Merida Big Nine 200 2021 (Uiteindelijk Radon ZR Team 7.0 2021 geworden)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Wobbinho
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 16 februari 2021, 20:44

Hallo allemaal,

Even een korte introductie over mijzelf. Als regelmatig racefietser lijkt het mij wel leuk om een mountainbike voor erbij te nemen. Deze wil ik vooral gaan gebruiken voor een lokaal parcours in de duinen en misschien dat ik ook nog wat andere MTB parcours in NL meepak. Mogelijk ook over het strand, maar ik weet niet of dit goed is voor de fiets . Nu is het zo dat ik eigenlijk nog nooit op een fatsoenlijke mountainbike gereden heb. Ik zoek dus meer naar een soort van instapfiets, ook omdat mijn budget niet erg toereikend is (+-800).

Na een beetje rondgekeken te hebben op het internet en YouTube heb ik voor mezelf een paar eisen, maar geen harde, aan de fiets gesteld. Dit zijn:

- 29 inch wielen
- Hydraulische schijfremmen
- Eén blad voor. Dit had ik eerst echt als harde eis gesteld, maar nu ik er langer over na heb gedacht hoeft dit niet per se. Het heeft wel mijn voorkeur.
- Een tapered voorvork met luchtvering. In de prijsklasse waarin ik zoek is dit vrij zeldzaam. Een luchtvoorvork schijnt wel echt verschil te maken met een veervoorvork. Op de Merida zit een vork wat aangeduid staat als luchtvering, maar heel veel kan ik over dat specifieke model niet vinden op internet.

Hierbij kwam ik dus uit op de Merida zoals in de titel: https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-200-2021
Volgens mij is dit een redelijk afgemonteerde fiets en ook wel relatief licht,. Ook niet onbelangrijk is dat deze, als het goed is, op voorraad is bij een lokale fietsenmaker in mijn maat (XXL).
Nu kan ik echter niet heel veel reviews van deze fiets vinden.

Op internet wordt de Vitus Nucleus bijvoorbeeld heel erg bewierookt. https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... ackinstock
Toevallig kreeg ik een uurtje geleden een email dat die op voorraad was, maar alles is alweer op. Probleem is dus vooral het überhaupt aan deze fiets kunnen komen, wat waarschijnlijk ook niet heel snel makkelijker gaat worden (ook voor andere fietsen).

Ik heb ook gemerkt dat er veel wordt gekeken naar geometrie en dan vooral de balhoofdhoek. De Merida heeft daar 70 graden, de Vitus 66.5 graden wat hem stabieler maakt in de afdalingen . Maar ik denk dat dat voor mij in NL niet heel veel uitmaakt.

Denken jullie dat de Merida een goede fiets is om te beginnen met mountainbiken?

Ter (mogelijk overbodige) informatie. Ik ben 1m95 en ongeveer 85 kilo's.
Laatst gewijzigd door Wobbinho op za 6 maart 2021, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

er is niet zo heel veel te kiezen omdat door het corona gedoe iedereen een mountainbike heeft gekocht en er bijna niks meer te krijgen is .......... :-{
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het is meer dat door het corona gedoe de levering van fietsen en onderdelen nogal wat vertraging opgelopen heeft. De 'oude' fietsen zijn uitverkocht, de 'nieuwe' nog niet leverbaar. Dus als je een fiets op het oog hebt die zowaar leverbaar is heeft hij al een meerwaarde. Lijkt me een goede kandidaat. Deore 10 speed is een goede keuze bijvoorbeeld, die zou ik eerder kiezen dan een instap 12 speed groep als SX. Van de vork zou ik geen wonderen verwachten maar je kunt hem in ieder geval op je gewicht instellen en voor de Nederlandse rondjes is het al snel goed genoeg.
Knakworstkweker

Fiets is prima, voorvork is niet mijn keuze.

Ik rij met het 2018 (xt) model, fijne fiets, alleen ik heb een betere vork.

Als je er niet veel uitdagends mee gaat doen is het prima als instapper, maar je kan wat mij betreft beter gaan kijken in de 1200-1500 euro prijsklasse dasr heb je langer plezier van.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Tja die vork is wel de goedkoopste luchtvork van suntour, veel kun je hier niet van verwachten, ik betwijfel of deze wel tapered is.
De RS judy silver schat ik toch iets hoger in, kijk dan eens naar de cube attention:
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-2021
Is wel met €849 iets duurder
Of voor dezelfde prijs als de attention een radon, deze heeft zo te zien wel een tapered balhoofd en heeft een 1x12
Volgens de website is deze beschikbaar vanaf week 8
https://www.bike-discount.de/de/radon-zr-team-7.0-1?
Wobbinho
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 16 februari 2021, 20:44

Bedankt voor de reacties!

Wilde vandaag gaan kijken bij de Merida, maar die was gisteren verkocht. Net te laat dus.

Nu is mijn oog inderdaad gevallen op de Radon. Ziet er mooi uit en net iets betere afwerking. Denk dat ik die dan maar ook ga bestellen in de hoop dat ik hem binnen twee weken geleverd krijg, alhoewel ik daar wel een hard hoofd in heb.

Ik begrijp ook dat je in een hogere prijsklasse voor een langere tijd meer plezier beleeft aan je fiets, maar het voelt een beetje verkeerd om een MTB te kopen voor erbij die duurder is dan mijn racefiets destijds, waar ik nu een kleine 8 jaar met veel plezier op fiets.
Knakworstkweker

Mijn mtb was duurder als mijn racefiets en dat zal ook altijd zo blijven.

Ik heb een racer met een tiagra voorblad, voor- en achterderrailleur en een 105 cassette en ketting.

Standaard velgremmen, standaard alu velgen, alu frame, alu stuur en zadelpen, carbon vork.

Was wel maar 300 goedkoper dan de mtb, maar omdat je in Nederland praktisch alleen vlak rijdt is gewicht niet zo'n issue vind ik.



Op de MTB daar integen is de route die ik het meest rij, vrij veel intervallen en dan heeft een lichte fiets zijn voordelen wel.
Omdat ik het hele jaar doorrij en ook forse afstanden maak ligt er ook een duurdere (xt) groepset op en de voorvork zat er al in, die voldoet prima voor Nederland.
Schijfremmen is wel aangenaam omdat je toch wat meer remt als op de racer.
Ook gewoon een alu fiets, maar mijn volgende wordt een carbon en ongeveer 4x duurder dan mijn huidige fiets.

Dus ja, het is maar net wat je er voor over hebt en wat je partner accepteert :winkie:
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Hahaha vooral dat laatste! :-D
De Radon al besteld?
Voor het vergelijken van de prijzen moet je wel de inflatiecorrectie meenemen hè...
Real men think straight and flat are boring :-D
Wobbinho
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 16 februari 2021, 20:44

Yup, de Radon is gister besteld. Nu maar afwachten. Ik denk dat die meer dan voldoet aan mijn doeleinden dus veel meer uitgeven vind ik niet nodig. Daarnaast kan ik ook niet heel veel meer uitgeven :lol:
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Wobbinho schreef: do 18 februari 2021, 14:19 Yup, de Radon is gister besteld. Nu maar afwachten. Ik denk dat die meer dan voldoet aan mijn doeleinden dus veel meer uitgeven vind ik niet nodig. Daarnaast kan ik ook niet heel veel meer uitgeven :lol:
Ga je zeker veel plezier van hebben!
Real men think straight and flat are boring :-D
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Wobbinho schreef: do 18 februari 2021, 14:19 Yup, de Radon is gister besteld. Nu maar afwachten. Ik denk dat die meer dan voldoet aan mijn doeleinden dus veel meer uitgeven vind ik niet nodig. Daarnaast kan ik ook niet heel veel meer uitgeven :lol:
Lekker fietsen genieten en accepteren dat er een grens is, maar die is er ook bij een fiets van 4x dat bedrag.
anders ga ik wel op de fiets
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

En zolang de berijder zelf nog bepalend is voor waar die grens ligt en niet de fiets.... :wink:
Real men think straight and flat are boring :-D
Wobbinho
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 16 februari 2021, 20:44

Zo, de Radon is al binnen :-q Ziet er mooi uit. Nog even op mijn pedaaltjes wachten en ik kan gaan rijden!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Wobbinho schreef: wo 24 februari 2021, 16:44 Zo, de Radon is al binnen :-q Ziet er mooi uit. Nog even op mijn pedaaltjes wachten en ik kan gaan rijden!
Dat is snel, het lijkt ...wel!
Horen graag van je hoe deze bevalt.
Wobbinho
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 16 februari 2021, 20:44

Zo, de eerste paar ritjes door de duinen zijn gedaan met de Radon ZR Team 7.0. Nu heb ik geen referentiekader, maar hij bevalt mij tot nog toe uitstekend. Is wel even wennen natuurlijk, stukkie intensiever dan op een racefiets. Beetje spelen met de afstelling van mijn stuur en schijfrem voor, maar dat lijkt nu in orde te zijn. Wel heb ik last van mijn vingers waarmee ik het handvat vast pak (dus niet mijn wijsvinger) nadat ik het parcours gepakt heb. Ik heb het gevoel dat ik de handgrepen te krampachtig vast pak tijdens afdalingen. Wellicht dikkere handvatten aangezien ik vrij grote handen heb?
Heb ook wel geluk gehad met de levertijd natuurlijk. Als ik hem nu zou bestellen moet ik minstens 6 weken wachten, maar ik denk dat er weinig betere fietsen te vinden zijn voor deze prijs.
Plaats reactie