Voorstellen plus vraag schouderklachten

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
arendm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 10:08
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7

Beste MTB-ers,

Ik ben Arend, woonachtig in Leiden Zuid-Holland. Omdat veel sporten stil liggen ga ik sinds een aantal maanden met een groep regelmatig mountainbiken in de Utrechtse heuvelrug. Na 6 keer een MTB gehuurd te hebben besloten om zelf een mountainbike aan te schaffen, dit omdat ik denk nog regelmatig te gaan mountainbiken en ik toch een nieuwe fiets nodig had :wink:

Een paar weken geleden kwam hij dan eindelijk binnen. Ik heb gekozen voor een Trek X-Caliber 7 maat XL met 29inch wielen wat zou passen bij mijn lichaamslengte van 1.90. Goede reviews, mooie prijs/kwaliteit en een collega van mij heeft er ook één. Fiets zelf afgesteld: zadelhoogte, afstand zadel tot stuur, afstand tussen trappers en zadelpunt en stuurhoogte.

Tijd voor een eerste testrit! 20km door de duinen, omdat wij in onze regio niet echt mountainbike paden hebben. Na een km of 10 begon ik last te krijgen van schouders en mijn nek. Iets wat ik niet ervaren heb met de huur mountainbikes.

Stuur toch nog iets hoger gezet. Nu hebben wij zaterdag rondje in Ede gemaakt van 36km. Opnieuw last van schouders (wat minder van mijn nek) en iets last van mijn rechter pols. Na 24km werd het zo erg dat ik de laatste 8km op het fietspad heb moeten doen.

Nu valt het mij op dat met vergelijking tot mijn huur mountainbikes. Het stuur erg breed is namelijk: 720mm. Mijn handen staan daarom ook een stuk verder naar buiten dan mijn schouders. Ook lig ik platter op de fiets en staan mijn armen aardig gestrekt (misschien omdat ik de houding te laag vind). Zonder zelf het antwoord te geven, dus graag jullie advies, denk ik dus dat mijn stuur te breed is. Dit zorgt denk ik voor de spanning op mijn nek en pijnlijke polsen.

Mijn stuur staat met de 3 bijgeleverde ringen al op de hoogste stand. Meteen de zaag erin te zetten of een nieuw stuur te kopen vind ik zonde. Hebben jullie advies/tips/een diagnose?

Alvast bedankt! :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kan verschillende oorzaken hebben.
Afstellingen stuurhoogte, positie stuur in de stuurpen, backsweep stuur, breedte stuur, zadelhoogte en positie voor-achter, onjuiste framemaat.
Welk type en maat fiets huurde je voordat je die Trek kocht?
Niet de zaag in je stuur zetten, met een stel foamgrips kun je kijken wat het resultaat is van een smaller stuur; die grips zet je dan een paar cm naar smaller (alsof je een smal stuur hebt).
Daarmee testrijden. Wel alert zijn op boompjes etc.

Als je een foto plaatst van jij in fietshouding op je bike dan kunnen we daaruit vaak al conclusies trekken, uiteraard mits de foto mooi recht vanaf de zijkant genomen is.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Stuur is zeker niet te breed. Voor een 29" MTB zou ik je niet adviseren een smaller stuur te nemen. Ook dat je armen naar buiten komen door het bredere stuur is voor op een MTB normaal.

Rij je met 'opgetrokken' schouders? Trek je schouderbladen naar binnen om de schouders naar beneden te brengen, dat verbetert je fietshouding. Rij je met 'gestrekte' armen? Je armen moeten schokken kunnen opvangen, dus hou de ellenbogen enigszins gebogen. Pols-hand niet laten doorzakken en in lijn houden. Let op dat remhendels en shifter niet te horizontaal staan, dat werkt een knik in de hand. Ik neem aan dat je nog gewone ronde grips hebt? Als het ergo grips zijn dan de stand daarvan controleren. Als nu je zadel (veel) hoger staat dan je stuur, dan eens proberen met een zadelhoogte gelijk aan stuurhoogte. Uiteraard niet ideaal om met meer gebogen benen te rijden, maar dan kun je beter bepalen of bijv een riser stuur je gaat helpen. Controleer dat je zadel horizontaal staat.

Laat een buddy eens een paar goede foto's maken. Niet alleen van opzij, maar ook van voren en van achteren en post die. Dan wordt het al een stuk gemakkelijker te beoordelen.....
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Er zijn hier al een paar goeie tips gegeven waar ik me bij aansluit. Probeer die eerst eens uit.

En verder... je woont in Leiden schrijf je? Ik kom ook uit die regio, geboren in Oegstgeest en lang in Leiden gewoond maar nu in Zoeterwoude. Maar in Noordwijk heb je dan toch wel een MTB pad liggen...weliswaar niet heel lang en ook niet echt spectaculair maar je kan er zeker even de eerder genoemde tips testen 'in het veld' zonder dat je ver weg hoeft. Check MTB routes eens (die site ken je vast wel) voor de ligging, of wellicht ken je Noordwijk(-erhout is het eigenlijk) al wel. Op zich is het al een mooie omgeving (zeker nu) en in de herfst en winter prima te rijden zonder dat het snel zompig en kleddernat wordt; deze trail kan veel vocht hebben door de zandachtige bodem en is eigenlijk in deze seizoenen op zijn best.

Sterkte met de schouderklachten en hopelijk snel verbetering.. en dan ook veel fietsplezier op je nieuwe Trek! :-q
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Welkom hier!
De tips die hier voorbij gekomen zijn heb ik weinig aan toe te voegen.
Wel zou het super zijn om hier te lezen of, en wat je er mee gedaan hebt. En of het verbetering gegeven heeft!
Real men think straight and flat are boring :-D
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik zie dat deze fiets met een 90 mm stuurpen wordt geleverd. Wellicht kun je een kortere pen lenen zeg 60 mm en kijken hoe dat bevalt. Voor jou lengte is een 720 mm stuur best wel aan de smalle kant, dus zeker niet zagen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

had je de helm ook gehuurd en nu een helm gekocht?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik had ook dezelfde klachten op mijn trek x caliber.

Door een kortere stem en een ander stuur met meer rise is dit verholpen. Zoals al eerder aangegeven een foto van hoe je op de fiets zit zal veel duidelijk maken.
arendm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 10:08
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7

Bedankt voor de overweldigde hoeveelheid reacties had ik niet zo snel verwacht! Ik ga ze allemaal op een rijtje zetten en meenemen. Als antwoord op de vragen.

- Ik huurde verschillende soorten fietsen. Niet perse iets specifieks, net wat er in deze drukke tijd beschikbaar was. Wens was natuurlijk wel altijd 29inch en groot frame. Wel leken mijn sturen altijd wat smaller en lag ik minder plat op de fiets. Met huur fietsen ook geen last gehad van mijn polsen.

- Ik denk inderdaad wel dat ik wat met opgetrokken schouders rij. Ga ik op letten bij volgende test rit.

- Ik heb gewoon standaard ronde grips waar mijn polsen in een knik op stonden/staan. Kan ik de knik verhelpen door de onderarmen rechter op de polsen te zetten? Dit zorgt natuurlijk wel weer voor een nog lagere houding.

- Dank voor de tips rondom Leiden! Worden mijn volgende routes mits de sneeuw smelt.

- Helm huurde ik altijd, nu simpele helm gekocht bij decathlon :roll:

- ''Goed'' om te horen dat ik niet de enige was/is met klachten op deze fiets. Hopelijk kan ik ze snel verhelpen.

Foto's volgen! Nogmaals dank voor alle reacties. Hopelijk willen jullie ook nog even naar de houding op de foto's kijken. Hoop de foto's morgen te plaatsen, maar als dat niet in mijn eentje lukt wordt dan donderdag!
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Als je polsen in een knik staan, kijk dan ook eens naar de stand van de remgrepen. Als ze bv te hoog staan dan staan jou handen horizontaal en jou armen onder een heel andere hoek. Zo ook als ze te ver naar beneden staan. De grepen staan ideaal in lijn met het verlengde van je armen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

arendm schreef: di 9 februari 2021, 20:51 Ik heb gewoon standaard ronde grips waar mijn polsen in een knik op stonden/staan. Kan ik de knik verhelpen door de onderarmen rechter op de polsen te zetten? Dit zorgt natuurlijk wel weer voor een nog lagere houding
Je wilt die knik echt niet hebben. Veel te belastend voor de polsen. Probeer zoveel mogelijk hand, pols, onderarm recht te houden. Zorg wel dat je ellebogen licht naar buiten toe gebogen staan. Slecht voor de aërodynamica :lol: , maar je bent geen wielrenner. En zoals eerder aangegeven, zorg dat rem niet te horizontaal staan zodat je de rem kan bedienen zonder echt van houding te veranderen.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

arendm schreef: di 9 februari 2021, 20:51
Foto's volgen! Nogmaals dank voor alle reacties. Hopelijk willen jullie ook nog even naar de houding op de foto's kijken. Hoop de foto's morgen te plaatsen, maar als dat niet in mijn eentje lukt wordt dan donderdag!
Gelukkig had je er niet bij gezegd welke donderdag :winkie: :wink: :D
Real men think straight and flat are boring :-D
arendm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 10:08
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7

Was een spelfoutje moest vrijdag zijn ;). Ze staan er over paar minuten op :)
arendm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 10:08
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7

Beste MBT,

Daar zijn ze dan. Niet allemaal heel charmant, maarja moet wel geconcentreerd :lol:
Hoop dat jullie iets kunnen afleiden mochten er nog andere foto's nodig zijn hoor ik het graag.
Ik kan geen foto's in dit bericht plaatsen, dus heb ik het gedaan via wetransfer.

Alvast bedankt weer! :-q

https://wetransfer.com/downloads/dac065 ... 152/aa232e
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik vind je niet echt te diep zitten hoor. Misschien moet je het stuur een beetje omlaag draaien. Ik heb de foto's ff op mijn server gezet, zeg maar als ze weg moeten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie