu een beetje het mooment daar dat ik toch een MTB wil kopen.

Nu zoek ik eigenlijk een do-it-al hardtail, waarbij ik mogelijk de wielenset kan omwisselen.
Realistisch zullen de meeste km's meer op XC / gravel terrein afgelegd worden, maar lijken me juist de 'speelse' dingen en single tracks het leukste om te doen, en zie ik die andere km's meer als middel om daar te komen.

Over mezelf:
Ik houd niet zo van km's afleggen (20-40km is zat), wil meer het avontuur / de grens opzoeken bij single tracks.
Ik woon in Enschede maar wil ook met de auto naar single tracks als amerongen in het weekend
Wegens bergsport als hobby wil ik ook de mtb mee naar gebieden als ibbenburen, hartz, freyr, berdorf, pfalz of de alpen voor een (avontuurlijk) rondje rijden. Ik verwacht gemiddeld 2x per week te gaan rijden (minder in de zomer).
Ik ga vrij lomp/hard met mijn spullen om en zoek iets met minimaal onderhoud en mag wel tegen een stootje kunnen.

Mijn oog viel met op de stanton switch9er als speelse, behendige fiets met een lange wheel base en wat slackere zithouding (vind ik fijn). Het enige wat me potentieel niet aanspreekt is het gewicht van 2.65kg (of 1.9 voor de 1700 euro kosten titanium variant :P) en daar komt het gewicht van een 140mm fork bij. Nu vind ik snel rijden niet zo'n prioriteit maar ik heb ook 0 ervaring hoe hinderlijk dit gewicht zou zijn en of je niet meer fietsplezier hebt aan een lichtere fiets.

Dus eigenlijk ben ik van plan een switch9er te bestellen en als projectje op te bouwen met twee wielensets om makkelijk om te wisselen. Maar ik heb geen idee hoe belangrijk die extra 1-2 kg's zijn (frame+fork) en of ik niet beter met een trail-georienteerde XC bike af kan.
Advies? Mogelijk dat iets als een Radon JEALOUS 9.0 een betere keuze zou zijn
Budget: niet zo heel belangrijk, 2-3.5k

Mogelijk dat ik nog een ander adviestopic start over de componenten mocht ik voor de switch9er gaan :)
Voordat je een paar uur in de auto gaat zitten richting Amerongen is het wellicht een plan om Lochem te checken. Is goed te rijden vanuit Enschede en qua hoogtemeters erg leuk!
Vaak bu'j te bange...
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Bedankt!
Uiteindelijk denk ik dat ik voor de Stif Squatch ga, het avontuur gaat hier verder :D
viewtopic.php?f=4&t=149704
Plaats reactie