Te grote fiets? Onduidelijke maatadvies Decathlon?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
BarryZO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 23:31

Ik ben net nieuw hier (zal me eersdaags ook even netjes voorstellen in het voorstel-topic).

Ik ben een absolute beginner, maar ik heb de knoop doorgehakt dat ik "gewoon lekker" wil gaan MTBen. Genoeg routes bij mij thuis om de hoek (Brunssum). Nog een conditie van 0 maar daar kan aan gewerkt worden.

Nu heb ik een MTB online besteld bij Decathlon. Dat vind ik niet ideaal, maar met Corona zie ik dat alles maar zeer beperkt leverbaar is. Ik had ook geen zin om bij een LBS een "advies" te krijgen voor een model en maat wat ze toevallig graag verkopen omdat het wel makkelijk leverbaar is. Normaal ben ik niet impulsief, maar nu is mijn keus dus gevallen op een Rockrider XC50 van Decathlon. Alles wat ik erover vond beviel mij wel, en hij was directleverbaar (in tegenstelling tot Trex X-Caliber, Cube Reaction, Giant Fathom, Rose Count solo, Grand Canyon, ...).

Maar nu heb ik de fiets en ik vraag mij af of deze niet te groot is. Ik heb maat L gekozen. Want volgens Decatlon: Maat L voor iemand van 175-184cm
Ik ben 1,77, binnenbeenlengte 81cm. Dus correct volgens advies Decathlon. Echter, als ik de geometrie bekijk, en die naast geometrieen van bijv. Trek leg, dan zou je zeggen dat ik misschien beter de M had moeten nemen. Want de L heeft een reach van 450 en een TT length van 630.

Aangezien ik een absolute beginner ben heb ik geen vergelijkingsmateriaal.

Ik heb de fiets inmiddels binnen, zit best OK, voelt ook best als ik op de pedalen sta. Misschien zou ik een kortere stuurpen overwegen. Ik wilde nog niet ermee gaan fietsen, want sneeuw en modder, dan kan ik hem niet meer omruilen voor een M. Levering was opzicht prima, alleen zie ik een krasje op de top tube, op de plek waar het stuur zat vastge-ty-rapt voor transport. Dat krasje heb ik niet veroorzaakt, ik vind het op zich geen ramp, ben alleen bang voor gedonder als ik de fiets zou willen omruilen voor een M.

Wat is wijsheid? Ik snap het heel goed als jullie zeggen "sufferd! Was naar een zaak met goed advies gegaan". Maarja, gezien Corona vond ik dat moeilijk. En ik ben normaal iemand die lang twijfelt, ik dacht "als ik nu niet de knoop doorhak dan wordt dat nooit wat met mij en MTB-en".

Wat zouden jullie doen? Gewoon blij zijn met maat L en evt. een kortere stuurpen nemen? Of moeilijk gaan doen (hoe dan?) om te kunnen vergelijken met een maat M? Iemand ervaringen met hoe Decathlon daarmee om zou gaan (ook gegeven het krasje wat er is maar niet door mij veroorzaakt).

Zie https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... 04&c=BLAUW voor de spec's van de Rockrider XC50. Als je op de plaatjes klikt is het laatste plaatje de tabel met geometrie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De reach van mijn L is 465mm, dus 450mm is geen uitzonderlijk lange maat.
Maar ik ben 1.82m.
Jij zit net boven de grens van M en L.
Ik denk wel dat M te klein zou zijn, maar je kan je L iets korter maken door een kortere stuurpen. Wat zit er nu op?
Stuur is af fabriek misschien ook te breed.
Sturen worden vaak te breed geleverd, omdat afzagen eenvoudig is, maar bijzagen gaat niet.
Vaak kan je de remmen, shifters en handvatten naar het midden schuiven. Zo kan je eenvoudig testrijden met een "smaller " stuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Een Trek Marlin L is 48 cm en jouw Rockrider in de Maat L is 45 cm...
De TT length van de Trek is in verhouding groter dan bij jouw Rockrider...niet geheel onlogisch denk ik.

Wat is dan jouw conclusie uit het vergelijk dat je maakt tussen beide merken ? Jouw Rockrider L komt dichter bij een Trek maat M dan bij een Trek maat L dus of jij nou een verkeerde keuze hebt gemaakt betwijfel ik.

Wel een heel leuke bike voor dat geld trouwens ! 👍
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Toevallig ben ik 1.78 lang en heb precies hetzelfde issue als jij: doordat ik meestal net op de grens tussen M en L framematen zit, is het vaak twijfelen welke maat ik moet nemen. Tot nu toe heb ik altijd voor de L gekozen en ik denk dat jij ook de juiste keuze hebt gemaakt. Waarom: de reach van 450 mm is niet extreem lang (mijn huidige fiets heeft een reach van 460 en voelt perfect, zeker niet te groot), je hebt nog ruimte om de stuurpen in te korten zoals je zegt en misschien kun je ook nog wel je zadel naar voren schuiven. Als jij een maat M zou nemen, steekt de seatpost uit als een vlaggenmast en wil je misschien juist een langere stuurpen monteren, en dan doe je de moderne(re) geometrie van het frame teniet. Sowieso hebben veel mtbers de neiging om op een te kleine fiets te rijden, lekker bij de L blijven zou ik denken.

Interessant leesvoer:
https://www.mbr.co.uk/news/size-matters ... all-321374
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Met de maat M had er ongeveer zo uit gaan zien :roll: :wink:

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
BarryZO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 23:31

Bedankt voor jullie reacties! Ik vind dit nu al een heel fijn forum. Veel behulpzame mensen hier met goed advies.

@ ThaSingleTrackMastah: Goeie tip over de stuurbreedte. Daar eens even wat uitproberen alvorens de zaag erin te zetten kost idd niets. De stuurpen die er nu op zit is 80mm, dus ik kan eens een 60 proberen. Of meteen een 50?

@ gijsje. Daar zit wat in, ook met vergelijken is maar hoe je het bekijkt. Ik had naar een trek x-caliber gekeken, als ik het advies volgde dacht ik op een ML uit te komen, en de Geometrie daarvan ging naar mijn interpretatie iets meer richting de M rockrider.

@ Kaper: Bedankt voor het leesvoer echt een leerzaam artikel, en jouw overwegingen. Ik voel mij in elk geval nu zekerder dat ik geen foute keuze heb gemaakt.

En ik ben verder inderdaad heel blij met de fiets, veel waar voor je geld; eigenlijk alles eraan bevalt me wel. Ik merkte vandaag op dat hij met andere banden geleverd is dan geadverteerd: Op de site staat dat ie komt met hutchinson Toro 2.10, nog niet geschikt voor tubeless, maar op mijn exemplaar zitten hutchinson Kraken 2.30, wel tubeless ready. De Toro's zijn misschien wat beter in de modder, maar voor beter weer (en daar ga ik toch het meest in rijden) lijken de Krakenbanden een stuk fijner (alsof ik het verschil zou merken als beginner). Dus dat vond ik nog een mooi pluspuntje. Ik hoefde ook niets af te stellen. Stuurstang in de pen vastschroeven en klaar. Wat dat betreft dikke prima van Decathlon (alleen dat krasje...).

Nu wachten op wat beter weer, alhoewel... Volgende week afgesproken met een collega en de sportinstructeur van mn werkgever voor een intro MTB-en. We mogen dan de MTB's van het werk gebruiken, daar hebben we een aantal Specialized Chisel Comp voor algemeen gebruik. Ook niet verkeerd. Heb ik ook meteen vergelijkingsmateriaal.

In elk geval bedankt voor jullie reacties, ik ben er nu gerust op dat het wel goed gaat komen met m'n fiets.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ga eerst maar eens wat kilometers maken, wat dingen uitproberen met zadelhoogte totdat je voor jouw gevoel goed zit. Te rechtop zitten is ook niet altijd ideaal...en het is een sportfiets dus een sportieve zithouding hoort daarbij.
( heb je rug- of nekklachten dan is het een ander verhaal uiteraard )
Ik zou dus niet meteen een andere stuurpen kopen, kan altijd nog.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

60mm stuurpen kan veel verschil maken.
80mm is best groot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

Ha Barry,

Wat grappig, een paar weken geleden overwoog ik nog dezelfde fiets als jij: de Rockrider XC50. Want: redelijk goed leverbaar, veel value for money en lekker veelzijdig (meerdere wielmaten kun je steken). Wat mij echter een beetje tegenhield, is het wat klassieke XC-karakter wat Decathlon aan zijn wat hoogwaardiger fietsen meegeeft. Hieronder valt ook een naar mijn smaak wat 'diepere' zit, dus wat verder naar voren.

Voor mij was dit wat klassiekere XC-karakter een reden om uiteindelijk niet voor de XC50 te gaan. Ik heb al eerder fietsen van een dergelijke categorie gehad en ik wilde nu een fiets met een zit die iets minder diep is. Ik sta wel nog steeds achter de stelling dat de XC50 enorm veel value for money heeft, en qua afmontage eigenlijk precies biedt wat ik wil. De keuze om voor een minder onversneden XC-fiets te kiezen, is er dus vooral eentje ingegeven door smaak. Ik heb inmiddels een Trek Roscoe in huis, meer georiënteerd op trail, minder op snelheid en met een iets rechtere zit.

Dat je dus het idee hebt dat de XC50 wat te groot aanvoelt, is helemaal niet zo gek als beginner. Ik weet niet wat je eerdere referentiekaders zijn qua fiets, maar vergeleken met een stadsfiets zit je een stuk dieper (verder voorover). Dat hoort wel een beetje bij de geometrie van de XC50. Is dat erg? Nee, het is een kwestie van wennen. Leer de fiets kennen. En het is een fiets bedoeld om hard door de natuur te gaan. Dat doe je niet op je stadsfiets met zit rechtop (anders hadden wel wel alleen maar omafietsen op de trails gezien).

Zoals gemeld, eventueel kan er een kortere stuurpen op. Verder kan het brede stuur er ook voor zorgen dat alles 'groot' aanvoelt. Je kunt een smaller stuur op Marktplaats scoren om te kijken of dat fijner aanvoelt, of een goedkoop stuur bij Decathlon kopen en dat zelf telkens een stapje korter zagen totdat het fijn aanvoelt. De remhendels en schakelaars heb je zo los met een inbussleutel, en vergeet ook die niet goed te positioneren. Met name nieuw uit doos zitten de remmen en versnellingen vaak dicht tegen de handgrepen aan, geen normaal mens kan goed remmen en schakelen zo...

Wat betreft de kras: neem even contact op met Decathlon. Mijn ervaring is dat ze erg coulant zijn. Wellicht krijg je een voucher ter compensatie, en daar kun je dan weer een stuurpen of stuur met korting bij ze aanschaffen.

Wat betreft de clinic met de Specialized: dit kan misschien wat verwarrend werken. Als dat meer trail georiënteerde fietsen zijn, zal de XC50 na afloop opnieuw groot aanvoelen. Liefst doe je zo'n clinic met je eigen fiets, dan win je meteen vertrouwen!
BarryZO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 23:31

Hi en_voyage,

Ook een mooie fiets hoor. Ik heb eigenlijk helemaal geen referentiekader. Nou ja een 26" "stads"mtb uit de jaren 90 ofzo :oops: .

<offtopic>
Het is ook wel een gekke reden dat ik interesse kreeg in MTBen; ik had al jaren geen fiets aangeraakt (naar mijn werk is 80km rijden, als ik dichterbij zou werken had ik zeker een fiets als woon-werk middel overwogen).

Door corona veel thuiswerk. Daarnaast ik ben leiding bij scouting (jeugd 11-15j), dit jaar door corona een zomerkamp in eigen dorp. Het plan was laten we ook gaan fietsen. Dat roepen collega-stafleden die ook wel eens riepen "laten we met de jeugd gaan MTBen" als we in het verleden op zomerkamp waren in Luxemburg. Ik hield dat altijd tegen. Zo sportief schatte ik de helft onze jeugd niet; leek mij niet haalbaar om samen met de hele groep te doen. Dit jaar moest ik eraan geloven om in elk geval gewoon een stuk met ze te gaan fietsen. Dus ik een beetje voorbereid, oude 'citybike' opgepoetst, elke dag paar km fietsen. Later m'n 'café-fiets (die ook al 10 jaar stof hapte) geruild met m'n vader naar een hybride stadsfiets. Ik maakte mij druk dat ik met m'n 42j en slechte conditie de jeugd niet zou bijhouden, dus iedere dag een paar km blijven fietsen. Nou goed. Collega-staf die altijd liep te kwekken over MTBen komt aanzetten met... een gehuurde ELECTRISCHE fiets. Ik denk wtf, dat kun je toch niet maken, ook niet naar die kinders toe. Nou ja lang verhaal kort: Veel jeugd van tegenwoordig had nog een slechtere conditie als ik, en een enkeling was wel serieus met MTBen bezig en deed ons als staf wat voor als het ging om bandenplakken en wheelies maken.

Intussen dacht ik; fietsen is eigenlijk leuk en goed voor me. Ik zou MTBen wel eens serieus willen proberen, maar dan wel met redelijk materiaal; niet met m'n citybike uit 1995 :wink: .

Ik ben niet van plan de meest ruige trails op te zoeken, wil wat langere makkelijke stukken. Dus zodoende toch meer naar xc gekeken.
</offtopic>

Ik twijfel nog steeds over de maat. Volg ik bijv. tabellen van Cube, BH, of Rose dan kom ik toch echt een stuk kleiner uit. Ik heb Decathlon gemaild. Ik wil vergelijken met een M. Ik wacht nog op antwoord, ik hoop dat er wat te regelen valt, want anders ben ik bang dat ik de fiets toch terug ga sturen. Het gevoel is niet helemaal goed. Vandaag nog eens vergeleken met een BH maat M van m'n neef, dat beviel toch echt beter. En dan toch... twijfel of het niet tussen m'n oren zit. Merk je zo'n 2 cm verschil tussen twee maten nou zo duidelijk? En bereik ik niet hetzelfde als ik m'n stuurpen vervang van 80mm naar 60mm? Nou ja, standover height geeft ook nauwelijks speling in m'n kruis met maat L, dus ook daar zit het eigenlijk niet helemaal lekker vind ik.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb een XL 21" fiets met een groot/lang frame icm een korte pen staan en een XL met een klein/kort frame en een lange pen. Ik weet wel waar ik het prettigst op zit en het fijnste vind sturen en da's de 1e. Een maat M zal het stuur ook lager hebben dan een L vermoed ik, denk dat de Decathlon fietsen met de vorkbuis op lengte binnenkomt dus niet veel mogelijkheden qua spacers verplaatsen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die reach op zich klinkt prima. Ware het niet dat het frame een zitbuishoek van 72° heeft volgens de site van Decathlon. Daardoor is de afstand zadel <-> stuur tamelijk lang. Pas dus op als je reach gaat vergelijken tussen verschillende frames zonder naar de zitbuishoek te kijken. Het scheelt ongeveer een cm per graad in effectieve afstand. Dat kun je deels opvangen met een kortere pen. Theoretisch zal dat het stuurgedrag ook nog ten goede komen, hoewel het voor je gewichtsverdeling misschien een nadeel kan zijn. Sowieso vind ik dat er een met 720mm een ouderwertsch smal stuur op deze fiets geleverd wordt. Tegenwoordig verwacht je toch op iets van 760mm bij een L.

Met een tool als Bikegeocalc kun je kijken wat er effectief gebeurt als je bepaalde lengtes aanpast. Als je "components" aanzet kun je de lengte van de stuurpen etc. aanpassen en met de "*** fit" knoppen kun je allerlei afstanden zien.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wellicht ten overvloede maar Reach is enkel van toepassing als je staat op de pedalen. Zegt niets over (de lengte van) je zitpositie, daar is ETT (effective top tube oftewel bovenbuislengte) voor. Reach wordt gemeten vanuit je bottombracket, de zitbuishoek is niet van invloed op je reach.
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 16 februari 2021, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

waar je wellicht ook nog naar kunt kijken is om je stuurpen om te draaien
veel pennen kan je omdraaien en dan komt ie in een andere hoek omhoog waardoor je minder diep zit
dat kan zo een paar cm schelen
wat het weer een minder racey zit maakt
kost je niks om te proberen alleen en paar minuten van je tijd
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

Ha Barry,

Heb je al antwoord van Deca over de kras en de maat?

Wat betreft je referentiekaders: die oude city bikes zaten inderdaad nogal rechtop. Geen vergelijk met de XC50. Ik denk zelfs dat je mijn Roscoe al 'diep' vind zitten, terwijl mijn Trek Marlin in XL nog véél dieper zat. Maar beter even checken bij Deca.

Het is prima om het fietsen te ontdekken op 'latere' (kuch) leeftijd. Ondanks een BMX op de lagere school en een oude racefiets op de middelbare school heb ik verder weinig bijzonders gedaan... tot de geboorte van mijn oudste. Toen vond ik het wel mooi geweest met bankhangen en speciaalbiertjes drinken, en kwam er een Trek 3500 26 inch instapper. Speciaalbier drink nog steeds graag, maar nu als 'beloning' na een dag kasseienvreten in Vlaanderen, of na een mooie trail. Inmiddels ben ik 43 en niet ontevreden over mijn conditie! :bier:

Grappig, mijn dochter zit ook op scouting en het beeld van jeugd met weinig conditie herken ik zeker! Ik neem haar nu af en toe mee met haar MTB naar de duinen, gewoon om haar meer te laten bewegen.

Een XC-fiets zal voor het doorsnee werk voor jou prima voldoen, alleen is de interpretatie van Decathlon wat 'pittiger'. Maar: als je eenmaal lekker zit èn gewend bent aan de XC50, denk ik dat je onwijs veel plezier er aan zult beleven. Gewoon veel rijden, dat helpt echt. En niet alles hoeft in één keer goed... iets met vallen en opstaan :D

Grtz, Geoffrey
Plaats reactie