Voorstellen plus vraag schouderklachten

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Breed stuur, smalle schouders.
Zou dat een probleem zijn?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 12 februari 2021, 22:45 Breed stuur, smalle schouders.
Zou dat een probleem zijn?
Wellicht, maar houding is m.i. niet optimaal. Hangt op bijna alle foto's in de pols en heeft een redelijk gestrekte arm. Op 3e en 4e foto heeft TS vingers op de brake levers en die lijken te horizontaal. Beetje meer een attack houding aannemen 8)
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Op de foto heb je een knik in jou polsen en gestrekte armen.De juiste houding is licht gebogen armen met de elleboog lichtjes naar buiten. Er zou bijna geen gewicht op het stuur moeten zijn, lichte handen. Probeer de bovenkant van de handpalm meer naar bovenste draaien in lijn met de rest van de armen. Dit zou een lijn moeten zijn van ongeveer 45 gr. In mijn beleving staan de remgrepen en schakelbediening te veel horizontaal waardoor je een knik in de polsen krijgt.


Bekijk onderstaande video eens over rijderspositie. Je kun hier veel uithalen en welke aanpassingen je zou kunnen doen. Haal niet direct iets van de breedte van het stuur af. De juiste houding moet eerst wennen. Iets van het stuur afhalen kan altijd nog. Ik zou beginnen met de remgrepen eens wat verder na beneden te zetten en dan stapje voor stapje aanpassingen doen. Succes 👍🏻

https://youtu.be/RkTPBtWDsD8
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Om de knik in je armen-polsen- handen aan te passen, moet je je remhendels iets verdraaien naar beneden.

Om de knik in je polsen (van binnen naar buiten) aan te passen kan je je stuur iets draaien in de stuurpen.
(Maar omdat jouw stuur vrij recht lijkt win je hier te weinig mee? Ander stuur?)
Een stuur heeft vaak upsweep en backsweep. Door te draaien kan je daar mee spelen tot je polsen in een aangename positie staan.

Kortere stuurpen proberen.

De breedte vh stuur aanpassen.
Niet smaller dan ong.72cm.
Maar sommige sturen zijn af fabriek ruim 80cm. Dat is voor bijna iedereen teveel.

Als je hiermee aan de slag gaat zul je zien dat deze zaken elkaar beinvloeden.
Maar ergens ligt de ideale positie voor jou.
Het helpt uiteraard als er iemand meekijkt die hier verstand/ervaring van/mee heeft
Succes met je aanpassingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
arendm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 10:08
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7

Opnieuw bedankt voor iedereen die hier tijd in heeft gestopt. Ik ga alles doornemen en filmpje kijken voor een goede houding. Hopelijk in de komende weken dingen testen en kijken of ze helpen.

Bedankt :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tenzij je extreem breed gaat (rond de 80cm?) is de breedte denk ik zelden de oorzaak voor klachten, mits de back- en upsweep van het stuur passend voor je voorkeuren zijn en het stuur ook goed afgesteld is (in de juiste positie gedraaid en op een prettige hoogte).

Dit idee baseer ik op mijn eigen ervaring met een bescheiden lengte van 1.70m en een stuur van 76cm breed :wink:
Geen enkele klacht. Moet er wel bij vermelden dat ik vanwege snel last van drukpunten in mijn handpalmen ik met Ergon GS1 grips rijd. Door de "vleugeltjes" geven dergelijke grips in feite ook het effect van wat meer backsweep.

Zo heel soms lees je nog weleens dat je het stuur moet afzagen op schouderbreedte. Zodra iemand dat beweert heel snel ergens anders advies gaan inwinnen :wink:
Heeft z'n oorsprong in racesturen en de tijd dat mtb's ook nog met sub 60cm stuurtjes onderweg waren. Inmiddels weten we beter...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
arendm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 10:08
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7

Beste Mtb-ers,

Even een update. Ik ben iets meer gaan letten op mijn houding en heb de remmen en shifters aangepast. Ook heb ik een kortere en een verstelbare stuurpen aangeschaft. Ik ga even kijken of de voorgenoemde twee nog verschil gaan maken. Ik heb nog geen grote ritten gemaakt, dus jullie horen van mij!

Met vriendelijke groet,
Arend :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Goed dat je terugkoppelt, benieuwd!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
arendm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 10:08
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 7

Bete Forumleden,

Afgelopen zaterdag eerste rit van 30km gemaakt met aangepaste stuurpen. Ik had een kortere stuurpen gekocht en een stuurpen die iets korter maar wel verstelbaar is. De eerste test heb ik gedaan met de verstelbare stuurpen. Ik heb het stuur dus wat hoger gezet. Een iets minder sportieve houding, maar ... geen last gehad van nek en schouders! Nu moet ik ook wel zeggen dat ik al iets relaxter op de fiets zit. Ook let ik op de stand van mijn schouders, dus niet omhoog getrokken maar ontspannen. Bedankt voor de hulp! Even aankijken of het zo blijft, zo niet laat ik het weten!

Groet,
Arend
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

arendm schreef: di 20 april 2021, 10:25 Bete Forumleden,

Afgelopen zaterdag eerste rit van 30km gemaakt met aangepaste stuurpen. Ik had een kortere stuurpen gekocht en een stuurpen die iets korter maar wel verstelbaar is. De eerste test heb ik gedaan met de verstelbare stuurpen. Ik heb het stuur dus wat hoger gezet. Een iets minder sportieve houding, maar ... geen last gehad van nek en schouders! Nu moet ik ook wel zeggen dat ik al iets relaxter op de fiets zit. Ook let ik op de stand van mijn schouders, dus niet omhoog getrokken maar ontspannen. Bedankt voor de hulp! Even aankijken of het zo blijft, zo niet laat ik het weten!

Groet,
Arend
Kijk dat zijn positieve berichten! :bier:
Real men think straight and flat are boring :-D
Plaats reactie