Beginner vraagt maatadvies

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
LoneSpartan55
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 22 februari 2021, 12:56

Hallo allemaal,

Sinds kort woon ik in de omgeving van Zeist. Ik heb al langer de wens om te starten met mtb’en en met de trails van de Utrechtse Heuvelrug zo dichtbij heb ik geen enkel excuus om de aankoop van mijn eerste mtb langer uit te stellen. Gebruik zal vooral op de UHR zijn, uitstapjes naar andere trails binnen NL wil ik ook graag doen.

Nu heb ik, mede dankzij alle info op dit forum, mijn oog laten vallen op een hardtail 29’er Radon Jealous: https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... l-80-2021/
Lijkt me een prima fiets waar ik als beginnende mtb’er een boel plezier op kan hebben. De wachttijd lijkt, op het moment van schrijven, ook enigszins mee te vallen.

Het enige waar ik over twijfel is de maat. 20 of 22 inch. Ik wil namelijk niet te gestrekt naar voren zitten, maar te klein lijkt me ook niet wenselijk. Mijn enige referentie is mijn racefiets: een Cube Attain GTC met een voor een racefiets relaxte geometrie. Die zit mij als gegoten. De website van Radon raadt een 22 inch aan, maar ik ben daar toch een beetje huiverig voor. De reach van die maat is 463 mm vs de 392 mm reach van mijn racefiets. Dit lijkt me een behoorlijk groot verschil, maar heeft het überhaupt zin om deze vergelijking te maken? Hebben jullie advies voor mij?

Even de maten: lengte 194 cm, bbl 91 cm, 80 kg.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

LoneSpartan55 schreef: ma 22 februari 2021, 13:05 Dit lijkt me een behoorlijk groot verschil, maar heeft het überhaupt zin om deze vergelijking te maken? Hebben jullie advies voor mij?

Even de maten: lengte 194 cm, bbl 91 cm, 80 kg.
Nee is niet 1 op 1 te vergelijken. De 22 is de juiste voor jou.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Op de racefiets heb je een 10 - 12 cm stuurpen, en ook nog eens de afstand van de stuurpen naar de remhandles waar je meestal je stuur vast houdt. Dat is ook nog eens een 8 - 10 cm afhankelijk van de soort bocht.

Een moderne MTB heeft een ongeveer 6 - 8 cm stuurpen, en daar zitten je handgrepen ook meteen.
Ook al zit je op racefiets meestal wel wat gestrekter dan op mtb, dit maakt het wel dat een racefiets frame altijd veel korter is dan een mtb frame.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En de reach heeft niets te maken met de stuurpenlengte... kijk eens goed naar een tekening waarop aangegeven is hoe je de reach bepaalt.
Afbeelding
Reach wordt vaak geïnterpreteerd als hoe ver het stuur van je af staat maar heeft daar maar beperkt iets mee te maken.
Je ziet dat als je de hoek van de zitbuis zou veranderen (bijvoorbeeld verder naar achteren kantelen) de reach hetzelfde blijft, maar de zit wel veel gestrekter wordt! De reach zegt dus vooral iets over hoe lang de fiets voelt als je op de pedalen staat. De bovenbuislengte is een indicatie voor hoe lang hij voelt als je op het zadel zit.
Uiteraard kun je de stuurpenlengte (beperkt) gebruiken om dat aan te passen.

Bovenbuizen van fietsen voor een racestuur zijn duidelijk korter dan bij frames voor mtb-sturen. Je zou anders amper nog met je handen in de drops of op de hoods kunnen rijden.
De maat van een racefiets is daarom niet te vergelijken met die voor een mtb.

Als je niet te gestrekt wilt zitten zou je in elk geval niet naar de meest racy fietsen moeten kijken, die zijn het langst (en diepst) gebouwd. Dat valt bij die Radon zo te zien nog wel mee. Ik kan niet inschatten of je met jouw lengte de goede maat kunt vinden of dat er betere alternatieven zijn, ik zit zelf aan de andere kant van het spectrum met meestal 16~17" frames... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik neig toch ook naar 22 " maar proberen kan natuurlijk niet?

welkom in Zeist trouwens :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
LoneSpartan55
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 22 februari 2021, 12:56

Dank voor jullie kennis en advies! Maakt het voor mij nu een stuk logischer om voor de 22 inch te gaan. Proberen is inderdaad geen optie, maar ik durf er wel voor te gaan. Desnoods een kortere stuurpen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Met je 1.94 is een 20 veel en veel te klein. Dat past echt niet. De vraag is eerder een 22 of 24 (maar die laatste hebben ze niet, dus dat is al opgelost).
Plaats reactie