verschil tussen 1, 2 of 3 bladen voor

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BraMKJ schreef: vr 5 februari 2021, 22:06
gijsje schreef: vr 5 februari 2021, 21:26 Volgens mij zijn de stappen tussen de verschillende cassettekransjes bij een 1 x 10/11/12 toch aanmerkelijk groter dan bij een cassette die bij een 2x of 3x voorblad systeem wordt gemonteerd.
Dus even een klein tikkie lichter of zwaarder is er niet meer bij en dat lijkt me toch best een nadeel.
Het verschil valt uiteindelijk wel mee aangezien je bij een 2x of 3x vaak ook een aantal verzetten dubbel hebt.
Gijs bedoelt de stappen tussen de versnellingen onderling.
Die zijn bij een 1x setup groter dan bij een 2x of 3x setup.
Tenzij je een cassette gebruikt die bedoeld is voor een 2 of 3x setup, maar dan lever je in op bereik.
Die grote stappen tussen de versnellingen voel je vooral op het vlakke. In de bergen merk je het bijna niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 februari 2021, 23:26
BraMKJ schreef: vr 5 februari 2021, 22:06

Het verschil valt uiteindelijk wel mee aangezien je bij een 2x of 3x vaak ook een aantal verzetten dubbel hebt.
Gijs bedoelt de stappen tussen de versnellingen onderling.
Die zijn bij een 1x setup groter dan bij een 2x of 3x setup.
Tenzij je een cassette gebruikt die bedoeld is voor een 2 of 3x setup, maar dan lever je in op bereik.
Die grote stappen tussen de versnellingen voel je vooral op het vlakke. In de bergen merk je het bijna niet.
Precies, je was me voor, maar het is inderdaad op vlakke stukken die we hier veel hebben. Vooral op weg naar het bos , zo'n 5 km , schakel ik best veel tussen 2 versnellingen om het traptempo constant te houden omdat er glooiende stukken in zitten.
Rijd zelf met 2 x 11, recent dezelfde route eens met een geleende 1 x 12 gereden...deed me besluiten om voorlopig tevreden te zijn met mijn huidige karretje. Het samenspel tussen beide shifters is echt niet "lastig" zolang je maar aanvoelt in welk verzet je aan de achterkant je rijdt.
Plaats reactie