verschil tussen 1, 2 of 3 bladen voor

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Sydo23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 februari 2021, 10:27

Hallo,

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen 1, 2 of 3 bladen voor? Ik fiets zelf zo'n 1,5 jaar op een Cube Analog 29'' uit 2017.
Deze fiets heeft 3 bladen voor. De mensen waar ik mee fiets hebben allemaal een mtb met 1 blad voor.
Ik ben echt een complete noob dus ik heb geen idee wat het verschil hierin is en hoe je dat merkt tijdens een rit.

Ik wil eigenlijk ook wel een nieuwe mtb aanschaffen. Ik gebruik mijn huidige fiets voor;
- Bijna elke zondagochtend een mtb route in het noorden van het land;
- 1 a 2 keer per week na het werk een uurtje over het asfalt;
- In de zomermaanden gemiddeld 2 a 3 keer per week een mtb route en minder km's over het asfalt.

Als ik dat zo opsom denk ik; eigenlijk kan dit prima met mijn huidige fiets. Misschien is het idee van een nieuwe mtb kopen meer het kopen van wat nieuws (dat is altijd leuk toch? :winkie: )(of omdat ik altijd achteraan fiets, maar dat zegt misschien meer over mij dan over mijn fiets :bier: )

Mijn vraag is dan ook; ga ik echt verschil merken als ik bijv. een fiets koop uit 2021 met maar 1 blad voor? Of kan ik het net zo goed bij mijn huidige fiets houden als je kijkt naar hoe ik mijn fiets gebruik?

Wellicht dat iemand antwoord kan geven op mijn vraag.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Een paar punten:

- 1x heeft minder materiaal, dus minder kans op kapot gaan
- bereik (verschil tussen zwaarste en lichtste versnelling) is bijna gelijk
- aantal stappen in het bereik is minder bij 1x
- voordeel dat je maar 1 shifter hebt, dus met 1 hand maar hoeft te schakelen

Op basis van jouw gebruik zou een 1x prima passen, maar zou er niet zomaar een andere fiets voor kopen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

P.s.
Het plezier van een nieuwe fiets kopen kun je natuurlijk wel motiveren met de overstap naar 1x, dat wil ik je niet ontnemen :wink:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Met 1x12spd en het juiste voorblad mis je bij het fietsen eigenlijk niks vergeleken met je huidige 3x10 setup.
Afhankelijk van waar je fietst wil je misschien een kleiner of juist groter voorblad dan standaard.
Persoonlijk mis ik bij 1 voorblad soms het gemak dat je in bepaalde situaties in één klap van een zwaar naar een licht verzet kan klappen (bijvoorbeeld na een afdaling een haakse bocht met meteen een steile klim die je niet aan zag komen).
Als je dat soort situaties vaak hebt dan zou je een 2x10 of 2x11 setup kunnen overwegen, je hebt dan werkelijk altijd alles supersnel beschikbaar wat je maar nodig kan hebben maar in NL heb je die situaties niet zo vaak.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Voordelen:

-Minder onderdelen (voorderailleur en shifter vervallen).
-Sommige mensen vinden het afstellen en schakelen met een voorderailleur lastig, het schakelen wordt eenvoudiger.
-Je bespaart wat gewicht.
-Hip en modern ;)

Nadelen:

-Je raakt het grotere bereik van triple of dubbel voorblad kwijt. De lage versnellingen worden gecompenseerd, de grote zijn een stuk lastiger omdat het formaat van het kettingblad beperkt is.
-Scheve kettinglijn, hogere slijtage.
-Met name 12 speed is erg gevoelig voor een correcte afstelling.
-Het schakels minder goed, vooral in het extreme bereik (door de scheve kettinglijn en de grote stappen die de derailleur moet maken)-
-Je moet meer schakelen, de grote stap die met één klik met de voorderailleur kunt maken valt weg.
-De slijtagedelen (ketting, cassette) zijn duur, duurder dan onderdelen voor triple of dubbel setup.

Het een en anders is discutabel en min of meer afhankelijk van je voorkeuren maar het zeker niet allemaal goud wat er blinkt bij een 1x setup. Naar mijn mening is voor allround mtb een dubbel optimaal. Je hebt dan zowel de lage als de hoge verzetten voorhanden maar er zijn hele volksstammen die bij een triple eigenlijk alleen het middenblad gebruikten en dan is een 1x een logische keuze.

Bij nieuwe fietsen is een triple of dubbel soms al niet meer mogelijk. De noodzaak voor een 1x is geboren uit de aanpassingen aan de geometrie van fietsen. Grote wielen met brede banden en evt. nog achtervering zijn lastig te combineren met een voorderailleur. Elk voordeel heeft zijn nadeel...
Sydo23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 februari 2021, 10:27

Bedankt voor jullie reacties!
George schreef: vr 5 februari 2021, 12:44 er zijn hele volksstammen die bij een triple eigenlijk alleen het middenblad gebruikten en dan is een 1x een logische keuze.
Moet zeggen dat ik daar ook wel toebehoor. Ik zet hem enkel op het buitenste blad als ik op asfalt fiets, verder op altijd op de middelste.

In de praktijk is het dus niet per definitie zo dat je met een 1x beter uit bent. Het doet dat wel vermoeden aangezien de meeste nieuwe fietsen 1x12 zijn. Over een dubbele eigenlijk nooit nagedacht.
Nog genoeg stof om over na te denken. Tot die tijd blijf ik op mijn huidige rond hobbelen.
ThijsE schreef: vr 5 februari 2021, 12:34 .s.
Het plezier van een nieuwe fiets kopen kun je natuurlijk wel motiveren met de overstap naar 1x, dat wil ik je niet ontnemen
Ik weet niet of ik hier direct plezier aan beleef. Nogal last van keuze stress.
Wat zou een goeie vervanger zijn voor mijn huidige fiets? Budget van 1200-1500€?
Ik zoek sowieso weer een HT. Een beetje sportieve geometrie vind ik niet erg want ik fiets toch nooit hele lange ritten.
Max 3 uur fietsen. Ik denk dat mijn keuze dan voornamelijk afhangt van afmontage? Ik ben qua fiets niet merkgevoelig.
Ik zou dan moeten kijken welke fiets heb beste is afgemonteerd voor mijn budget. En dan zou ik eigenlijk moeten voelen of de fiets bij mij past.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat zei ik helemaal niet :lol:
Maar ik ben het volledig met de reactie van George eens, dat wel.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Sydo23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 februari 2021, 10:27

Jan Willem schreef: vr 5 februari 2021, 14:54 Dat zei ik helemaal niet :lol:
Maar ik ben het volledig met de reactie van George eens, dat wel.
Hey das apart :lol:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb de quote hersteld, ik ga niemand woorden in de mond leggen ;)

Voorderailleurs zijn ook niet alles maar tijdens de opkomst van de 1x aandrijving is er heel stilletjes een innovatie doorgevoerd en dat is de sideswing derailleur. Ik heb er een tijdje mee gereden en dat werkt in ieder geval met een dubbel veel beter dan een top-of downswing variant. Dit is ook een goede oplossing om meer ruimte te maken rond de achterband maar kennelijk verkoopt 1x beter.



Wat nog wel een voordeel van 1x is dat ik niet benoemd heb is dat de ketting erg goed blijft liggen op een NW blad. Ik heb mijn best gedaan (HT in de Alpen) maar ik kreeg hem er niet van af. Met een dubbel voorblad (en een fully) is me dat wel een paar keer gelukt.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Sydo23 schreef: vr 5 februari 2021, 14:53
ThijsE schreef: vr 5 februari 2021, 12:34 .s.
Het plezier van een nieuwe fiets kopen kun je natuurlijk wel motiveren met de overstap naar 1x, dat wil ik je niet ontnemen
Ik weet niet of ik hier direct plezier aan beleef. Nogal last van keuze stress.
Wat zou een goeie vervanger zijn voor mijn huidige fiets? Budget van 1200-1500€?
Ik zoek sowieso weer een HT. Een beetje sportieve geometrie vind ik niet erg want ik fiets toch nooit hele lange ritten.
Max 3 uur fietsen. Ik denk dat mijn keuze dan voornamelijk afhangt van afmontage? Ik ben qua fiets niet merkgevoelig.
Ik zou dan moeten kijken welke fiets heb beste is afgemonteerd voor mijn budget. En dan zou ik eigenlijk moeten voelen of de fiets bij mij past.
Als je nog even kan wachten, dan zou ik dat doen. De nieuwe modellen zijn veelal uitverkocht en de 2e hands markt vraagt bijna woekerprijzen. Als je een goede keuze wil maken (en niet die ene die op voorraad is dan maar kopen) dan kun je hier eens een topic openen voor advies, heb zelf (nog) geen hardtail dus kan je er niet veel over vertellen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als je nu nog prima fietst op je huidige fiets, dan zeg ik lekker zo doorgaan.
Er is nu een groot tekort aan beschikbare fietsen.
Een half jaar wachten is al normaal. Ik zou wachten tot dat de situatie normaal is.
Sydo23
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 5 februari 2021, 10:27

Bedankt voor jullie reacties en adviezen :-q

Ik heb geen haast met een nieuwe fiets. Ik ga hier eerst veel lezen.
Dat maakt later een keuze maken ook wat makkelijker.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Sydo23 schreef: vr 5 februari 2021, 18:18 Bedankt voor jullie reacties en adviezen :-q

Ik heb geen haast met een nieuwe fiets. Ik ga hier eerst veel lezen.
Dat maakt later een keuze maken ook wat makkelijker.
Een wijs besluit!
Real men think straight and flat are boring :-D
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Volgens mij zijn de stappen tussen de verschillende cassettekransjes bij een 1 x 10/11/12 toch aanmerkelijk groter dan bij een cassette die bij een 2x of 3x voorblad systeem wordt gemonteerd.
Dus even een klein tikkie lichter of zwaarder is er niet meer bij en dat lijkt me toch best een nadeel.
BraMKJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 21:31
Mijn mountainbike: Sensa Catena Disc

gijsje schreef: vr 5 februari 2021, 21:26 Volgens mij zijn de stappen tussen de verschillende cassettekransjes bij een 1 x 10/11/12 toch aanmerkelijk groter dan bij een cassette die bij een 2x of 3x voorblad systeem wordt gemonteerd.
Dus even een klein tikkie lichter of zwaarder is er niet meer bij en dat lijkt me toch best een nadeel.
Het verschil valt uiteindelijk wel mee aangezien je bij een 2x of 3x vaak ook een aantal verzetten dubbel hebt.
Vaak bu'j te bange...
Plaats reactie