CUBE AIM Pro vs Rockrider ST530

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
wbtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 12:43

Hoi allemaal,

Als beginnende MTBer ben ik op zoek naar wat advies die hier op het forum hoop te vinden. Zoals de titel al zegt twijfel ik tussen twee mtb's, de CUBE AIM Pro of de Rockrider. ST530 het budget ligt dan ook tussen de 4/500 euro.
Ik wil de mountainbike vooral inzetten voor fietsen en soms op een parcours. Ik zal niet daadwerkelijk de bergen in gaan etc. Mocht ik later wel de behoefte hebben om dit te gaan doen kan ik altijd overstappen natuurlijk.

Daarnaast twijfel ik nog een beetje over de maat ik ben zelf 182cm en kom dan dus uit op een L. Ik heb wel al op een XL gefietst een stukje van een kennis maar weet nou niet of die wat te groot zou zijn omdat ik nooit op een L heb gezeten nog.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Rockrider

https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... 45&c=ZWART

Cube

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... lacknblue/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben zelf 1,82m
Altijd L (ong.19"). Slechts 1x een M gekocht op advies vd fabrikant. Daar rijdt mn vrouw nu op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik zou het echt niet weten, ik zie een aantal spullen die ik niet ken en een aantal onbenoemde onderdelen.
De vork van de rockrider lijkt iets van een eigen merk te zijn.
Ik zou haast zeggen de rockrider, omdat deze geen voorderailleur heeft, iets wat ie niet heeft kan ook niet kapot gaan.
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

De Rockrider is 27,5" en de Cube in jouw maat 29".
Ik zou zelf voor de 29" gaan, ik vond het een wereld van verschil toen ik van 26"naar 29" ging.
Je blijft bijvoorbeeld veel makkelijker op snelheid.
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

wbtje schreef: ma 8 februari 2021, 12:55 Als beginnende MTBer ben ik op zoek naar wat advies die hier op het forum hoop te vinden. Zoals de titel al zegt twijfel ik tussen twee mtb's, de CUBE AIM Pro of de Rockrider. ST530 het budget ligt dan ook tussen de 4/500 euro.
Zou proberen een goede 2ehandse zien te vinden voor dat budget. Dan krijg je net iets meer fiets als dan nieuw gaat aanschaffen. Wellicht heeft 1 van de fietsenzaken in je omgeving een leuke 27,5/29 inch fiets staan.
wbtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 12:43

ok thx voor jullie tips en advies. Ik lees op het net veel positieve berichten over de rockrider en idd over 1 voor derailleur. ik had gebeld voor de cube naar een fietsenwinkel in de buurt maar de verkoper was niet echt enthousiast en adviseerde een moutainbike 1 voortandwiel.

Ik hoop dat er nog iemand reageert die een rockrider heeft en zijn ervaring daarover mis kan delen.
Rivelli7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 14:50

wbtje schreef: di 9 februari 2021, 14:51 ok thx voor jullie tips en advies. Ik lees op het net veel positieve berichten over de rockrider en idd over 1 voor derailleur. ik had gebeld voor de cube naar een fietsenwinkel in de buurt maar de verkoper was niet echt enthousiast en adviseerde een moutainbike 1 voortandwiel.

Ik hoop dat er nog iemand reageert die een rockrider heeft en zijn ervaring daarover mis kan delen.
Ik heb de rockrider 540, prima fiets voor een beginner. Ik heb twee bladen voor en dat is inderdaad minder geschikt voor de parcoursen met jumps etc. Ik merk zelf dat de onderdelen niet allemaal even goed zijn. Wel qua prijs kwaliteit verhouding hoor.

Als je een kiest om veel de bossen, of spannendere parcoursen op te zoeken, zou ik voor 1 blad voor gaan.
wbtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 12:43

Rivelli7 schreef: di 9 februari 2021, 23:35
wbtje schreef: di 9 februari 2021, 14:51 ok thx voor jullie tips en advies. Ik lees op het net veel positieve berichten over de rockrider en idd over 1 voor derailleur. ik had gebeld voor de cube naar een fietsenwinkel in de buurt maar de verkoper was niet echt enthousiast en adviseerde een moutainbike 1 voortandwiel.

Ik hoop dat er nog iemand reageert die een rockrider heeft en zijn ervaring daarover mis kan delen.
Ik heb de rockrider 540, prima fiets voor een beginner. Ik heb twee bladen voor en dat is inderdaad minder geschikt voor de parcoursen met jumps etc. Ik merk zelf dat de onderdelen niet allemaal even goed zijn. Wel qua prijs kwaliteit verhouding hoor.

Als je een kiest om veel de bossen, of spannendere parcoursen op te zoeken, zou ik voor 1 blad voor gaan.
bedankt voor je reactie! ik lees ook heel veel positieve dingen over de rockrider eigenlijk meer dan negatieve. ik denk dat mijn verwachtingspatroon nogal blank is vandaar mis een goede keuze. Mag ik vragen hoe lang je bent en welke maat je hebt?
Rivelli7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 14:50

wbtje schreef: wo 10 februari 2021, 11:54
Rivelli7 schreef: di 9 februari 2021, 23:35

Ik heb de rockrider 540, prima fiets voor een beginner. Ik heb twee bladen voor en dat is inderdaad minder geschikt voor de parcoursen met jumps etc. Ik merk zelf dat de onderdelen niet allemaal even goed zijn. Wel qua prijs kwaliteit verhouding hoor.

Als je een kiest om veel de bossen, of spannendere parcoursen op te zoeken, zou ik voor 1 blad voor gaan.
bedankt voor je reactie! ik lees ook heel veel positieve dingen over de rockrider eigenlijk meer dan negatieve. ik denk dat mijn verwachtingspatroon nogal blank is vandaar mis een goede keuze. Mag ik vragen hoe lang je bent en welke maat je hebt?
Ik ben 184cm en heb maat L. En dat gaat goed.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Rivelli7 schreef: di 9 februari 2021, 23:35 Ik heb de rockrider 540, prima fiets voor een beginner. Ik heb twee bladen voor en dat is inderdaad minder geschikt voor de parcoursen met jumps etc. Ik merk zelf dat de onderdelen niet allemaal even goed zijn. Wel qua prijs kwaliteit verhouding hoor.

Als je een kiest om veel de bossen, of spannendere parcoursen op te zoeken, zou ik voor 1 blad voor gaan.
Die moet je uitleggen...
Waarom zou springen beter gaan met 1 kettingblad voor?!?!
Waarom zou het beter zijn voor spannende routes?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een 1x setup ligt de ketting wel beter om het voorblad.
De lange NW tanden houden de ketting beter vast dan de korte tanden van een 2x
(of 3x) setup.
Dus als je wilde dingen gaat doen is 1x wel een voordeel.
Maar een 2x of 3x setup heeft een groter bereikt. Van een steile klim tot meetrappen in de afdaling, dat gaat met 2 of 3x beter.
In NL kom je met een 1x setup al aan de limiet als je lekker doorrijdt op het fietspad.
Maar als je jouw 1x setup aanpast aan jouw omstandigheden, dan werkt het heel goed, beter dan 2 of 3x.
Maar als je andere omstandigheden opzoekt (vakantie, roadtrip) dan moet je je setup aanpassen.
Bij een 2 of 3x druk je gewoon op je linker shifter ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wbtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 12:43

thx voor iedereen zijn reactie, ik nijg nu steeds meer naar de rockreder st540 welke 2 bladen aan de voorzijde heeft en volgens Decathlon een iets andere voorvork. ik wil ze echter toch in het echt zien voordat ik over ga tot koop. De cube aim pro valt bij deze eigenlijk al af dus....
SjeambecK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 5 september 2020, 15:36

Kijk ook eens naar de rockrider st900. Deze heeft een 1x11. Fijne fiets voor een beginner
Kona Honzo Deluxe 🤙🏼
Plaats reactie