kind mee

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
lpier
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 26 februari 2021, 16:15

Dag allen,

Ik zag laatst op internet een advertentie langs komen van een kinderzitje voor op de MTB. Iemand ervaring?

Het lijkt mij super om de kleine (3Jaar) mee te kunnen nemen waarbij ze meer ziet dan mijn achterwerk op mijn gewone fiets.

Ik snap dat je route etc aanpast en wellicht niet veel meer dan een vlakke zandweg pakt zeker in heb begin gezien de veiligheid.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

https://kidsrideshotgun.eu/ ?

Collega heeft er eentje, die is er blij mee al geloof ik.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

kinderzitje voor op het stuur , dat is al zo oud al de weg naar rome .................

maar in combinatie met de voorvering zal het wat comfortabeler zijn , en met het helmpje ietsje veiliger .

maar verder als gravelpaden zou ik niet durven gaan, maar dat gaf je zelf ook al aan.

Kortom de zoveelste nieuwigheid die al lang bestond maar in een "nieuw"jasje gestoken :lol:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Heb 3 kinderen die allemaal al heel lang geleden 3 zijn geweest.
Mijn advies: leer je kiddo nu alvast fietsen, maar heb geduld, over 1 a 2 jaar kan je met ze op pad met een 20” kindermountainbike.
Maar doe ze het nu niet aan om in een zitje mee te gaan. Veel te zwaar voor nek en rug van je kind.

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

hotdog schreef: vr 26 februari 2021, 18:42 Veel te zwaar voor nek en rug van je kind.
Was ook mijn idee om heel eerlijk te zijn....
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

GMBN heeft daar leuke filmpjes over gemaakt wellicht interessant om te bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=_nJ_KDOFtzs
https://www.youtube.com/watch?v=7UfTa9BsIBY

Zag tijd geleden iemand met zo’n zitje rond rijden. Kleine helm op en soort van stuurtje vast. En een niet te missen glimlach van oor tot oor. :winkie:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Rene.urbex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427

ik heb jaren met zo'n zitje op mijn 'gewone' stadsfiets gereden, toen nooit aan gedacht om het ook op mn mtb te monteren.
konden de kids heerlijk vooruit kijken ipv tegen zo'n grote rug :D
echt veel leuker/gezelliger om zo een stukje met je kind te fietsen hoor!
ik had deze zelf gemaakt, maar tegenwoordig zijn ze makkelijker te koop via internet.
maar denk dat het idd wel een hoop plezier opleverd als je je kind meeneemt op een stukje offroad (mits idd niet te ruw) :-q
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Hier ervaring met de Mac Ride, top ding. Beetje kalm aan natuurlijk, maar route Noordwijk was 1 groot feest. Ook door de stad, klein trappetje (4 treden, schoolplein) af bijv vinden ze prachtig. Dit wel op een AM fully, scheelt wat in de schokken.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

hotdog schreef: vr 26 februari 2021, 18:42 Heb 3 kinderen die allemaal al heel lang geleden 3 zijn geweest.
Mijn advies: leer je kiddo nu alvast fietsen, maar heb geduld, over 1 a 2 jaar kan je met ze op pad met een 20” kindermountainbike.
Maar doe ze het nu niet aan om in een zitje mee te gaan. Veel te zwaar voor nek en rug van je kind.
Hij geeft toch aan dat hij het rustig aan wil doen? Lijkt mij ook gaaf die kleine voorop mee te nemen.. die shotgun is sowieso goed.. weet niet of er nog meer te krijgen is
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

lpier schreef: vr 26 februari 2021, 16:19 Dag allen,

Ik zag laatst op internet een advertentie langs komen van een kinderzitje voor op de MTB. Iemand ervaring?

Het lijkt mij super om de kleine (3Jaar) mee te kunnen nemen waarbij ze meer ziet dan mijn achterwerk op mijn gewone fiets.

Ik snap dat je route etc aanpast en wellicht niet veel meer dan een vlakke zandweg pakt zeker in heb begin gezien de veiligheid.
cheeta schreef: vr 26 februari 2021, 16:23 https://kidsrideshotgun.eu/ ?

Collega heeft er eentje, die is er blij mee al geloof ik.
Grappig, ik hem toevallig vandaag binnengekregen. Ik zal hier ergens de komende dagen laten weten hoe hij bevalt.
Ik ga hem op m'n fully gebruiken, lijkt me een bak comfortabeler voor 'm.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Tuulk jij wel weer, graag incl dikke smile van T. Net als in het karretje :lol: :-q
lpier
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 26 februari 2021, 16:15

Koban schreef: vr 26 februari 2021, 19:57 GMBN heeft daar leuke filmpjes over gemaakt wellicht interessant om te bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=_nJ_KDOFtzs
https://www.youtube.com/watch?v=7UfTa9BsIBY

Zag tijd geleden iemand met zo’n zitje rond rijden. Kleine helm op en soort van stuurtje vast. En een niet te missen glimlach van oor tot oor. :winkie:
Dank voor de tips filmpjes geven inderdaad veel verduidelijking. Ik wil inderdaad rustige stukjes en echt geen zaken die veel van rug etc vragen.

ik had inderdaad de shotgun gezien omdat deze niet aan het stuur bevestigd word en daarnaast eigen voetsteunen en stuur voor de kleine heeft.

en oja Mauke het is geen hij maar zij ;)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

lpier schreef: za 27 februari 2021, 15:55
Koban schreef: vr 26 februari 2021, 19:57 GMBN heeft daar leuke filmpjes over gemaakt wellicht interessant om te bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=_nJ_KDOFtzs
https://www.youtube.com/watch?v=7UfTa9BsIBY

Zag tijd geleden iemand met zo’n zitje rond rijden. Kleine helm op en soort van stuurtje vast. En een niet te missen glimlach van oor tot oor. :winkie:
Dank voor de tips filmpjes geven inderdaad veel verduidelijking. Ik wil inderdaad rustige stukjes en echt geen zaken die veel van rug etc vragen.

ik had inderdaad de shotgun gezien omdat deze niet aan het stuur bevestigd word en daarnaast eigen voetsteunen en stuur voor de kleine heeft.

en oja Mauke het is geen hij maar zij ;)
Ik heb uiteindelijk ook shotgun gekozen omdat de bevestigingsmethode mij het prettigst lijkt. Het grote nadeel is natuurlijk dat je hem niet makkelijk op andere fietsen kan doen, maar dat doe ik toch niet. Bovendien lijkt de MacRide me niet erg lekker met moderne ultra-lage seattubes en lange droppers. Met mijn 210mm dropper zit dat hele zitje dan zwaar achterover gekanteld.
Waar woke is, is vuur
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Inmiddels 3x met de shotgun gereden met mijn zoontje van 2 jaar en 2 maanden. Gaat echt príma! Ik heb heel vaak herhaald dat hij goed zijn voeten op de pedalen moet houden en zijn handen aan het stuur en inmiddels gaan zelfs de remkuilen goed. Hij vindt het ontzettend tof. :-q

Afbeelding

Op de wokkel van Rhenen, dit was wel een hoogtepuntje voor hem tot nu toe :)

Op de shotgun is nog wel iets aan te merken. Het is moeilijk om de afstelling zo te krijgen dat hij niet naar achteren glijdt. Kan ook met mijn flink sloping toptube te maken hebben maar na veel afstellen is het nu wel vrij goed. Het zitje heeft ook de nijging achterover te kantelen omdat hij te veel achterop zit. Ik zou aanraden wat carbon pasta op tactische plekken te smeren en eventueel rubberen ringetjes te gebruiken op de metalen ringetjes op het kantel-mechanisme. Athans, dat ga ik proberen. En misschien het stuur wat verder naar voren en hoger.
Waar woke is, is vuur
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Hi all,

Ook al een tijdje aan het twijfelen 🤔 m een dergelijk zitje te halen. Met een voorkeur voor de Shotgun. Kwam gister iemand tegen in hoge/lage vuursche met zo’n zitje en het lijkt me toch wel heel erg leuk m de kids van 4 en 1,5 mee te kunnen nemen😊

Zitten de kinderen eigenlijk zelf nog vast, of is het een kwestie van goed vast houden (en natuurlijk als vader niet te gek doen😉)
Plaats reactie