Te grote fiets? Onduidelijke maatadvies Decathlon?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Vind dat wel meevallen in dit draadje. Laatste reactie is van 18de. En niet iedereen is even actief online. :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Erwin.vL schreef: do 25 februari 2021, 10:52 Ik blijf het jammer ( en ook eigenlijk beetje respectloos ) vinden dat mensen hier een vraag stellen, anderen daar hun tijd aan spenderen om gericht advies te geven, en degene met de vraag vervolgens niet meer reageert, geen terugkoppeling geeft of wat dan ook. ( Geldt overigens niet alleen voor dit draadje )
TS heeft wel meegelezen.....anders post ik ook niets natuurlijk :D (en ook heb niet altijd tijd voor een snelle reactie) :( anders heeft het op dat moment geen enkele toevoeging voor een TS :roll: MAAR vaak voor andere leden en of geen lid....kan het wel goede info inhouden :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
BarryZO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 23:31

Hallo iedereen,

@Mario & Erwin,
Excuses dat ik zo laat reageer. Reden is dat ik erg bleef twijfelen. Dus ik heb het even allemaal laten bezinken en ben een stukje gaan fietsen met beide fietsen. (Wielen gewisseld zodat ik maar 1 set "gebruikt" heb).

Het was zeker niet mijn bedoeling om niet meer te reageren, maar ik vond het ook vervelend om m'n twijfels hier neer te zetten voordat ik eruit was, want dan zou het ook kunnen overkomen alsof ik jullie advies niet serieus neem. En ja ik ben tussendoor wel nog online geweest hier, beetje door interessante oude topics lezen. Daarnaast heb ik niet onbeperkt tijd om met fietsen bezig te zijn, op mn werk is het druk als altijd dus daar moet ik overdag meestal mijn gedachte bij houden.

Mijn bevindingen:

Kortere stuurpen maakt voor mij groot verschil op de L. Met 60mm ipv 80mm stuurpen is het eigenlijk prima.

Toch ging mijn voorkeur aanvankelijk uit naar de M, vanwege de lagere standover. Het voelde onwennig dat de toptube op de L bijna mijn kruis raakt.

Maar... als ik dan het zadel op echt de juiste hoogte zet dan staat het bij de M op max en dan steekt het erg ver uit en zit het stuur weer laag. Zoals jullie ook al opmerkten. De seattube op de M is met 400mm ook wel erg kort. Dus het gaat toch de L worden, daar ben ik inmiddels bijna zeker van ;-). Maar dan wel met 60mm stuurpen in plaats van de 80mm waar ie mee kwam.
BarryZO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 23:31

alwinvrm schreef: wo 24 februari 2021, 18:23 Ik ben 1.78 en de Rockrider L is voor mij te groot. Kan wel als ik alleen zou 'wielrennen' maar stand over wordt erg hoog, auw auw, en de reach is ook lang en moet je weer kortere stem kopen. Erg goede fietsen en frames verder , dus een aanrader maar ik zou naar M kijken.
@Alwin heb je het zadel dan niet erg ver uitsteken? Of vind je dat geen probleem?

(he nou ben ik er toch weer druk mee bezig in mn hoofd. Ik hoor aan het werk te zijn :roll: )
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ben aan het werk.... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

BarryZO schreef: do 25 februari 2021, 12:04
alwinvrm schreef: wo 24 februari 2021, 18:23 Ik ben 1.78 en de Rockrider L is voor mij te groot. Kan wel als ik alleen zou 'wielrennen' maar stand over wordt erg hoog, auw auw, en de reach is ook lang en moet je weer kortere stem kopen. Erg goede fietsen en frames verder , dus een aanrader maar ik zou naar M kijken.
@Alwin heb je het zadel dan niet erg ver uitsteken? Of vind je dat geen probleem?

(he nou ben ik er toch weer druk mee bezig in mn hoofd. Ik hoor aan het werk te zijn :roll: )
Zo moeilijk is het niet.....je hebt een BBL van 81cm je wil fiets kopen met een zitbuis lengte van 40cm waar ga je die andere 40cm van je BBL laten :-{ neem aan dat je over het algemeen zittende wil fietsen :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

BarryZO schreef: do 25 februari 2021, 11:40 Hallo iedereen,

@Mario & Erwin,
Excuses dat ik zo laat reageer. Reden is dat ik erg bleef twijfelen. Dus ik heb het even allemaal laten bezinken en ben een stukje gaan fietsen met beide fietsen. (Wielen gewisseld zodat ik maar 1 set "gebruikt" heb).
Het was ook een opmerking in algemene zin dan echt specifiek bedoeld voor dit draadje.
Top dat je tot een weloverwogen besluit gekomen bent!
Veel plezier met de fiets, en evt zijn er nog kortere stuurpennen.... :wink:
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mario070 schreef: do 25 februari 2021, 13:04
BarryZO schreef: do 25 februari 2021, 12:04

@Alwin heb je het zadel dan niet erg ver uitsteken? Of vind je dat geen probleem?

(he nou ben ik er toch weer druk mee bezig in mn hoofd. Ik hoor aan het werk te zijn :roll: )
Zo moeilijk is het niet.....je hebt een BBL van 81cm je wil fiets kopen met een zitbuis lengte van 40cm waar ga je die andere 40cm van je BBL laten :-{ neem aan dat je over het algemeen zittende wil fietsen :wink:
Binnenbeenlengte x 0,883 voor de juiste zadelhoogte toch? Kom je op 71,5 cm uit (bb -> bovenkant zadel). Trek daar de stack-hoogte van het zadel vanaf en het valt reuze mee. Staat trouwens los van de lengte van de fiets. Je ziet tegenwoordig zat lange fietsen met korte zitbuizen vanwege dat mensen zo lang mogelijke droppers willen monteren.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

BarryZO schreef: do 25 februari 2021, 11:40 Hallo iedereen,

....

Kortere stuurpen maakt voor mij groot verschil op de L. Met 60mm ipv 80mm stuurpen is het eigenlijk prima.

Dus het gaat toch de L worden, daar ben ik inmiddels bijna zeker van ;-). Maar dan wel met 60mm stuurpen in plaats van de 80mm waar ie mee kwam.
Dan heb je hetzelfde gedaan als ik, maar ik had geen keuze :D Ik blijf de stand over vervelend vinden met speelser rijden maar de fiets ligt als een huis en stuurt tegelijkertijd makkelijk. Veel plezier!
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
BarryZO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 23:31

Afgelopen weekend wilde ik van het laatste beetje twijfel af zijn. Beide fietsen eens achter elkaar geprobeerd, de L fietste toch echt wat fijner nu. (Voor zadelhoogte had ik gehanteerd: BBL x 1,09 vanaf de trapper-as.)

Nadat voor mij de keus vaststond zondag maar eens een stukje parkstadroute gefietst. Ik had een bont gezelschap lui van scouting mee, niet iedereen met even goed materiaal, dus onderweg wat problemen met andere fietsen :roll: . Maar ik was al blij dat ik wat gezelschap had en in elk geval kunnen beoordelen dat de L op deze route mij best prima gaat bevallen 8) .
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

BarryZO schreef: wo 3 maart 2021, 23:30 Afgelopen weekend wilde ik van het laatste beetje twijfel af zijn. Beide fietsen eens achter elkaar geprobeerd, de L fietste toch echt wat fijner nu. (Voor zadelhoogte had ik gehanteerd: BBL x 1,09 vanaf de trapper-as.)

Nadat voor mij de keus vaststond zondag maar eens een stukje parkstadroute gefietst. Ik had een bont gezelschap lui van scouting mee, niet iedereen met even goed materiaal, dus onderweg wat problemen met andere fietsen :roll: . Maar ik was al blij dat ik wat gezelschap had en in elk geval kunnen beoordelen dat de L op deze route mij best prima gaat bevallen 8) .
Zadelhoogte is denk ik een compromis tussen optimaal trappen en optimaal mountain bike rijden met je hele lichaam. Hangt natuurlijk ook
van het terrein af.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

alwinvrm schreef: do 4 maart 2021, 00:41 Zadelhoogte is denk ik een compromis tussen optimaal trappen en optimaal mountain bike rijden met je hele lichaam. Hangt natuurlijk ook
van het terrein af.
Daarom is de dropper uitgevonden :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie