Te grote fiets? Onduidelijke maatadvies Decathlon?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een XC-fiets zal voor het doorsnee werk voor jou prima voldoen, alleen is de interpretatie van Decathlon wat 'pittiger'. Maar: als je eenmaal lekker zit èn gewend bent aan de XC50, denk ik dat je onwijs veel plezier er aan zult beleven. Gewoon veel rijden, dat helpt echt. En niet alles hoeft in één keer goed... iets met vallen en opstaan :D

Grtz, Geoffrey
Decatlon is Frans en in Frankrijk is xc iets pittiger dan in NL ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 februari 2021, 15:03 Decatlon is Frans en in Frankrijk is xc iets pittiger dan in NL ;)
XC is overal pittiger dan in NL... Nou ja, misschien op Denemarken na, dan. :-D
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Mario070 schreef: wo 10 februari 2021, 10:00 Met de maat M had er ongeveer zo uit gaan zien :roll: :wink:

Afbeelding
Wat moet dat met mn oude fiets 😅
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Denk, zoals ook al gezegd werd, dat je met een L best wel prima af bent, zeker als je 'tussen' twee maten invalt ben je vaak (hoewel ook wat van geometrie afhankelijk) het beste af met de grootste framemaat van de twee. Bovendien denk ik, Brunssummerheide en de rest van Parkstad wekelijks rijdende, dat je best wel eens dankbaar kunt zijn voor je wat 'te grote' frame want door je iets grotere wielbasis zit je wat stabieler op de fiets. Iets wat bij stijlere afdalingen en drops wel handig kan zijn.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Bonanza schreef: do 18 februari 2021, 21:56
Mario070 schreef: wo 10 februari 2021, 10:00 Met de maat M had er ongeveer zo uit gaan zien :roll: :wink:

Afbeelding
Wat moet dat met mn oude fiets 😅
:lol: :lol: het moest er wel van komen natuurlijk, met een foto van het forum :D
Als voorbeeld....maar nu ik zo ff terug kijk naar jou zadelpen....... is mijn hele seat tube length :oops: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
BarryZO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 23:31

Huh? Ik had een antwoord getypt maar blijkbaar niet op verstuur gedrukt... even opnieuw dan

Stuurpen (6gr?) omhoog had ik inderdaad geprobeerd, het blijft 'groot' voelen.

Antwoord van Decathlon: Ze zullen niet moeilijk doen over de kras mocht ik willen ruilen, maar mocht ik ook M willen uitproberen dan kan dat niet via een filiaal. Waarom vertellen ze niet (Covid?). Ik kan wel ook de M kopen, vergelijken, en 1 van de twee terug sturen en dan krijg ik daarvan het geld terug. Dus dat heb ik gedaan. Anders blijf ik het mij toch afvragen. M zou vandaag gekomen zijn, maar is een dag vertraagd dus hopelijk morgen. Gelijk ook een 60mm stuurpen meegeteld (L komt met 80mm en M met 70mm, met die 60mm erbij kan ik dat ook meteen proberen).

Intussen met collega en sportinstructeur van m'n werk een rondje MTB route rood bij Aqua Best gereden, op een Specialized Chisel Comp maat M. Dat beviel goed, al zijn dat geen heftig stijle dalingen, dus of een L beter had gevoeld durf ik niet te zeggen.

Ik ben benieuwd wat ik van de Rockrider maat M ga vinden.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Met jou 177 lang ben je ook precies een grens geval :roll:
Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
BarryZO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 februari 2021, 23:31

klopt Mario070,

Maar wat mij dan opvalt, van de Chisel maat L zijn zowel reach, stack als toptube length kleiner dan bij de Rockrider maat L, en dan leggen ze de grens bij 178 terwijl Decathlon dat bij 174 legt, terwijl de rockreders dus groter lijken uit te vallen en je de grens dus eerder voorbij 178 verwacht. Dat versterkt mijn gevoel dat de Rockrider "(te) groot" uitvalt. Maar ja wat natuurlijk niet meewerkt is dat ik dat gevoel nergens op baseer om dat ik nog totaal geen km's gemaakt heb.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Sommigen vinden een compact/klein nu eenmaal pretttiger dan wat meer "ruimte. Ik persoonlijk vind een lang/groot frame met een korte pen veel prettiger sturen/zitten dan andersom.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

gijsje schreef: vr 19 februari 2021, 00:04 Sommigen vinden een compact/klein nu eenmaal pretttiger dan wat meer "ruimte. Ik persoonlijk vind een lang/groot frame met een korte pen veel prettiger sturen/zitten dan andersom.
Precies dit :-D ruimte op je bike :-q korte stuurpen :-q 0,0 offset seat post :-q en zo nog een paar kleinere details :-D maar ja dat ben ik :lol:
En ik moet wel 10x beter uitkijken met mijn 163 op mijn ID zelf op gemeten 162 :-{ en de 29er wielen :D daardoor moet ik met de stack beginnen en als dat niet laag genoeg is, dan heeft het voor mij geen enkele zin om nog verder te kijken :( omdat ik geen ruimte heb voor een spacer meer of minder :-{ bij mij met een 60cm stack is het de lagerkap en gelijk de stem er boven op en klaar :D meer is er niet mogelijk, anders zit op chopper ipv een mountainbike :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 februari 2021, 00:33 De reach van mijn L is 465mm, dus 450mm is geen uitzonderlijk lange maat.
Cotic geeft voor mijn Solaris maat L een reach op van 486 en adviseren die voor 1.80-1.88. Zelf ben ik 1.82 dus val daar prima binnen.
Ik heb nu een 55mm stuurpen, wil nog wel een iets kortere proberen, maar ben al dik tevreden met mijn huidige zitpositie
gijsje schreef: vr 19 februari 2021, 00:04 Sommigen vinden een compact/klein nu eenmaal prettiger dan wat meer "ruimte. Ik persoonlijk vind een lang/groot frame met een korte pen veel prettiger sturen/zitten dan andersom.
Ook mijn voorkeur gaat naar die combi Gijs.
BarryZO schreef: do 18 februari 2021, 23:15 Ik ben benieuwd wat ik van de Rockrider maat M ga vinden.
Ik ben erg benieuwd wat jou bevindingen gaan zijn!
Real men think straight and flat are boring :-D
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Ik ben 1.78 en de Rockrider L is voor mij te groot. Kan wel als ik alleen zou 'wielrennen' maar stand over wordt erg hoog, auw auw, en de reach is ook lang en moet je weer kortere stem kopen. Erg goede fietsen en frames verder , dus een aanrader maar ik zou naar M kijken.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dit kwam uit de Berg freunde.nl calculator;

"Aanbevolen framehoogte: 46 cm (komt overeen met 18 inch)

Als de waarde tussen twee maten ligt, dan gelden de volgende basisregels:

Kies voor een lagere framehoogte wanneer je houdt van beweeglijk en sportief.Kies voor een hogere framehoogte wanneer je meer houdt van comfortabel en rustig.

Tip: de aanbevolen framehoogtes zijn richtwaarden. De verhouding tussen de beenlengte en het bovenlichaam kan per persoon sterk verschillen!"

En ik denk.... weet eigenlijk wel zeker dat deze opgegeven 18" gewoon goed op maat is....en een M frame maat is 17" 43,5 cm :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mario070 schreef: do 18 februari 2021, 23:23 Met jou 177 lang ben je ook precies een grens geval :roll:
Afbeelding
Ik moet nog wel iets melden hier over.....dit is een maten tabel, GEEN frame maten en de link van de XC50 is de maat L eigenlijk technisch gezien zelfs iets te klein...maar dan wel minimaal.
De maat M van de XC50 is 40cm dat is 16" :o hoe wil daar op gaan rijden :-? je moet dan je zadelpen +/_ 40cm uit hebben staan met een setback van heb ik jou daar :-{ en waarschijnlijk ook nog een langere stuurpen.....en dan las ik ergens hierboven....je bike zo goed mogelijk op maat kopen ivm gelijk onnodig nieuwe onderdelen te moeten kopen :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Ik blijf het jammer ( en ook eigenlijk beetje respectloos ) vinden dat mensen hier een vraag stellen, anderen daar hun tijd aan spenderen om gericht advies te geven, en degene met de vraag vervolgens niet meer reageert, geen terugkoppeling geeft of wat dan ook. ( Geldt overigens niet alleen voor dit draadje )
Real men think straight and flat are boring :-D
Plaats reactie