Te grote fiets? Onduidelijke maatadvies Decathlon?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
BarryZO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 23:31

Ik ben net nieuw hier (zal me eersdaags ook even netjes voorstellen in het voorstel-topic).

Ik ben een absolute beginner, maar ik heb de knoop doorgehakt dat ik "gewoon lekker" wil gaan MTBen. Genoeg routes bij mij thuis om de hoek (Brunssum). Nog een conditie van 0 maar daar kan aan gewerkt worden.

Nu heb ik een MTB online besteld bij Decathlon. Dat vind ik niet ideaal, maar met Corona zie ik dat alles maar zeer beperkt leverbaar is. Ik had ook geen zin om bij een LBS een "advies" te krijgen voor een model en maat wat ze toevallig graag verkopen omdat het wel makkelijk leverbaar is. Normaal ben ik niet impulsief, maar nu is mijn keus dus gevallen op een Rockrider XC50 van Decathlon. Alles wat ik erover vond beviel mij wel, en hij was directleverbaar (in tegenstelling tot Trex X-Caliber, Cube Reaction, Giant Fathom, Rose Count solo, Grand Canyon, ...).

Maar nu heb ik de fiets en ik vraag mij af of deze niet te groot is. Ik heb maat L gekozen. Want volgens Decatlon: Maat L voor iemand van 175-184cm
Ik ben 1,77, binnenbeenlengte 81cm. Dus correct volgens advies Decathlon. Echter, als ik de geometrie bekijk, en die naast geometrieen van bijv. Trek leg, dan zou je zeggen dat ik misschien beter de M had moeten nemen. Want de L heeft een reach van 450 en een TT length van 630.

Aangezien ik een absolute beginner ben heb ik geen vergelijkingsmateriaal.